دانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868141120140823The Impact of Iran’s Islamic Revolution on the Arab World Upsurgeتأثیر انقلاب اسلامی ایران بر خیزشهای مردمی در جهان عرب117832FAرضاسیمبراستاد دانشگاه گیلانسید نظام الدینموسویدانشجوی دکتری مطالعات منطقه ای دانشگاه تهرانروح اللهقاسمیاندانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه گیلانJournal Article20140907During the 20<sup>th</sup> century, some widespread, contradictory, impressive and, at the same time, astounding upheavals took place. Islamic Revolution in Iran and collapse of the Soviet Union, are telling examples in this regard. Their surprising and extra-ordinary repercussions and impacts spilled over the national borders yielding strong effects on International events. Some of these events had limited impacts, while some others have affected many international structures and trends. The main question that the current paper seeks to provide a sounding answer is: “How Iran’s Islamic Revolution affected people risings in the Arab World?”. Utilizing the “Diffusion” Theory, the hypothesis proposed at the early stages of the study was: “Islamic revolution in Iran have impacted the Arabic upsurge in spiritual spheres such as creating Collective Will, Network Power, Spiritualism and Unitizing.” The findings of the article demonstrate that Arabic movements and activists, who were united under Islamic principles and inspired by Islamic Revolutions techniques such as Islamic Slogans and Religious symbols, paved the ground for Islamic Awakening in the region.جهان در قرن بیستم، تحولات گسترده، متضاد، تأثیرگذار و در عین حال خیرهکنندهای را شاهد بود. وقوع انقلاب اسلامی در کنار فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از جمله حوادثی است که تأثیر فوقالعاده و شگفتآوری در ورای مرزها و نظام بینالملل بر جای گذارده و عناصر نظام بینالمللی را به شکل عمیقی تحت تاثیر قرار دادهاند. برخی از این رخدادها با تمام اهمیت شان دامنه اثر محدودی از خود به جای نهاده و برخی پویایی جریانات درونی خود را حفظ نموده و گستره کلانی از ساختارها و فرآیندهای نظام بینالمللی را تحت تأثیر قرار دادند. مقاله حاضر تلاشی است تحلیلی-توصیفی در ارتباط با این مسأله که «انقلاب اسلامی ایران چه تأثیری بر خیزشهای مردمی اخیر در جهان عرب داشته است؟» در راستای پاسخ به سؤال مذکور، با استمداد از نظریه پخش، این فرضیه به آزمون گذاشته میشود که «انقلاب اسلامی ایران عمدتاً در عرصه های معنوی چون خلق اراده جمعی، تولید قدرت شبکهای، معنویتگرایی و وحدتگرایی بر جنبشهای اخیر عربی تأثیرگذار بوده است.» نتایج حاصله نشان میدهد که جنبش عربی، جوانان و سایر فعالان خیزشها در کشورهای عربی، تحت لوای اسلام و متأثر از فنون بهکار رفته در انقلاب اسلامی از قبیل شعارهای اسلامی و پرچمهای مذهبی بسترساز مناسبی برای بیداری اسلامی در این منطقه بودهاند.https://rjir.basu.ac.ir/article_832_2dcc33570518355f63a603eee8e66b02.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868141120140823abstractناسیونالیسم و هویت ملی در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای1943838FAاصغرافتخاریدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه امام صادق0000-0001-8326-1190علیرضااسدیدانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی دانشگاه تهرانابراهیمنزهتاستادیار دانشگاه تهرانJournal Article20140909در این مقاله برآنیم تا به تحلیل دیدگاه مقام معظم رهبری، درباره ناسیونالیسم و هویت ملی بپردازیم. برای این منظور نخست نظریه ملیت بررسی شده و سپس هویت ملی و عناصر تشکیل دهنده ی آن در اندیشه ایشان مورد تحلیل قرار می گیرد.حضـرت آیت الله خامنه ای، برای همه مسلمانان علاوه بر هویت ملی ، هویتی کلان تر و فراملیت ی، قایل هستند که مطابق گفتمان اسلامی از آن در ذیل الگوی امت اسلامی باید یاد نمود.بر این اساس مولفان، ساخت دو لایه ای را در تحلیل هویت در اندیشه مقام معظم رهبری شناسایی نموده اند و با استفاده از این الگو نسبت به تبیین مناسبات بین هویت ملی و هویت اسلامی اقدام نموده اند. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و بااستفاده از بانک های اطلاعاتی ای چون «حدیث ولایت» سعی شده محورهای اصلی محتوای اندیشه مقام معظم رهبری در مدخل های هویت و ناسیونالیسم، استخراج ، کدگذاری، تحلیل و به صورت نظام مندی ارایه گردد. جامعه آماری محققان در این نوشتار، مجموعه بیانات و پیام های منتشر شده مقام معظم رهبری از خردادماه 1368 تا شهریورماه 1392 بوده است.https://rjir.basu.ac.ir/article_838_fb7a946a46063ea6421ec840a74b6f8c.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868141120140823A Comparison of the Islamic Republic of Iran and the United States’ Approach to Popular Power in the Middle Eastمقایسه رویکرد انقلاب اسلامی و ایالات متحده به نقش مردم در بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه(2014-2011)4564834FAرضاسلیمانیاستادیار روابط بین الملل دانشگاه پیام نور0000-0003-2152-6362بهزادقاسمیدانشجوی دکتری تاریخ انقلاب اسلامی دانشگاه بوعلیسینا0000-0003-0086-2535Journal Article20140907United States claims backing for democratization and political freedoms in the Middle East and uses political expressions suggesting support for popular sovereignty and rights to vote. However, we always witness a disregard to fundamental rights in the US support for undemocratic regimes and response to the Islamic Awakening. The present article compares approach of the United States and the Islamic Republic to popular power in the Middle East. Accordingly, it asks this important question: what’s the reason for the Islamic Republic’s actual support for popular power and the role of the people on the one hand and the US disregard for democracy in the Middle East on the other? The reason lies in Islamic Republic of Iran’s real (without double standards) support for people’s role in the Middle East. In contrast, the US grand strategic approach is guided by a paradox (paradox between democracy/freedom in one hand and security/stability on the other); that guides the US strategic decision making about democracy in the Middle East. The main argument is that in the plan of Islamic republic of Iran for the Middle East, the practical adherence to self-determination is visible completely. In contrast, in U.S approach to Middle East, democracy is a value if does not led to anti-Western or anti-American Islamist groups or Islamic parties. The dependence of the revolutionary leaders of the former regimes in countries to America in on hand and several U.S. interference in their internal affairs in other hand, leading to the popular uprisings against authoritarian Arab regimes supported by Washington led to survival. The expression changes of 2011 in the region must be a related set of factors to know that the ring was connected to all the currents and trends confronting American policy ایالات متحده همواره مدعی اصلاحات سیاسی با اعطای حق تعیین سرنوشت و حق رای به شهروندان در خاورمیانه در جهت برقراری دموکراسی و آزادیهای سیاسی بوده است. از طرفی، با حمایت از حکومتهای غیردموکراتیک و با وقوع بیداری اسلامی شاهد بیتوجهی به حقوق اساسی شهروندان در خاورمیانه هستیم. از این رو، مقاله حاضر به مقایسه رویکردجمهوری اسلامی ایران وآمریکابه نقش مردم درخاورمیانه میپردازد. سؤال اساسی این است: علت تعهد عملی جمهوری اسلامی به نقش مردم و عدم پایبندی واقعی آمریکا به مردمسالاری در خاورمیانه چیست؟ فرضیهای که در پاسخ ارائه شده چنین است: این مسئله را باید در وجود استراتژی واقعی(بدون معیارهای دوگانه) جمهوری اسلامی در حمایت از نقش مردم در خاورمیانه جستجو کرد. درحالیکه در راهبردکلان ایالات متحده همواره یک پارادوکس(ترجیح دموکراسی/آزادی یا امنیت/ثبات) وجود داشته که براساس منافع استراتژیاش را انتخاب و دنبال میکند. بحث اصلی این خواهدبودکه درطرح انقلاب اسلامی برای خاورمیانه،پایبندی عملی به حق تعیین سرنوشت مردم وجود دارد اما از منظرآمریکا، دموکراسی در خاورمیانه تا جایی اعتبار داردکه منتهی به روی کارآمدن اسلامگرایان ضدغربی-ضدآمریکایی نشود. در واقع وابستگی سران رژیمهای گذشته کشورهای انقلابی منطقه به آمریکا و دخالتهای متعدد ایالات متحده در امور داخلی آنان، منجر به خیزشهای مردمی منطقه علیه تداوم حیات رژیمهای عربی اقتدارگرا و مورد حمایت واشنگتن انجامید. به هر تعبیر، تحولات سال 2011 در منطقه را باید مجموعه عوامل به هم پیوسته بدانیم، که حلقه وصل همه این جریانها و گرایشات مقابله با سیاستهای آمریکا بودهاست.https://rjir.basu.ac.ir/article_834_7ac7fb2dbf35c364562a66f0d69b7fd5.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868141120140823The nature of the soft war of the west against the Islamic republic of Iran in the process of Arab revolutions (2011-2014)ماهیت رویارویی نرم غرب با انقلاب اسلامی ایران در روند انقلابهای عربی(2011-2014)6580835FAسید امیرنیاکوییعضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلانعلی اصغرستودهدانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه گیلانJournal Article20140907After the triumph of the Islamic revolution in Iran in 1979, west leaded by the United States have continuously endeavored to prevent the export of the Islamic revolution to other Islamic countries especially in the Middle East. One of the manifestations of this endeavor can be observed in the process of the recent Arab revolutions. In fact, since the beginnings of the recent uprisings in the Middle East and North Africa, the west leaded by the United States have attempted to prevent the export of the Iranian model to crisis stricken countries. The present paper is to answer the following questions: 1) what is the nature of the soft war of the west against the Islamic republic of Iran in the process of Arab revolutions? 2) Which methods and mechanisms have been used by the west for preventing the export of the Iranian model to the crisis stricken countries of Arab World? The hypotheses of the paper are as follows: 1) The mentioned soft war is originated in the historical and ideological conflicts between political Islam and liberal democracy. 2) The west’s soft strategy against the political model of the Islamic republic of Iran have included negative propaganda against the Islamic regime and highlighting its economic, political and social deficiencies aimed at manifesting its inefficiency and proposing the crisis stricken countries, other models such as the secular model of turkey. In fact, the west leaded by the United Stated has introduced the turkey model as a combination of economic development, democracy, freedom and moderated Islam with an interactive foreign policy. The methodology of the present paper is analytical descriptive method and the method of gathering information is library studies.بعد از وقوع انقلاب اسلامی ایران، غرب به رهبری آمریکا همواره کوشیده با استفاده از ابزارهای نرم افزارگرایانه (قدرت نرم و دیپلماسی عمومی) از صدور انقلاب اسلامی ایران در جهان اسلام و منطقه جلوگیری نماید. یکی از جلوه های این تقابل را می توان در روند تحولات اخیر در خاورمیانه (انقلاب های عربی) مشاهده نمود. در واقع بعد از شروع انقلاب های عربی، غرب به رهبری آمریکا در پی جلوگیری از الگو شدن حکومت ایران برای انقلاب های عربی بوده است. در همین راستا، این پژوهش محور کار خویش را پاسخگویی به دو سؤال محوری زیر قرار داده است، 1- ماهیت رویارویی نرم جدید غرب علیه انقلاب اسلامی ایران در روند انقلاب های عربی چیست؟ و 2- غرب در راستای جلوگیری از گسترش الگوی انقلاب اسلامی ایران به انقلاب های اخیر، از چه ابزارها و سازوکارهایی استفاده نموده است؟ فرضیه های این پژوهش نیز چنین است 1- ماهیت رویارویی نرم غرب بر علیه انقلاب اسلامی ایران در روند انقلاب های عربی، متأثر از تقابل تاریخی الگوهای اسلام سیاسی و لیبرال دموکراسی غرب بوده است و 2- استراتژی نرم غرب علیه الگوی سیاسی انقلاب اسلامی ایران، تبلیغات منفی در راستای ناکارآمد جلوه دادن این الگو در مقایسه با الگوهای رقیب و جایگزین نمودن آلترناتیوهایی مانند نظام سیاسی سکولار ترکیه بوده است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی و ابزار گردآوری داده ها منابع کتابخانه ای و اینترنتی است. <br /> https://rjir.basu.ac.ir/article_835_a7dcb41768631465b8bf3f844c56be34.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868141120140823The study of extent of familiarity of the clergymen and the students of Qom city with Imam Khomeini`s political philosophyبررسی میزان آشنایی طلاب و دانشجویان شهر قم با فلسفه سیاسی امام خمینی(ره)81104836FAعلیاکبری معلمعضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20140907The present research has investigated the acquaintance of the third generation of Islamic Revolution of Iran with the political philosophy of Imam Khomeini through the survey method. To investigate the issue, it was clarified the properties of political philosophy of Imam. Accordingly, a questionnaire was designed and the data was collected through the completion of questionnaire was designed and the data was collected through the completion of questionnaire by 600 people sample being selected among clergymen and the students of Qom city. <br /> Finally, the data was summaized through SPSS software. Based on the findings of research, the amount of familiarity of the clergymen and the students of city with the issue like political philosophy 81/25 percents. The other finding of research is that the variables such as sex, age and marital status, the place of residence and the educational level of respondents except the place of education have been ineffectual in the amount of familiarity of them with the political thought of Imam. <br /> از آنجا که مرحله آشنایی مقدمه التزام است، بنابراین، در پژوهش حاضر، میزان آشنایی طلاب و دانشجویان نسل سوم انقلاب اسلامی ایران در شهر قم با فلسفه سیاسی امام خمینی(ره) با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه، مورد بررسی قرار گرفته است. تا بدینوسیله از استمرار حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اندیشه سیاسی امام(ره) اطمینان حاصل شود. حجم نمونه 600 نفر میباشد که با روش نمونه گیری ترکیبی (طبقه ای-سهمیه ای) انتخاب و به سؤالات پرسشنامه پاسخ گفته اند. برابر یافته پژوهش، میانگین میزان آشنایی طلّاب و دانشجویان شهر قم با بُعد فلسفه سیاسی اندیشه سیاسی امام 25/81 درصد می باشد. یافته دیگر تحقیق این است که متغیرهای زمینه ای جنس، سن، وضع تأهل، محل سکونت و مقطع تحصیلی پاسخگویان در میزان آشنایی آنان با این بُعد از اندیشه سیاسی امام(ره) تأثیر نداشته است؛ اما متغیر محل تحصیل پاسخ دهندگان در میزان آشنایی آنان با اندیشه امام(ره) تأثیرگذار بوده است.https://rjir.basu.ac.ir/article_836_c04c81da5250e54092478c4f9231b587.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868141120140823Analytical Study of People’s Political Participation in Standpoint of the Constitutional, Pahlavi and Islamic Revolution’s Jurisprudenceمطالعه ماهوی مشارکت سیاسی مردم در آراء فقهای مشروطه و انقلاب اسلامی105130863FAعبداللهعطاییاستادیار دانشگاه بوعلی سیناسجادعلی محمدیدانشجوی دکتری تاریخ انقلاب اسلامی دانشگاه بوعلی سیناعارفبشیریدانشجوی کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق، دانشگاه ایلامJournal Article20140521In Immamiyah jurisprudences’ standpoint, people’s political participation in government affairs is one of the fundamental principles of the Islamic Government. Due to the different words of jurisprudences of Constitutional, Pahlavi and Islamic Revolution eras concerning nature of people’s political participation which leaded to creating discrepancy between Islamic Sciences’ scholars and researchers, analysis of different points of view of jurisprudences and scrutinizing this challenging thoughts posses a critical importance to be verified. This research analyzes bilateral words of jurisprudences by verifying arguments of Jihad and Election as the most important criterion of people’s political participation and results that there is no conflict between words of Constitutional and Pahlavis’ jurisprudences about requirement of participation and Islamic Revolution, and this requirement has rational and judicial basis to be considered as the right; hence, there is no debate whether we consider it as a requirement or right, because proving the object does not contradict exception.از نظر فقهای امامیه یکی از اصول مورد عنایت در حکومت اسلامی، مشارکت سیاسی مردم در امر حکومت است. با توجه به اقوال مختلف فقهای عصر مشروطه، پهلوی و انقلاب اسلامی دربارهی ماهیت مشارکت سیاسی مردم که منجر به نقد و نظر از سوی برخی روشنفکران گشته است، مسأله واکاوی دیدگاه فقها و ریشه یابی علت این تضارب اندیشه، اهمیت و ضرورت پرداختن به این مسأله را روشن می سازد. <em>پژوهش حاضر که به روش توصیفی تحلیلی انجام پذیرفته، ضمن برشماری و بررسی ادل</em><em>ّ</em><em>ه مهم دال بر مشروعیت جهاد</em><em>، شورا</em><em> و انتخابات به عنوان مهمترین مصادیق مشارکت سیاسی مردم در فقه امامیه، از طریق برشماری ادلّه عقلی، به تحلیل و به بازشناسی اقوال دوگانه فقها پرداخته و چنین به دست آورده که مشارکت سیاسی مردم هم حق است و هم تکلیف؛ و تنافی میان ادعای برخی فقهای مشروطه و پهلوی که بر حق بودنِ آن تأکید داشته، فقهای عصر انقلاب اسلامی که بر تکلیف بودن مشارکت تأکید کرده اند، وجود ندارد و به اقتضای شرایط زمانی بوده است.</em>https://rjir.basu.ac.ir/article_863_34cdd48f695ae62e16f35bddbf478296.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868141120140823The influence of Ideas of Islamic Awakening in the rigon and iran Revolution on the Poets of Islamic Revolutionبازتاب انقلاب اسلامی ایران در اشعار شاعران انقلابی131154864FAلیلاهاشمیاناستادیار زبان وادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا همدانفردینشریف نیاکارشناس ارشد زبان وادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20140422Poetry of Islamic Revolution and Awakening is a mirror that reflects the preoccupations and attitudes of responsible revolutionary poets under the influence of Imam Khomeini’s thoughts as well as his Islamic movement. It is this very movement that leads to widespread creation of religious, revolutionary concepts and images in the poems. This paper is an attempt to study the reflection of Imam Khomeini’s ideas of Islamic awakening and revolution, including leadership and guidance, popularity, standing against oppression and colonialism, being religious, battling against pro-West intellectuals, waiting for Imam of our time, opposing ignorance, invitation to awakening, binding mysticism and heroic qualities, doctrine of Vilâyat, and martyrdom onto the works of revolutionary poets such as Mehrdâd Avestâ, Ali Mo’allem Dâmghâni, Hamid Sabzevâri, Hassan Hosseini, Gheysar Aminpour, Mohammadrezâ Abdolmalekiyân, Alirezâ Ghazveh, Parvâneh Nejâti, Hamidrezâ Borgha’I, Alimohammad Mo’addab, Ali Dâvoudi. شعر انقلاب و بیداری اسلامی، آیینه ای است که دغدغه ها، تحولات و رویکردهای شاعران انقلابی را که متأثر از اندیشه و نهضت اسلامی امام خمینی(ره) است، در خود بازتاب داده است. همین نهضت است که منجر به خلق مفاهیم و تصاویر اشعار انقلابیِ دینی به طور فراگیر و عالم گیر می شود. در این مقاله کوشش شده است، بازتاب اندیشه ی انقلابی و بیداری اسلامی امام خمینی(ره) در ایران و سایر مناطق، همچون «رهبری و هدایت، مردمی بودن، طاغوت ستیزی و ضد استعماری، دینی بودن، مبارزه با روش نفکر غربزده، انتظار موعود، غفلت ستیزی، دعوت به بیداری، پیوند حماسه و عرفان، الگوی ولایی، مسائل لبنان، فلسطین و بیداری اسلامی و شهادت» در شاعران انقلابی، همچون «مهرداد اوستا، علی معلم دامغانی حمید سبزواری، سیدحسن حسینی، قیصر امین پور، محمدرضا عبدالملکیان، علیرضا قزوه، پروانه نجاتی، سیدحمیدرضا برقعی، علی محمد مؤدب و علی داوودی» بررسی شود.https://rjir.basu.ac.ir/article_864_5b1de81a735a3d053956fa00bbef8adf.pdf