per
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
2251-8681
2322-4967
2013-07-23
3
6
1
26
452
Research Paper
جایگاه امام خمینی(ره) در انقلاب اسلامی بر اساس نظریه ی مراحل تحول انقلاب برینتون
Position Of Imam Khomeini InThe Islamic Revolution According To The Brintons’ Theory
هادی راه چمندی
hrahchamani@yahoo.com
1
عبدالحسین کلانتری
kalantari1356@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران
نظریه ی مراحل تحول انقلاب برینتون، از نظریه هایی است که برای مطالعه ی انقلاب اسلامی نیز به کار رفته است. اکثر مطالعاتی که این نظریه را مبنای پژوهش خود قرار داده اند، به جایگاه و نقش امام خمینی(ره) در انقلاب اسلامی توجه نداشته اند. در این مقاله، قصد داریم این جایگاه را در انقلاب اسلامی بر اساس نظریه ی برینتون و با نگاهی انتقادی به این مطالعات، بررسی کنیم. بدین جهت، بر اساس چارچوب نظری که برگرفته از نظریه ی مراحل تحول انقلاب برینتون است و با روش تحلیل محتوا به جستجو در صحــیفه ی امام(جلد6تا21) می پردازیم تا بر اساس مواضع ایشـــان، ویژگی های امام(ره) را با هر یک از گروه های میانه رو، تندرو و عملگرا مقایسه نموده و به این پرسش تحقیق پاسخ دهیم، چه نسبتی میان جایگاه ایشان و این گروه ها وجود دارد؟
The Brintons’ theory have been used for the study of the islamic revolution. However, in the most of the studies that based on this theory, the role and position of Imam Khomeini in the islamic revolution have been ignored. This article is going to study the position of Imam in the islamic revolution based on Brintons’ theory and also by critical approach to these studies. Therefore, based on the theoretical framework – the Brinton’ theory about stages of revolutionary change – and by content analysis method, SAHIFEH-e-IMAM (volume 6-21) is studied. Based on his stands, characteristics of Imam is compared with any kind of radical, moderate and pragmatic groups; so that is determined Imam Khomeini in which any kind of this groups located? In other words, what relationships are between position of Imam in the islamic revolution and they?
https://rjir.basu.ac.ir/article_452_ad1a7910a5ab9ac36e6a5f4b56256825.pdf
امام خمینی(ره)
انقلاب سلامی
میانه روها
تندروها
عمل گرایان(ترمیدوری ها)
Imam Khomeini
Islamic Revolution
moderates
radicals
Pragmatists
per
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
2251-8681
2322-4967
2013-07-23
3
6
27
48
453
Research Paper
تحلیل ژئوپلیتیکی مؤلفه های قدرت انقلاب اسلامی در جهان اسلام
Geopolitical Analysis of the Power Items of the Islamic Revolution in the Islam World
افشین متقی
afshin_mottaghi@yahoo.com
1
استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمی تهران
هر حرکت، جنبش و یا انقلابی برای پیدایش نیاز به یکسری مؤلفه دارد. همانطور که ظهور هر پدیده ی نیاز به زمینه ها و بسترهایی دارد، دوام و ادامه ی حیات آن نیز محتاج یک سلسله عواملی است. این عوامل میتواند شــامل جنبه های عینی و مادی و ذهنی و معنایی باشد. هر کدام از این جنبه ها بخشی از حیات پدیده را فراهم می نماید. علاوه بر اینکه پدیده در پیدایش و دوام نیاز به مؤلفه های دارد، رشد و گسترش آن نیز در گرو چنین حالتی است. در این مقاله نگارنده سعی دارد تا انقلاب اسلامی ایران را که در سال 1357 (1979م.) ظهــــور کرد را مورد بررسی قرار دهد و مؤلفه های قدرت آن در جهان اسلام را تحلیل نماید. مؤلفه هایی که سبب استمرار این انقلاب و رشد و انتشار آن در جغرافیای جهان اســلام می گردد. از این رو سعی در پاسخگویی به این سؤال اساسی داریم که چه مؤلفه هایی و چگونه سبب قدرت انقلاب اسلامی در جهان اسلام شده اند؟ این پژوهش به شیوه ی تحلیلی- توصیفی نگاشته شده است.
Every motion, movement or revolution requires a series of items to appear. Just the same as phenomenon appearance requires some backgrounds and beds, its continuity and survival need some factors which may include objective, material, subjective and conceptual aspects. Each of these aspects provides some part of the phenomenon's life. As we said appearance of a phenomenon requires some items, however its growth and development also depends on such manner. In this paper the author attempts to study the Islamic Revolution of the Iran occurred in 1979 and analyze its power items in the Islam world; the items which caused the Revolution to be survived, developed and propagated in the Islamic world's geography. Therefore, it has attempted to answer this essential question: which items and how did cause the Islamic Revolution to be powerful in the Islam world? The research has been conducted using descriptive-analytical method.
https://rjir.basu.ac.ir/article_453_c5a0ff27ec1d154d6e9bc8e6380b845e.pdf
انقلاب اسلامی
ژئوپلیتیک
منطقه ی خاورمیانه
Geopolitic
Islamic Revolution
per
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
2251-8681
2322-4967
2013-07-23
3
6
29
72
454
Research Paper
نظام اخلاق سیاسی امام خمینی(ره)
Imam Khomeini’s Political Ethics System
نجف لک زایی
lakzaee@gmail.com
1
رضا لک زایی
rlakzaee@gmail.com
2
دانشیار علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم
پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی
در ضرورت و اهمیت حضور اخلاق در جامعه، جای تردید نیست. امام خمینی(ره) که خود تأسیس و ادارهی جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشت، سیاستمداری مهذب و صاحب نظری صائب در حوزه های گوناگون و از جمله اخلاق است. ایشان معتقد است تمامی احکام اخلاقی اسلام، سیاسی است؛ لذا در اثر حاضر تلاش شده تا مباحث اخلاقی امام خمینی(ره) به صورت یک سیستم و به شکلی جامع با روشی توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از چهارچوب نظری متخذ از آثار ایشان تبیین شود. به نظر میرسد اخلاق سیاسی امام خمینی(ره) مبتنی بر راهبرد برادری است. برای تحقق، تثبیت و گسترش برادری در جامعه آراسته شدن به فضایل و پیراسته شدن از رذایل لازم است. امام خمینی(ره) بر این باور است که تمامی انسانها دارای دو فطرت هستند فطرتی اصلی که عاشق کمال مطلق است و فطرتی تبعی که از نقص تنفر دارد. پیوند برادری که با آراسته شدن به فضایل اخلاقی که خواسته فطرت اصلی انسان است، تقویت میشود و باعث میشود که جامعه چون پیکری واحد درآید لللّه حرکت کند و نه للنفس؛ در این صورت است که جامعه، مدینهی فاضله و مقرب خدا خواهد شد. به این ترتیب مقاله حاضر درصدد است مبنای این سیستم اخلاقی که سیاست، ذاتی آن است، راهکاری برای حل معضلات و مشکلات فردی، خانوادگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی ارائه دهد.
There is no doubt about the presence of ethics in society. Imam Khomeini, who founded and managed the Islamic Republic of Iran, was a pious politician and an authority in many fields including ethics. He believes all Islamic ethical rules are political. So the present paper will try to systematically explain Imam Khomeini’s contributions to political ethics based on a descriptive-analytical approach. It seems that Imam Khomeini’s political ethics is based on brotherhood. For studying, stabilizing, and expanding brotherhood, the society should be ornamented with virtues and cleaned from roguery. He believes that all human beings have two types of inborn nature; an original nature which loves absolute perfection, and an dependent nature which hates imperfection. Brotherhood relationship is strengthened through being ornamented with virtues in line with human’s original nature. It helps society to become like a single body and act in line with Allah not in line with the self. In this way, society will turn into a utopia associated with God. Thus, on the basis of such ethical system which is innately political, the paper is to present a solution for personal, familial, political, economic, and social problems at a national, local, and global level.
https://rjir.basu.ac.ir/article_454_b3d99a33983dbe05a39b8c032d9f6bc5.pdf
امام خمینی(ره)
اخلاق سیاسی
نظریه دو فطرت
فضایل و رذایل
راهبرد برادری
Imam Khomeini
political ethics
double nature theory
virtues and roguery
brotherhood strategy
per
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
2251-8681
2322-4967
2013-07-23
3
6
73
90
455
Research Paper
تأثیر سرمایه ی اجتماعی بر افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران
Empacts of Social Capital on IRI's Soft power: A tool for Against With soft Threats
محمد ابوالفتحی
dr.mabolfathi@yahoo.com
1
مختار نوری
mokhtarnouri38@yhoo.com
2
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه رازی کرمانشاه
کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه رازی کرمانشاه
از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357، جنجال های متنوع و پر دامنه ای در روابط ایران و آمریکا شکل گرفته است. از آن هنگام تا کنون، دو کشور روابط سرد، پرتنش و خصمانه ای را سپری کرده اند و در روند چالش های متقابل، آمریکای یها از الگوهای گوناگونی برای محدود کردن اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بهره گرفته اند. یکی از مهمترین و جدیدترین اقدامات آمریکا برای به چالش کشیدن نظام جمهوری اسلامی در تهدیدات نرم این کشور تجلی یافته است. از سوی دیگر جمهوری اسلامی با ابزارها و راهکارهای مختلف نسبت به این تهدیدات واکنش نشان داده است. در این فضای منازعه آمیز، مقاله حاضر در صدد ارزیابی ابزاری جدید به نام «سرمایه ی اجتماعی» برای مقابله با تهدیدات نرم آمریکا می باشد. از این رو مسأله ی اصلی پژوهش حاضر در این پرسش تجلی یافته است که «آیا می توان از سرمایه اجتماعی به مثابه ی ابزاری برای مقابله ی با تهدیدات نرم آمریکا استفاده کرد؟». در مقام فرضیه ی مدعای اصلی نوشتار حاضر این است که «جمهوری اسلامی می تواند با تکیه بر ابزار سرمایه اجتماعی و افزایش آن در سطح جامعه به ارتقاء و افزایش قدرت نرم خود بپردازد و از این طریق یعنی افزایش قدرت نرم موجبات خنثی سازی تهدیدات نرم افزاری غرب را فراهم سازد». مقاله ی حاضر توصیفی – تحلیلی و ابزار آن جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای می باشد.
Different various conflicts among Iran and the U.S relations have been created, since Islamic revolution in 1357. Since that time two countries have had a struggling and could relation, and the U.S use different strategies to restrict Iran's policy goal because of challenges in their relations. One of the U.S newest and the most crucial deeds to change Islamic Republic of Iran is visible in their soft threats. Iran with the aim of different instruments and procedures react these threats, though. This article wants to evaluate social capital against the U.S soft threats as a tool. So, main goal of survey explained in a question: is it possible to use social capital as a means against the U.S soft threat? This survey offers a hypothesis that Islam republic of Iran is able to use and increase social capital among community in order to arise its own software and therefore fight against west software threats and neutrize them. This article is descriptive¬analytic and gather information through library source.
https://rjir.basu.ac.ir/article_455_fcae85a320128130cdec055886a657c3.pdf
سرمایه اجتماعی
قدرت نرم
جمهوری اسلامی ایران
تهدیدات نرم
ایالات متحده ی آمریکا
social capital- soft power- Islamic republic of Iran- soft threat United States of America
per
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
2251-8681
2322-4967
2013-07-23
3
6
91
120
456
Research Paper
آزاداندیشی در گفتمان انقلاب اسلامی
Free Thinking in Islamic Revolution Discourse
جلیل دارا
j.dara@modares.ac.ir
1
مصطفی کرمی
karami1975@gmail.com
2
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس
دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه گیلان
بررسی حاضر به نقش و جایگاه مفهوم آزاداندیشی در گفتمان انقلاب اسلامی در ایران می پردازد. در واقع اسلام سیاسی به عنوان یک گفتمان کلان با قرائت ها و روایت های خاص خود از مفاهیم بنیادینی مانند سیاست، معرفت، آزادی و عدالت گفتمانی را با عنوان انقلاب اسلامی را برمیسازد که با پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری جمهوری اسلامی در ایران به موقعیت هژمونیک دست یافت. گفتمان انقلاب اسلامی ایران با مفصل بندی،عناصر و دقایق گفتمانی خود برای دال های شناوری همچون آزادی، علم و معرفت مدلولهایی به دست می دهد که تمایزات گفتمانی آن را با گفتمان مدرنیته نشان می دهد.این گفتمان همچنین با خلق و مفصل بندی دال هایی همانند نهضت تولید علم،جنبش نرم افزاری، آزاداندیشی و فرهنگ اسلامی در فضای دانشگاهی مفهوم "دانشگاه اسلامی" را خلق می کند. از این رو، این پژوهش با بهره گیری از روش تحلیل گفتمان درصدد است مفهوم آزاداندیشی در گفتمان انقلاب اسلامی و نسبت آن با دانشگاه را مورد واکاوی قرار دهد و از سویی دیگر وجوه تمایز این گفتمان را با گفتمان مدرنیته به نمایش بگذارد.
The present study deals with the role and the position of free thinking in the Islamic revolution discourse in Iran. In fact, as a macro discourse with its special readings and interpretations of radical concepts such as politics, ideology, freedom and justice, the political Islam builds a discourse as Islamic Revolution which attached hegemonic position upon victory of the Islamic Revolution and establishment of the Islamic Republic of Iran. The Islamic Revolution of Iran discourse by categorizing its discourse elements and details for floating suggestive such as freedom, science and knowledge, provides content that demonstrate its discourse differentiation with the modernity discourse. Such discourse also creates and categorizes suggestive such as the science production movement, software movement, free thinking and Islamic culture in the university environment to create the concept of Islamic University. Hence this research benefits from the discourse analysis method to investigate the concept of free thinking in the discourse of Islamic revolution and its relationship with university and from the other side illustrates the grounds of difference of this discourse with the modernity discourse.
https://rjir.basu.ac.ir/article_456_1ead00c799fcf054429d9c185e119ddc.pdf
گفتمان
گفتمان انقلاب اسلامی
گفتمان مدرنیته
آزاداندیشی
دانشگاه اسلامی
کرسی های آزاداندیشی
discourse
Islamic Revolution Discourse
free thinking
modernity
Islamic University
Political Islamic
per
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
2251-8681
2322-4967
2013-07-23
3
6
121
142
457
Research Paper
نگرشی گفتمانی به مشارکت زنان در انقلاب اسلامی
Discursire Approach to Women’s participation in the Islamic Revolution
سید صدرالدین موسوی
sadrmoosavi@gmail.com
1
مسعود درودی
masouddarroudi@gmail.com
2
انسیه اصلانی کتولی
ensieaslani@gmail.com
3
عضو هیأت علمی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
کارشناسی ارشد علوم سیاسی پژوهشکده امام خمینی(ره)
کارشناس ارشد علوم سیاسی پژوهشکده امام خمینی(ره)
موضوع مشارکت زنان در عرصه های اجتماعی- سیاسی یکی از موضوعات مهم مطالعات علوم اجتماعی است. این امر زمانی تشدید می شود که بخواهیم این امر را در بستری انقلابی بررسی نماییم. مشارکت گسترده زنان در انقلاب اسلامی ایران، ناظران خارجی را برانگیخت. سؤال اصلی مقاله حاضر این است که چگونه گفتمان انقلاب اسلامی برخلاف دو گفتمان پیشین خویش یعنی گفتمان های سنتی و مدرنیزاسیون، باعث جذب و متعاقباً مشارکت سیاسی زنان در عرصه ی اجتماعی- سیاسی در ایران گردید؟ مقاله ی حاضر برآن است تا با استفاده از امکانات مفهومی روش تحلیل گفتمان این مسأله را بکاود. بنابراین سه گفتمان سنتی، مدرنیزاسیون و انقلاب اسلامی، در دو سطح تعاملات درونگفتمانی و بیرون گفتمانی مورد مطالعه قرار می گیرند. فرضیه ی اصلی این مقاله این است که در سطح درون گفتمانی، گسستگی در مفصل بندی دو گفتمان سنتی و مدرنیزاسیون و اتخاذ استراتژی های طرد و حذف در قبال دیگــری و در سطـــح بیرونگفتمانی زمینه ناتوانی آنها در حفظ مخاطبان سابق و جذب مخاطبان جدید در سالهای قبل از انقلاب فراهم گردید. از سوی دیگر ماهیت سنتزی مفصل بندی گفتمان انقلاب اسلامی در سطح درون گفتمانی و اتخاذ استراتژی برخورد نقادانه و ایجابی با دیگری مبتنی بر اقتضائات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه، معنا و هویت سیاسی و اجتماعی جدیدی برای زن ایرانی رقم زد. این بازتعریف زن به نوبهی خود توانست تعداد زیادی از زنان را وارد عرصه ی مبارزه علیه حکومت وقت نماید که نمادی سنتی یعنی حجاب را به عنوان سمبل مبارزه برگزیده بود.
The issue of women’s participation in social-political arenas is among important issues of social sciences studies. The issue gains more importance when it is studied within a revolutionary context. The participation of Iranian women in the course of the revolution gained them the designation of Revolution of Islamic Covers (chadurs). The main question of the present paper is: How the discourse of Islamic Revolution, contrary to its previous two discourses, i.e., the traditional and modernization discourses, could win the participation of women in social-political arenas? The main objective of the present paper is to delve into the issue through discourse analysis method. Hence, the traditional, modernization and Islamic Revolution discourses are studied at two levels, i.e., inter- and intra-discourse levels. The main hypothesis of the present paper is that the two first discourses at inter-discourse level faced discontinuation in their articulation and adopted the strategy of rejection and exclusion towards others, while at intra-discourse level they became incapable of preserving the former advocates and attracting new supporters. On the other hand, the synthetic nature of the articulation of Islamic Revolution’s discourse at the inter-discourse level and adoption of a critical and positive approach towards others based on cultural, social and political requirements of the society at intra-discourse level defined a new meaning and political and social identity for the Iranian women. This redefinition in its turn encouraged a large number of women to join the current of struggle against the government, who chose a traditional symbol, i.e., hijab as their struggle of symbol.
https://rjir.basu.ac.ir/article_457_4cf270e41f9d9959db695a80023615eb.pdf
زنان
انقلاب اسلامی
تحلیل گفتمان
گفتمان سنتی
گفتمان مدرنیزاسیون
women
Islamic Revolution
Discourse Analysis
traditional discourse
modernization discourse
per
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
2251-8681
2322-4967
2013-07-23
3
6
143
160
458
Research Paper
مناسبات دولت موقت با نهادها و نیروهای سیاسی اجتماعی
The relations of interim government with political and social institutions and forces
حسن مجیدی
majidi118@gmail.com
1
امید شفیعی
omid.shafiai@gmail.com
2
استادیار علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)
دانشجوی دوره دکتری اندیشه های سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)
یکی از مراحل مهم هر انقلاب، انتقال قدرت و تثبیت نظام سیاسی جدید است. در دوره ی گذار انقلاب اسلامی، تثبیت نظام جدید، بر دوش دولت موقت گذاشته شد. ناتمام ماندن کار دولت موقت، این سؤال را مطرح میکند که مناسبات دولت موقت با نهادها و نیروها سیاسی اجتماعی، چگونه بود؟ در این مقاله با رویکرد تاریخی و روش اسنادی، در پی آن است که به مناسبات دولت مهندس بازرگان با نیروهای سیاسی در عرصه های انتخاب اعضای کابینه، عملکرد دولت موقت در مورد مسائل مهم کشور ورویکرد دولت وی نسبت به دیگر نیروهای سیاسی اجتماعی، بپردازد. این مقاله نشان می دهد که تعارضات دو گفتمان اسلام سیاسی لیبرال و اسلام فقاهتی و پایگاه اجتماعی هر یک، زمینه ساز منازعات در عرصه ی سیاسی و نوع نقش آفرینی دولت موقت و در نهایت، پایان کار آن در مرحله استقرار نظام اسلامی بوده است.
One of the most important stages in any revolution, is the transition to new political system and consolidation of it. In the transition period of islamic revolution, this duty was put on the shoulders of interim government, but resignation of Mehdi Bazargan, the head of interim government , raises this question that : how was the relations of interim government with social and political institutions and forces? This paper, with historical approach and documentary method studies the relations of Bazargan government with the political forces in selection of cabinet, interim Government performance on important issues of country, and its attitude to social and political forces . This paper shows that the conflict between liberal discourse of political Islam and Islamic jurisprudential discourse and the various social status of any of them , prepared political conflict and affected The role of the interim government and the end of work period of interim government in the establishment stage of the Islamic system .
https://rjir.basu.ac.ir/article_458_a75d9f3a5d10212bfc921bafc2627680.pdf
دولت موقت
انقلاب اسلامی ایران
بازرگان
نهضت آزادی ایران
نیروهای سیاسی اجتماعی
اسلام سیاسی(ره)
interim Government - Islamic Revolution in Iran
Bazargan
Iran's Freedom Movement-the political
social forces- political Islam