@article { author = {zareei, ali and beheshti seresht, mohsen}, title = {The effect of the history of representation, constituency and field of study on the supervisory performance of the members of the Islamic Consultative Assembly (first to tenth terms)}, journal = {}, volume = {9}, number = {33}, pages = {149-177}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2251-8681}, eissn = {2322-4967}, doi = {10.22084/rjir.2020.21554.3059}, abstract = {The review of the oversight performance of the members of the Islamic Consultative Assembly during the first to tenth terms shows that the representatives of each of the parliamentary sessions have had a special performance compared to the other periods. Given that the social context of the members of the Islamic Consultative Assembly has undergone changes in each period, so in the present study we have tried to use quantitative methods and descriptive statistics to answer the fundamental question that the social context of the deputies, especially the history of representation, What effect did the election and the field of study of the deputies have on their supervisory performance? In other words, can the experience of the delegation, the constituency and the field of study of the representatives be the cause of the difference in their performance? The findings of the study also indicate that the indicators studied under different conditions have been effective in the performance of representatives, so that representatives with a history of representation have on average twice as much as representatives without experience in supervisory performance. Also, the representatives of Tehran, provincial and city centers, each in accordance with the concerns of their region, have had a special performance in the field of supervision and in terms of education, representatives with education related to economics and political science have had a strong presence in monitoring . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . .. .}, keywords = {Islamic Consultative Assembly,Supervisory performance,Representation history,constituency,field of study}, title_fa = {تاثیر سابقه نمایندگی، حوزه انتخابیه و رشته تحصیلی در عملکرد نظارتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی (ادوار اول تا دهم)}, abstract_fa = {هدف: بررسی عملکرد نظارتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی ادوار اول تا دهم به لحاظ کمی حکایت از آن دارد که نمایندگان هر یک از دوره‌های مجلس عملکرد ویژه‌ای نسبت به دوره‌های دیگر داشته‌اند. با توجه به اینکه بافت اجتماعی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هر دوره با تغییراتی روبه‌رو بوده است لذا پژوهش حاضر تلاش دارد به این پرسش‌ اصلی پاسخ دهد که بافت اجتماعی نمایندگان به‌خصوص سابقه نمایندگی، حوزه انتخابیه و رشته تحصیلی نمایندگان چه تاثیری در عملکرد نظارتی آنها داشته است؟ روش‌شناسی پژوهش: در این مقاله از روش کمی و آمارهای توصیفی استفاده شده است. جمع‌آوری اطلاعات نیز به شیوه‌ی کتابخانه‌ای و اسنادی است. یافته‌ها:‌ یافته‌های پژوهش حکایت از آن دارد که شاخص‌های مورد بررسی بنا به شرایط مختلف در عملکرد نمایندگان تأثیرگذار بوده است؛ به طوری که نمایندگان دارای سابقه نمایندگی به‌طور متوسط دو برابر نمایندگان بدون سابقه دارای عملکرد نظارتی بوده‌اند. همچنین نمایندگان تهران، مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها هر یک متناسب با دغدغه‌های منطقه خود عملکرد ویژه‌ای در حوزه نظارت داشته‌اند و از نظر رشته تحصیلی نیز، نمایندگان با تحصیلات مرتبط با رشته‌های اقتصاد و علوم سیاسی حضور پررنگی در اعمال نظارتی داشته‌اند. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان چنین نتیجه گرفت که بافت اجتماعی نمایندگان به‌طور نسبی در عملکرد نظارتی آنها تأثیرگذار است؛ لذا بایستی در انتخاب فرد اصلح به این شاخصه‌ها توجه نمود.}, keywords_fa = {مجلس شورای اسلامی,عملکرد نظارتی,سابقه نمایندگی,حوزه انتخابیه,رشته تحصیلی}, url = {https://rjir.basu.ac.ir/article_3295.html}, eprint = {https://rjir.basu.ac.ir/article_3295_9d0247a4690d5dc09e81341ce902765b.pdf} }