@article { author = {simbar, reza and rezapour, danial}, title = {The Islamic Republic of Iran's Strategy in the Multipolar International System: Case Study of Brix Group}, journal = {}, volume = {10}, number = {34}, pages = {1-14}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2251-8681}, eissn = {2322-4967}, doi = {10.22084/rjir.2020.16627.2443}, abstract = {Signs of the collapse of the monopolar system have been revealed. The most important manifestation of the collapse of the unipolar system that dominated the world over a decade after the Cold War could be seen in the "emergence" of the Brix group. Hence, the order in which emerging powers play an effective role are taking shape, in a way that many thinkers speak of a multipolar system. In the same vein, the BRICS Group is the most powerful emerging power in the international multipolar system, given its massive population and growing economic power. Given the current state of the international system, this paper seeks to answer the question, what is the most important factor affecting Iran's decision on possible membership in the BRICS and what is the purpose of Iran in membership in this group? The descriptive-analytic method and the data collection tool are also libraries. The most important findings of the research indicate that Iran is influenced by the conditions created in the structure of the international system (weakening the global US hegemony and creating a structural opportunity) by adopting a policy appropriate to membership in this group seeking to cope with hegemony Americanism is global in the world and, as a result, is a guarantee of national security, and the concept of hegemony and structural theories can better explain this behavior. In addition, membership in BRICS may provide areas for increasing regional power in West Asia.}, keywords = {Brix,Iran's foreign policy,hegemony,anti-hegemony,America}, title_fa = {راهبرد جمهوری اسلامی ایران در نظام بین الملل چند قطبی: مطالعه موردی گروه بریکس}, abstract_fa = {هدف: جمهوری اسلامی ایران می ­تواند با استفاده از فرصت ساختاری تضعیف هژمون و با توجه به درگیری آمریکا در غرب آسیا و مشکلات متعدد داخلی و خارجی از یک‌سو و از سوی دیگر به‌سبب ناکامی در حل منازعه اسرائیلی- فلسطینی و با پشت ­گرمی عضویت در بریکس می­تواند به‌دنبال تقویت نقش رهبری مشروع خود در معادلات منطقه غرب آسیا برآید و به نوعی نفوذ مثبت خود در منطقه غرب آسیا را نهادینه کند. روش‌شناسی پژوهش: روش پژوهش تحلیلی توصیفی و ابزار گردآوری داده­ ها نیز کتابخانه­ ای است. یافته‌ها: با توجه به شرایط کنونی نظام بین‌الملل، این نوشتار در صدد پاسخ به این پرسش است که مهم­ترین عامل تأثیرگذار بر تصمیم ایران مبنی بر عضویت احتمالی در بریکس و اهداف ایران در عضویت در این گروه چه می‌باشد؟ مهمترین یافته ­های پژوهش حاکی از این است که ایران تحت تأثیر و با استفاده از شرایط ایجاد شده در ساختار نظام بین‌الملل (تضعیف هژمونی جهانی آمریکا و ایجاد فرصتی ساختاری)، با اتخاذ سیاست متناسب با عضویت در این گروه به‌دنبال مقابله با هژمونی­ گرایی آمریکا در سطح جهانی و در نتیجه تضمین امنیت ملی خود می‌باشد و مفهوم هژمونی و نظریه‌های ساختاری بهتر می‌توانند این رفتار را تبیین نمایند. نتیجه‌گیری: 1- ایران می‌تواند با حضور چین و روسیه بزرگ‌ ترین معضل خود یعنی تخاصم با آمریکا را تا اندازه‌ای حل کند، به این معنا که به مخالفت با سلطه­ گری آمریکا ادامه دهد. بدون این‌که در نظام بین‌الملل منزوی شود. 2- همچنین ایران می­تواند با پشتیوانه جدید امنیتی- اقتصادی که به سبب عضویت در بریکس کسب می‌کند، به تقویت قدرت خود در غرب آسیا هم‌زمان با تضعیف هژمونی آمریکا در منطقه اقدام کند.}, keywords_fa = {بریکس,سیاست خارجی ایران,هژمونی,ضد هژمونی,امریکا}, url = {https://rjir.basu.ac.ir/article_3426.html}, eprint = {https://rjir.basu.ac.ir/article_3426_5a71d83c8d4218db42e01bcf8164b24a.pdf} } @article { author = {akhavan kazemi, masoud and NIKOONAHAD, Ayub}, title = {Written Foreign Policy of the Islamic Republic of Iran In light of the Upper Documents}, journal = {}, volume = {10}, number = {34}, pages = {15-44}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2251-8681}, eissn = {2322-4967}, doi = {10.22084/rjir.2019.17604.2560}, abstract = {Foreign policy involves determining and pursuing a series of national goals and interests that are being taken on the international stage by governments. Although the goals of foreign policy vary from one country to another, all countries have short, medium and long term goals in this regard. The constitution of the Islamic Republic of Iran and the vision document, as the governing documents and determining the general policies of the system and the great orientations in the field of foreign policy, can be considered as high-level documents that specify long-term goals. Depending on their specific designation and their timeframe, development programs can be considered as second grade documents that determine the short-term or medium-term goals of governments to achieve the pivotal goals. As the constitutions of countries define the main goals and orientations for the foreign policy apparatus, in the preceding article, the constitution is considered as the basis and the main criterion, and the degree of compliance or non-compliance of the five-year development plans of the country with the constitution and the vision document, as well as with each other, and the extent of the changes made in these programs, are measured in the field of foreign policy. Findings of the research show that in different developmental programs, attention to foreign policy has always fluctuated and especially one of the main challenges in developing these documents is the lack of proper planning based on the realism in pursuing the national interests of the country in the field of foreign policy.}, keywords = {Islamic Republic of Iran,foreign policy,Constitution,Vision Document,Development Plans}, title_fa = {سیاست خارجی مکتوب جمهوری اسلامی ایران در پرتو اسناد بالا دستی}, abstract_fa = {هدف: سیاست‌خارجی شامل تعیین و پیگیری یک سلسله اهداف و منافع ملی کشورهاست که در صحنه بین‌المللی از سوی دولت‌ها تحقق می‌پذیرد. معمولاً همه کشورها در زمینه سیاست ‌خارجی دارای اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت‌اند. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سند چشم‌انداز، به‌عنوان اسناد حاکمیتی و تعیین‌کننده سیاست‌های کلی نظام را می‌توان از جمله اسناد بالا‌دستی و بلندمدت به‌شمار آورد. برنامه‌های توسعه نیز، با توجه به مشخص و مقید بودن آنها به محدوده زمانی خاصی، می‌توانند به‌عنوان اسناد پائین‌دستی و با اهداف کوتاه‌مدت و یا میان‌مدت دولت‌ها تلقی گردند. در مقاله پیش‌رو، در مرحله اول قانون اساسی به‌عنوان مبنا و معیار اصلی فرض‌گردیده و میزان انطباق یا عدم‌انطباق برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور با قانون اساسی و سند چشم‌انداز، همچنین سایر برنامه­ها با یکدیگر و میزان تغییر و تحولات ایجاد شده در این برنامه‌ها، در حوزه سیاست خارجی سنجیده می‌شوند. در مرحله دوم به این پرسش پاسخ داده می‌شود که چالش‌های سیاست خارجی مکتوب جمهوری اسلامی ایران در اسناد مکتوب و نگارش شده در برنامه‌های توسعه، دربرگیرنده چه مواردی است؟ روش‌شناسی پژوهش: روش به‌کار گرفته شده در این پژوهش، مطالعه اسنادی است که با روش توصیفی- تطبیقی، اسناد با یکدیگر مطابقت داده شده‌اند و با نگاهی تحلیلی، چالش‌های اسناد مکتوب سیاست خارجی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که در برنامه‌های مختلف توسعه، توجه به مقوله سیاست خارجی همواره روند پر نوسانی را طی نموده و یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در تدوین این اسناد، تکرار جهت‌گیری‌های کلی در قانون اساسی و سیاست‌های کلی برنامه‌ها بوده و برنامه­ها فاقد ارائه طرح و راهکار اجرایی برای پیشبرد جهت‌گیری‌های کلان کشور در مبحث سیاست خارجی می‌باشند. نتیجه‌گیری: تأمل در گزاره‌های برنامه‌های توسعه نشان می‌دهد که هنوز اعتقادی به بهره‌گیری از سازوکار دیپلماسی و به‌طورکلی سیاست خارجی، برای پیشبرد برنامه‌های توسعه کشور وجود ندارد.}, keywords_fa = {جمهوری اسلامی ایران,سیاست خارجی,قانون اساسی,سند چشم انداز,برنامه های توسعه}, url = {https://rjir.basu.ac.ir/article_3427.html}, eprint = {https://rjir.basu.ac.ir/article_3427_e0437e7157e8848a8319a2b2c069075c.pdf} } @article { author = {halimi jloudar, habibollah and hosseyni bijikola, seyed ebrahim}, title = {The Impact of Social Capital (Native Turkish and Kurdish Youth) on National Identity with Emphasis on National Identity Indicators from Imam Khomeini's Viewpoint}, journal = {}, volume = {10}, number = {34}, pages = {45-66}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2251-8681}, eissn = {2322-4967}, doi = {10.22084/rjir.2020.20154.2882}, abstract = {The first essential factor for the independence of any country and the liberation from foreign domination is the formation of a national identity with the preservation of indigenous values ​​in that country; thus the formation or revival of a native national identity is the key to each country's independence and an obstacle to power domination. There is a world of separatism in that country. Imam Khomeini has held that "no nation can achieve independence unless it understands itself." Purpose - The purpose of this study is to assess the impact of youth social capital on national identity by relying on the indicators of national identity from Imam Rahel's perspective. Method 2 The method used in this study was survey. The statistical population of this study is 18-25 year olds in Sanandaj, Bukan, Tabriz and Khoy. Findings ؛ Findings showed 1. There is a relationship between social cohesion and national identity of Kurds and Turks. 2. There is a relationship between social trust and the national identity of Kurds and Turks. 3. There is a relationship between social participation and national identity of Kurds and Turks. 4. There is a relationship between social capital and national identity of Kurds and Turks. CONCLUSION: From Imam Khomeini's viewpoint, culture is a key element and sees national identity as cultural, and the results show that among the variables of social cohesion, social trust, social participation, social capital and national identity of young Turks And Kurdish has a direct and positive relationship, and as social capital increases, national authentication increases.}, keywords = {Imam Khomeini,national identity,Social participation,social capital}, title_fa = {تأثیر سرمایۀ اجتماعی (جوانان بومی قوم ترک و کرد) بر هویت ملّی با تأکید بر شاخص های هویت ملّی از نگاه امام خمینی (ره)}, abstract_fa = {هویت ملی با حفظ ارزشهای بومی در آن کشور است؛ بنابراین شکل گیری یا احیای هویت ملی بومی رمز استقلال هر کشور و مانعی بر سر راه سلطۀ قدرت های جهانی برای تجزیه طلبی در آن کشور است. امام خمینی(ره) معتقد بوده است که «هیچ ملتی نمیتواند استقلال پیدا بکند، الا این که خودش، خودش را بفهمد.» در این پژوهش هدف آن است که با تکیه بر شاخص های هویت ملی از نگاه حضرت امام راحل (ره)، تأثیر سرمایه اجتماعی جوانان بر هویت ملی سنجیده شود. روش‌شناسی پژوهش: روش مورد استفاده در این تحقیق، روش پیمایشی(survey) بوده است. جامعۀ آماری این تحقیق جوانان 18 تا 25 ساله شهرهای سنندج، بوکان، تبریز و خوی می باشد. یافته‌ها:یافته ها نشان داد 1. بین انسجام اجتماعی و هویت ملی اقوام (کرد و ترک) رابطه وجود دارد. 2. بین اعتماد اجتماعی و هویت ملی اقوام (کرد و ترک) رابطه وجود دارد. 3. بین مشارکت اجتماعی و هویت ملی اقوام (کرد و ترک) رابطه وجود دارد. 4. بین سرمایه اجتماعی و هویت ملی اقوام (کرد و ترک) رابطه وجود دارد. نتیجه‌گیری:از نگاه حضرت امام (ره) فرهنگ عنصر اصلی و کلیدی است و هویت ملی را از نگاه فرهنگی می بیند و نتایج نشان داده است که بین متغیرهای انسجام اجتماعی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، سرمایه اجتماعی و هویت ملی جوانان تُرک و کُرد رابطه مستقیم و مثبت وجود دارد و با افزایش سرمایۀ اجتماعی، احراز هویت ملی افزایش می یابد.}, keywords_fa = {امام خمینی (ره),هویت ملّی,مشارکت اجتماعی,سرمایه اجتماعی}, url = {https://rjir.basu.ac.ir/article_3428.html}, eprint = {https://rjir.basu.ac.ir/article_3428_3971ac6fa2e1cb98838164e54a606250.pdf} } @article { author = {rahimi roshan, hasan and Hosseini, Fatemeh}, title = {The importance of cultural foundations in designing the Iranian-Islamic model of progress (With emphasis on cultural-religious implications of Japanese development)}, journal = {}, volume = {10}, number = {34}, pages = {67-86}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2251-8681}, eissn = {2322-4967}, doi = {10.22084/rjir.2020.20519.2927}, abstract = {The importance of cultural foundations in designing the Iranian-Islamic model of progress. The importance of cultural foundations in designing the Iranian-Islamic model of progress Abstract development and advancment is a multiple and wrapped concept which is effective on certainty and development of that factors of numerous and various in surfaces of diverse.across these factors,some of factors as culture and cultural factors as changeable of comparatively neglected and hidden and of course determination must be considered which had to operate on as basic mover in development and advancment.in this basis,without.in this basis, the basic question of these article it's : what is the components which is in inside culture and japan's society which have provided the basis industerial development and rapid in this country?.the basic theory in this article it's which the basic factor at europe's development of industrial and rapid economic growth in japan in the last century is the result of the impact of religious practices and their culture on issues related to development and advancment. therefore according to this historical reality,essential to creation and stabilization of development and advancment in iran regardless of political changes at government level, formation of a fundamental change in iranian culture-religious approaches to the concept of development will be}, keywords = {religion,Development Culture,Progress,Japan,Iran}, title_fa = {اهمیت مبانی فرهنگی در طراحی الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت}, abstract_fa = {هدف: پیشرفت و توسعه مفهوم چندگانه و پیچیده‌ای است‌که عوامل متعدد و متنوعی در سطوح گوناگون بر تحقق و گسترش آن تأثیرگذار است. از میان این عوامل، عامل فرهنگی را می‌بایست به‌عنوان متغیر نسبتاً مغفول و پنهان و البته تعیین‌کننده قلمداد کرد که به‌مثابه موتور محرکه اصلی در پیشبرد توسعه و پیشرفت عمل می‌کند. هدف این مقاله بررسی تأثیر فرهنگ بر گفتمان‌های پیشرفت و توسعه و نوعی الگوگیری برای ایران است. روش‌شناسی پژوهش: این پژوهش با روش تحلیلی- توصیفی و با ابزار اسنادی و کتابخانه‌ای تهیه شده است. یافته‌ها: در پی یافتن پاسخ پرسش اصلی مقاله پیش رو است‌ که چه مؤلفه‌هایی در بطن فرهنگ و اجتماع ژاپن وجود دارد که زمینه پیشرفت اقتصادی جهشی و شتابان این کشور را فراهم آورده است؟ پاسخ به این پرسش می‌تواند حاوی دلالت‌هایی فرهنگی- مذهبی برای الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت باشد؟ فرضیه اصلی این نوشتار آن است‌که عامل اولیه اصلی در پیشرفت صنعتی و رشد شتابان اقتصادی در ژاپن در سده گذشته حاصل تأثیرپذیری از روایت‌های مذهبی و فرهنگی آنها از مقولات مرتبط با پیشرفت و توسعه است. نتیجه‌گیری: ازاین‌رو با الهام از این واقعیت تاریخی، لازمه ایجاد و تثبیت گفتمان ترقی و توسعه در ایران فارغ از تغییرات سیاسی در سطح دولتی، شکل‌گیری نوعی تحول اساسی در رویکردهای فرهنگی - مذهبی ایرانیان نسبت به مفهوم پیشرفت خواهد بود.}, keywords_fa = {مذهب,فرهنگ توسعه,پیشرفت صنعتی- اقتصادی,اخلاق کار,ژاپن,ایران}, url = {https://rjir.basu.ac.ir/article_3429.html}, eprint = {https://rjir.basu.ac.ir/article_3429_6971b0b4a88aaf10921f7d7c12aa5153.pdf} } @article { author = {majidi, hasan and pourjafarisadrabad, mahdi and yasami, ali}, title = {rity Mechanisms of the Islamic Regime's Quantity Under the Presidency of Ayatollah Mahdavi Kenny}, journal = {}, volume = {10}, number = {34}, pages = {87-109}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2251-8681}, eissn = {2322-4967}, doi = {10.22084/rjir.2020.21442.3046}, abstract = {system and the scientists who can support it. Therefore, we can continue the political life of the country through security programs and initiatives that are consistent with the supervision and culture of our Islamic society. Scrutinized. Hence, after the Islamic Revolution, the Iranian society was suffering from insecurity crises, and there was a kind of disruption and order in society that provided the enemies of the conspiracy to overthrow the revolution. The establishment of a cohesive indigenous security institution was essential to restore stability, security and authority in society. Therefore, Imam Khomeini established the Islamic Revolutionary Committee as the first security institution in the country and headed it by Ayatollah Mahdavi Kenny. The task of this body was defined by the order of the founder of the Islamic Revolution to secure the lives and property of the people and public places, and to control and control the situation. In this regard, what was the main question of the authors in this study, what was the role of the Islamic Revolutionary Committee in ? show that the Islamic Revolutionary Committee first identified the existing threats and then correctly applied them to strategies that fit the capacity and structures of the Islamic community, including the mosque, the clergy, and spontaneous forces. And finally brought security and stability to the country in the shortest possible time.}, keywords = {Security Mechanisms of the Islamic Regime's Quantity Under the Presidency of Ayatollah Mahdavi Kenny}, title_fa = {سازکارهای امنیت سازی کمیته‌های انقلاب اسلامی در دوران ریاست آیت الله مهدوی کنی (ره)}, abstract_fa = {هدف: حفظ و صیانت امنیت داخلی کشور و راهکارهای برای تأمین آن از مهم‌ترین مباحثی است که همواره مورد توجه نظام و دانشمندان حوزه امنیت بوده است. لذا ضروری است برای ادامه حیات سیاسی کشور از راهکارها و طرح‌های امنیتی که بیشترین سازگاری با ساختار و فرهنگ جامعه اسلامی را دارد مورد مداقه قرار داد که کمیته انقلاب اسلامی از جمله‌ی آنان است. روش‌شناسی پژوهش: روش پژوهش نیز «تحلیل محتوا» است؛ بدین صورت که پس از طی مرحله موضوع‌شناسی و استخراج عناصر سازوکارهای به‌وجود آورنده امنیت در کشور توسط کمیته‌ها در مکتوبات و مصاحبه‌های تاریخ شفاهی انجام شده به جستجوی فیش‌های مرتبط پرداخته و مضامین و دلالت‌ها را استخراج کردند و در نهایت به تحلیل دقیق آنها پرداخته شده است. یافته‌ها: پس از پیرزی انقلاب اسلامی در شرایطی که جامعه‌ی ایران از بحران‌های ناامنی شدیداً رنج می‌برد شرایط را فراهم آورده بود تا دشمنان انواع توطئه را برای براندازی انقلاب صورت دهند، تشکیل نهاد منسجم بومی امنیت ساز را ضروری می‌ساخت تا ثبات، امنیت و اقتدار را در جامعه بازگرداند. از این‌رو امام خمینی(ره) نهاد کمیته انقلاب اسلامی را به‌عنوان اولین نهاد امنیتی کشور تأسیس نمودند و ریاست آن را بر عهده آیت‌الله مهدوی کنی(ره) گذاردند تا امنیت جان و مال مردم و اماکن عمومی، رسیدگی و کنترل اوضاع را تأمین نمایند. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان از آن دارد که کمیته انقلاب اسلامی، ابتدا تهدیدات موجود را شناسایی نمود و سپس بر اساس راهکارهای که متناسب با ظرفیت و ساختارهای جامعه‌ی اسلامی که شامل؛ مسجد، روحانیون و نیروهای مردمی و خودجوش هست را به درستی به‌کار گرفتند و در نهایت در طی اقداماتی امنیت و ثبات را به کشور بازگرداندند.}, keywords_fa = {امنیت,کمیته انقلاب اسلامی,آیت الله مهدوی کنی(ره),مسجد,روحانیت}, url = {https://rjir.basu.ac.ir/article_3430.html}, eprint = {https://rjir.basu.ac.ir/article_3430_169a370903fc98d39aa24206382e8f88.pdf} } @article { author = {jafari panah, mahdi}, title = {Formulation of concepts in the second step statement for the realization of the new world order}, journal = {}, volume = {10}, number = {34}, pages = {111-127}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2251-8681}, eissn = {2322-4967}, doi = {10.22084/rjir.2020.21513.3053}, abstract = {Objective: The new world order after the collapse of the Soviet Union sought to achieve a unipolar world that aims to dominate American values ​​and norms over the international system. This idea was at odds with the foundations of many rival intellectual currents. The concern of this article is the question of the conceptual formulation of the desired order of the international system based on the concepts contained in the second step statement. Research Methodology: The research method in this article is descriptive-analytical and focused on the statements of Ayatollah Khamenei, especially the statement of the second step of the revolution and of the documentary type. Results: The findings of the article show concepts such as the need to demarcate the enemy, present human and natural slogans and the duality of arrogance and Islam show that the Islamic Republic of Iran, while opposing the ruling systems in international relations, seeks to achieve a new order in the world. is. Conclusion: According to the research text, the Islamic Revolution of Iran is one of the most important countries opposed to the new world order, whose foreign policy orientations in the first forty years indicate this opposition to the current situation. On the other hand, in the second step, the Supreme Leader of the Revolution explained the vision of the second forty years of the Islamic Republic, emphasizing some issues such as the foundation of the Iranian revolution on civilization and religious values, emphasizing the separation of religion from politics, and emphasizing the failure of misguided and oppressive leaders. The left and right of modernity show criticism of the norms governing the international system.}, keywords = {"Second Phase of the Revolution Statement","Islamic Revolution of Iran","New World Order","International System","Critical Theory"}, title_fa = {صورتبندی مفاهیم مطرح در بیانیه گام دوم جهت تحقق نظم نوین جهانی}, abstract_fa = {هدف: نظم نوین جهانی پس از فروپاشی شوروی در پی تحقق جهانی تک قطبی، با هدف تسلط ارزش ­ها و هنجارهای آمریکایی بر نظام بین ­الملل است، این اندیشه با مبانی بسیاری از جریان­ های فکریِ رقیب تعارض داشت. دغدغه این مقاله پرسش از صورت بندی مفهومی نظم مطلوب نظام بین ­الملل بر اساس مفاهیم موجود در بیانیه گام دوم می ­باشد. روش ­شناسی پژوهش: روش پژوهش در این مقاله توصیفی - تحلیلی و متمرکز بر بیانات آیت الله خامنه ­ای به‌ویژه بیانیه گام دوم انقلاب و از نوع اسنادی است. یافته‌ها: یافته­ های مقاله نشان می ­دهد مفاهیمی نظیر ضرورت مرزبندی با دشمن، ارائه شعارهای انسانی و فطری و دوگانگی استکبار و اسلام نشان دهنده آن است که جمهوری اسلامی ایران، ضمن مخالفت با نظامات حاکم در روابط بین­ المللی به دنبال تحقق نظمی نوین در جهان می­ باشد. نتیجه ­گیری: با توجه به پژوهش انجام گرفته، انقلاب اسلامی ایران یکی از مهم­ترین کشورهای مخالف نظم نوین جهانی محسوب می­ گردد که جهت‌گیری­ های سیاست خارجی آن در چهل سال اول انقلاب نشانگر این مخالفت با وضع موجود است. از سویی، رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم به تبیین چشم ­انداز چهل سال دوم جمهوری اسلامی پرداخته است که طرح برخی مسائل نظیر ابتنای انقلاب ایران بر تمدن و ارزش ­های دینی، تأکید بر عدم جدایی دین از سیاست، تأکید بر ناکامی سردمداران گمراهی و ستم چپ و راست مدرنیته، نشانگر انتقاد به هنجارهای حاکم بر نظام بین­ الملل می‌باشد.}, keywords_fa = {"بیانیه گام دوم انقلاب"," انقلاب اسلامی ایران","نظم نوین جهانی","نظام بین الملل"," نظریه انتقادی"}, url = {https://rjir.basu.ac.ir/article_3431.html}, eprint = {https://rjir.basu.ac.ir/article_3431_a2e86f23debdb4feaff7c5dee6b03cc4.pdf} } @article { author = {Bahrami Moghadam, Sajad and Heydari, Mahdyeh}, title = {Self-reliance: The concept and pattern of security in the Islamic Republic of Iran After the victory of the Islamic Revolution}, journal = {}, volume = {10}, number = {34}, pages = {129-144}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2251-8681}, eissn = {2322-4967}, doi = {10.22084/rjir.2020.21936.3096}, abstract = {The concept of security in the Third World differs somewhat from the concept of security in the Western world due to its specific features. In the West, more security is defined in the external dimension; That is, it is related to the external environment and actors, while security in the third world often has an internal dimension, and the few things defined in the external dimension are more influenced by internal security issues. With the aim of examining the concept of security from the perspective of the Islamic Republic of Iran, this study seeks to answer the main question of what was the most important security approach of Iran after the victory of the Islamic Revolution? The temporary response provided is that the concept of security from Iran's point of view, after the victory of the Islamic Revolution, was based on the security of the government of the Islamic Republic or extensive security, and its most important security approach was self-reliance and avoidance of alliances with other actors. The findings of the study, using the theory of defensive realism, show that the Islamic Republic's self-reliance approach and lack of alliance and alliance with other actors, on the one hand, has strengthened the country's deterrence capability and on the other hand misunderstood regional governments. And it has become one of its goals and objectives. The research method in this research is analytical descriptive and the method of data and data collection is library.}, keywords = {security,Iran,Threat Perception,Self-Reliance,Islamic Revolution}, title_fa = {خوداتکایی: مفهوم و الگوی امنیتی جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی}, abstract_fa = {هدف: مفهوم امنیت در جهان سوم با توجه به ویژگی‌‌های خاص آن، با مفهوم امنیت در دنیای غرب تا حدودی متفاوت است. در غرب، امنیت بیشتر در بُعد خارجی تعریف می‌شود؛ یعنی مربوط به محیط و بازیگران خارجی است، در حالی‌که امنیت در جهان سوم، اغلب بُعد داخلی دارد و اندک مواردی که در بُعد خارجی تعریف می‌شود، بیشتر متأثر از موضوعات امنیتی داخلی است. این تحقیق با هدف بررسی مفهوم امنیت از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران به دنبال پاسخ به این پرسش اصلی است که مهمترین رویکرد امنیتی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی چه بوده است؟ پاسخ موقتی ارائه شده مبتنی بر این است مفهوم امنیت از دیدگاه ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مبتنی بر امنیت جمهوری اسلامی ایران با رویکرد مبتنی بر خودیاری بوده است. روش‌شناسی پژوهش: روش تحقیق در این پژوهش، روش توصیفی تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات و داده‌ها، شیوه کتابخانه‌ای است. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش با کاربست نظریه رئالیسم تدافعی، نشان می‌دهد که رویکرد امنیتی خود اتکایی جمهوری اسلامی ایران و عدم ائتلاف و اتحاد با سایر بازیگران، از یک سو منجر به تقویت توان بازدارندگی کشور شده و از سوی دیگر باعث ایجاد سوء برداشت‌های دولت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از اهداف و مقاصد آن شده است. نتیجه‌گیری: مهمترین رویکرد امنیتی ایران اتکای به خود و پرهیز از اتحاد و ائتلاف با بازیگران نظام بین‌المللی بوده است.}, keywords_fa = {امنیت,ایران,ادراک تهدید,خود اتکایی,انقلاب اسلامی}, url = {https://rjir.basu.ac.ir/article_3432.html}, eprint = {https://rjir.basu.ac.ir/article_3432_dbcb02480505081b42f5759add3eaff3.pdf} } @article { author = {Heidari, Amir Hushang}, title = {Analysis of Development and Security in the Islamic Revolution of Iran Based on the scenario method of Futures Studies}, journal = {}, volume = {10}, number = {34}, pages = {145-162}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2251-8681}, eissn = {2322-4967}, doi = {10.22084/rjir.2020.20928.2985}, abstract = {Security and development are both complex and multidimensional concepts that can be examined from different angles. In development, security is one of the key infrastructures, and development is a factor in enhancing security. In this applied-developmental research, we will attempt to recapitulate these two key concepts in the 40-year period of the Islamic Revolution in Iran in a qualitative and exploratory space, based on a futuristic approach and using library trends and documentation. Each of these aspects, with a forward-looking approach to Iran's forward-thinking scenarios. The Relationship between Security and Development Concepts Based on Future Research The question of this research is to investigate the concept of future timeframe for development and security by answering this question and using the matrix method with two components of security and development, possible modes of evaluation and Are checked. The four scenarios presented in this research will be formulated and processed by the method of identifying the uncertainties and analyzing the uncertainties that come to you in terms of research innovation. Analyzing and analyzing the developed scenarios, we will highlight some important issues that will be addressed by studying the relevant policy and practical issues and recommendations that will enable them to integrate the development and security of the Islamic Revolution in the future.}, keywords = {futures studies,Scenario,Islamic revolution of Iran,security,Development}, title_fa = {واکاوی توسعه و امنیت در انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر روش سناریو‌نویسی درآینده‌پژوهی}, abstract_fa = {هدف: امنیت و توسعه هر دو مفاهیمی ‏چندسویه و پیچیده  هستند که از ابعاد مختلف قابل بررسی می­باشند. در امر توسعه، امنیت یکی از زیربناهای اصلی است و توسعه خود عاملی برای تقویت امنیت است. در این تحقیق تلاش می‌شود این دو مفهوم کلیدی را طی دوران40 ساله انقلاب اسلامی ایران بازخوانی نمائیم تا ضمن ارائه تعریفی جامع، به بررسی وجوه مختلف هر یک از این مفاهیم بپردازیم. روش‌شناسی پژوهش: در این پژوهش با ماهیت کاربردی- توسعه‌ای تلاش خواهیم کرد در فضای کیفی و اکتشافی به بررسی و تحلیل روند‌ها و مستندات موجود پرداخته تا از این طریق به ارتباط بین مفاهیم امنیت و توسعه دست یابیم. رویکرد قالب تحقیق نیز مبتنی بر دیدگاه و آموزه‌های آینده‌پژوهی خواهد بود. یافته‌ها: برای پاسخ به پرسش اصلی تحقیق، مفهوم ظرف زمانی آینده برای توسعه و امنیت مورد بررسی قرار می‌گیرد. با استفاده از روش ماتریس متقابل شامل دو مؤلفه امنیت و توسعه، حالت‌های ممکن را ارزیابی و بررسی می‌نمائیم. سناریوهای چهارگانه احصاء‌شده در این تحقیق با روش شناسایی پیشران­ها و تحلیل عدم‌قطعیت‌ها تدوین خواهند شد. نتیجه‌گیری: با تحلیل و بررسی سناریوهای تدوین شده؛ نکات قابل توجهی احصاء شد که با مطالعه و تحلیل آنها به موضوعات و توصیه‌های سیاستی و کاربردی حائز اهمیتی دست یافتیم که کاربست آنها ارکان و عوامل همگرایی توسعه و امنیت انقلاب اسلامی ایران را در آینده فراهم خواهد ساخت. این تحقیق از این حیث و همچنین تدوین سناریوهای چهارگانه‌ای که در آن تدوین شده است در زمره تحقیقات نوآورانه بشمار می‌رود.}, keywords_fa = {آینده پژوهی,سناریونویسی,انقلاب اسلامی ایران,امنیت,توسعه}, url = {https://rjir.basu.ac.ir/article_3440.html}, eprint = {https://rjir.basu.ac.ir/article_3440_6984f11f44e184c611d0c31dd07a0959.pdf} }