@article { author = {shiroudi, morteza}, title = {The ability of deliberating conversations of student's movement in contemporary Iran}, journal = {}, volume = {2}, number = {5}, pages = {67-89}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {2251-8681}, eissn = {2322-4967}, doi = {}, abstract = {This student's movement set his foot in field of political combat, two decades after the establishment of the first university of Iran, In presence of second Pahlavi this pressure group faced continuously disappointments and on the one hand it cause that this discourse should be always discussed, on the other hand, in order to achieve success in combat, must always deliberate capacity of each of them. (Short history). However, the essential question is, what changes did the student's movement experience in field of discourses and replacing discourses of competitor? (Essential question) To achieve central denoting, elements and compilations, ability to access, aspects  from its place and special features of competitor discourses are other questions of this article.(secondary question). It seems that conversational thought (method) has ability to expose the way to know what the answers of questions that mentioned above was. (Theory). The purpose of this article is, by study of student's movement, by a recent method (conversational thought) an advanced aspect will be manifest out of this movement. (Goal). To  become manifest in process in sort of central displacement and uprising in access ability and  credibility and continuously alternation in components and compilations conversation of student are present in this article  from the obtained  resource, furthermore, the inability of the student's movement in discourses and take benefit from out of the university discourses, necessity of  taking advantage from the magistrate of discourses  over the society in recent discourses in religious student ,  these are written from other obtained resources.}, keywords = {Student's movement,conversational thought,contemporary Iran,Islamic revolution and Imam Khomeini}, title_fa = {توان سنجی گفتمان های جنبش دانشجویی ایران معاصر}, abstract_fa = {جنبش دانشجویی دو دهه پس از تأسیس اولین دانشگاه در ایران پا به عرصة مبارزه سیاسی نهاد. ناکامی­های مستمر جنبش دانشجویی در مواجهه با پهلوی دوم، باعث شد از یک سو، دائماً در حال گفتمان­سازی باشد و از سوی دیگر، همواره ظرفیت هر یک را برای کامیابی در مبارزه بسنجد. سؤال اصلی این است که جنبش دانشجویی چه تحولی را در عرصة گفتمان­سازی و جایگزینی گفتمان­های رقیب، تجربه کرد؟ دستیابی به دال­های مرکزی، عناصر و مؤلفه­ها، قابلیت­های دسترسی، وجوه از جاشدگی و نیز خصایص گفتمان­های رقیب از دیگر پرسش­های این مقاله است. به نظر می­رسد که نظریه گفتمان می­تواند راه­هایی را بگشاید تا پاسخ به سؤالات مذکور هویدا گردد. فرضیة این مقاله آن است که با مطالعة جنبش دانشجویی با یک روش نوین(نظریة گفتمان) وجوه تازه­ای از این جنبش را آشکار نماید. آشکار شدن روند و نوع جابه­جایی دال­های مرکزی، نوسان در قابلیت­های دسترسی و اعتبار و تغییر مستمر در عناصر و مؤلفه گفتمان­های دانشجویی از یافته­های مقاله حاضر است، به علاوه، ناتوانی جنبش دانشجویی در گفتمان­سازی و بهره­گیری از گفتمان­های بیرون دانشگاه، لزوم بهره­گیری از گفتمان حاکم بر جامعه در گفتمان­سازی نوین دینی دانشجویی، از دیگر یافته­های این نوشتار است.    }, keywords_fa = {جنبش دانشجویی,نظریة گفتمان,ایران معاصر,انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره)}, url = {https://rjir.basu.ac.ir/article_343.html}, eprint = {https://rjir.basu.ac.ir/article_343_76044cf695a6b041acc0c4b674bb427f.pdf} }