2024-03-29T10:52:59Z
https://rjir.basu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=398
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
2251-8681
2251-8681
1398
9
31
تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر کردهای فیلی شیعه عراق
مراد
مرادی مقدم
حمید
بصیرت منش
هدف: پیروزی انقلاب اسلامی و بازتاب آن در کشور عراق، تحولات عمدهای در این کشور بهوجود آورد. هدف این پژوهش این است که با کاربست نظریه پخش یا اشاعه، به این سؤال پاسخ داده شود که انقلاب اسلامی ایران چه تأثیری بر کردهای فیلی شیعه عراق داشته و واکنش رژیم بعث به این تأثیرپذیری چگونه بوده است. روششناسی پژوهش: این مقاله با روش کتابخانه ای و اسنادی و شیوه توصیفی- تحلیلی به بررسی تأثیر انقلاب اسلامی بر کردهای فیلی عراق میپردازد. یافتهها: یافته های این پژوهش مؤید این مطلب است که کردهای فیلی، اقلیتی قومی و مذهبی در عراق میباشند و با ساکنان استان های ایلام و کرمانشاه هم تبار هستند. آن ها به دلیل پیوندهای نژادی، مذهبی، زبانی و همجواری جغرافیایی در زمرۀ گروههایی بودند که از سه طریق پخش جابجایی، سرایتی و سلسله مراتبی، تحت تأثیر امواج انقلاب اسلامی قرار گرفتند و به مبارزهای سخت با رژیم بعث پرداختند. نتیجهگیری: نتیجه این پژوهش حاکی از آن است که انقلاب اسلامی بر حیات سیاسی و اجتماعی کردهای فیلی تأثیرگذار بوده است و مؤلفه هایی نظیر پذیرش افکار و عقاید انقلاب اسلامی، خودآگاهی مذهبی و تشکیل جنبش های اسلامی کرد فیلی، از ابعاد این تأثیرگذاری می باشند. اما از سوی دیگر، عملکرد موانع پخش که شامل طیف وسیعی از سیاست های منفی حکومت عراق در برخورد با کردهای فیلی می شد، خشونت های بیسابقه ای نظیر سلب تابعیت، اخراج گسترده، مصادره اموال و کشتار دسته جمعی کردهای فیلی را به دنبال داشت و آثار و پیامدهای آن بر وضعیت این اقلیت قومی تاکنون ادامه دارد.
انقلاب اسلامی
نظریه پخش
کردهای فیلی
عراق
ایران
2019
08
23
1
19
https://rjir.basu.ac.ir/article_2773_b0020de2d3e4e4b41f487c961a5b27e7.pdf
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
2251-8681
2251-8681
1398
9
31
عوامل موجد مدیریت انقلابی در سازمان از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
میلاد
فخرایی
کیومرث
احمدی
علی اکبر
احمدی
فرزاد
زندی
هدف: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران سبکی از مدیریت بنا نهاده شد که مبنای آن را نظام ارزشی اسلامی تشکیل میدهد و باعث شد تا روشهای عملی مدیران بار ارزشی گرفته و درک ضروریات و نیازهای جامعه توأم با روح معنوی، دینی و شعور انقلابی موردنظر و عمل مدیران قرار گیرد. در همین راستا میتوان مدیریت تراز انقلاب را براساس ارزشها و دیدگاههای مقام معظم رهبری مدنظر قرار داد که برخاسته از فرهنگ انقلابی و حاکی از مدیریت بر مبنای ارزشهای اسلامی است. اندیشه و منویات مقاممعظمرهبری با رویکردهای بدیع و تبیین ارزشهای اسلامی- انقلابی به این راه طراوت و پویایی خاصی بخشیده است هدف این پژوهش شناسایی عوامل موجد مدیریتانقلابی از دیدگاه ایشان و کمک به تحقق آرمانهای متعالی کشور است. روش: این پژوهش از نظر راهبرد، کیفی و با توجه به اینکه به دنبال کشف ارزشهای مبنایی و پدیدآورندهی مدیریت انقلابی از دیدگاه امامخامنهای هستیم، هدف این پژوهش اکتشافی و از روش تحلیلمضمون استفاده شده است. بدینصورت که بیانات، فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مفهوم مدیریت تراز انقلاب، مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتهها: در ابتدا ارزشهای مبنایی مدیریتانقلابی از بیانات معظمله به روش نمونهگیرینظری استخراج و با توجه به مطالعه عمیق نظری و مصاحبه با خبرگان و بازبینی مضامین، 231 شناسه باز، 27 مضمون پایه و 3 مضمون سازمان دهنده ارزشهای فردی، ارزشهای سازمانی و ارزشهای اجتماعی به عنوان عوامل موجد در این مفهوم احصا شده است. نتیجهگیری: آنچه که میتواند مدیریت در سازمانهای نظام جمهوری اسلامی ایران را از سازمانهای غربی جدا کند، رویکرد مبتنی بر ارزش به خصوص ارزشهای انقلابی است که بهعنوان عوامل موجد مدیریت انقلابی در نظر گرفته شده است. مدیریت انقلابی در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در حکم الگوی مطلوب مدیریتی برای نظام اسلامی است؛ به نظر میرسد مدیریت اسلامی بر مبنای ارزشهای الهی اسلام، زمینههای تعالی و شکوفایی انسان، نگاه ارزش بنیان براساس آموزههای دینی، اسلامی و در نهایت انقلابی فراهم خواهد آورد.
مدیریت انقلابی
مدیریت بر مبنای ارزش
ارزشهای اسلامی
سازمان
مقام معظم رهبری
2019
08
23
21
46
https://rjir.basu.ac.ir/article_2774_8b61aec5b30a0e41681347643f7f14c7.pdf
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
2251-8681
2251-8681
1398
9
31
تحلیل صدور انقلاب اسلامی مبتنی بر بازاریابی سیاسی کنش مبناء
اصغر
افتخاری
محمدهادی
راجی
هدف: انقلاب اسلامی به عنوان یکی از بزرگترین تحولات سیاسی اجتماعی تاریخ معاصر قابل مطالعه است. در این راستا یکی از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی، موضوع صدور انقلاب اسلامی بوده و هست، اما کمبود چارچوبهای روشمند دراین زمینه، همواره یکی از موانع جدی در عملیاتی شدن این هدف بوده است. روش شناسی پژوهش: در این تحقیق سعی شده با استفاده از روش بازاریابی سیاسی گامی به سوی طراحی چارچوبعملی در این زمینه برداشته شود. این که چارچوب صدور انقلاب اسلامی مبتنی بر روش بازاریابی سیاسی کنش مبناء چه ویژگیهای دارد؟ به عنوان پرسش اصلی این تحقیق مطرح میباشد. هدف اصلی این تحقیق، زمینهسازی برای حل مشکلات پیش روی صدور انقلاب اسلامی و در نتیجه کمک به گسترش آرمانهای آن میباشد. این تحقیق از نوع توسعهای - کاربردی میباشد. برای جمعآوری اطلاعات از روش اسنادی با تکنیکهای کتابخانهای و مصاحبه و برای تحلیل اطلاعات از روش تفسیری با محوریت تحلیل کیفی استفاده شده است. در این راستا در این تحقیق سعی شده است تا از سویی با تبیین مفاهیم و ابعاد بازاریابی سیاسی به ترسیم چارچوب بازاریابی سیاسی پرداخته شود و از سویی دیگر با تبیین قواعد کاربست صدور انقلاب اسلامی مبتنی بر این چارچوب، به عرصه بازاریابی سیاسی صدور انقلاب اسلامی قدم نهاد. یافتهها: بنابر یافتههای تحقیق هر چقدر جمهوری اسلامی ایران بتواند مبتنی بر چارچوب بازاریابی سیاسی کنشمبناء که تعریف یک محیط تعاملی بین نیاز جامعه هدف و پیام صادره از انقلاب و مدیریت تصویر انقلاب مبتنی بر این چرخه است را رعایت نماید از موفقیت بیشتری در زمینه صدور انقلاب برخوردار خواهد بود. نتیجهگیری: مهمترین نکته در تحقیق این است که مبتنی بربازاریابی سیاسی، این رویه که بازیگر ارائه کننده ارزش در یک بستر نخبگانی و غیرمبتنی بر فهم تعاملی به تولید بستههای معنایی مشترک جهت صادرات آن بپردازد امری خطاء و سادهانگارانه است و این فرآیند در یک بستر تعاملی و در یک فرآیند پویا رقم میخورد.
بازاریابی سیاسی
کنش
انقلاب اسلامی
صدور انقلاب
جمهوری اسلامی ایران
2019
08
23
47
78
https://rjir.basu.ac.ir/article_2775_c3ce0fd3d91e61ebc8e5847b0da23672.pdf
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
2251-8681
2251-8681
1398
9
31
نقش مردم در سیاست، مبانی و پیامدهای آن در اندیشه سیاسی امام خمینی
یوسف
فتحی
هدف: امام خمینی(ره) با نقد دموکراسی غربی و حکومتهای اقتدارگرا، زیر بنای نظام سیاسی مردم سالار واقعی را در دین و دخالت مردم جستجو میکند. مردم در حکومت اقتدارگرا، فاقد نقش تعیینکننده در اداره جامعه یا نقش تشریفاتی دارند و قدرت بهصورت عنان گسیخته در اختیار عدهای است. در حکومت مردم سالاری دینی، مردم در سرنوشت جامعه سهیم و امور جامعه با مشارکت و دخالت آنها رقم میخورد و قدرت توسط مردم کنترل میگردد. با توجه به تعیینکننده بودن نقش مردم در اندیشه سیاسی و روش حکومتداری وی، این مقاله سه محور مهم مرتبط را مورد بررسی قرار داده است. محور اول به رابطه دین و سیاست، محور دوم، مشارکت مردم و محور سوم به مبانی آن در اندیشه امام پرداخته است. روششناسی پژوهش: روش پژوهش متمرکز روی آثار امام خمینی(ره) و از نوع اسنادی است. یافتهها:یافتههای مقاله با استناد به آثار ایشان نشان میدهند که وی در رابطه دین و سیاست، ضد تقلیلگرا است. در محور دوم، کلیدیترین مفهوم در آثار وی در حوزه مشارکت مردم در جامعه، عبارت «تعیین سرنوشت» بهدست مردم است و مردم، نقش بنیادین در سه سطح سیاسی، مدنی و اجتماعی (تأسیس نظام سیاسی، نظارت بر نظام سیاسی و حمایت از نظام سیاسی) دارند. این سطوح مشارکت، نشانههای یک جامعه دموکراتیک پایدار هستند. در محور سوم، مهمترین مبانی مشروعیت مشارکت مردم در اداره جامعه، رویکرد وی به خطابات شرعی قانونی، منطقه فراغ، فرهنگ عمومی، حق طبیعی، عرف عقلا یا عقل اجتماعی و قانون اساسی است. نتیجهگیری: با توجه به متن پژوهش انجام گرفته، روش حکومتداری امام، دموکراتیک است. برای درک روش حکومتداری امام خمینی(ره)، فهم صحیح مبانی روش حکومتداری امام، ضروی است.
تعیین سرنوشت
خطابات قانونی
حق طبیعی
عقل اجتماعی
کارآمدی
2019
08
23
79
95
https://rjir.basu.ac.ir/article_2776_aa2c2c04340056dddddf2a3dfca86284.pdf
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
2251-8681
2251-8681
1398
9
31
ریشه های تاریخی شکل گیری انقلاب فرهنگی مبتنی بر علوم انسانی
سردار
فتوحی
نعمت الله
فاضلی
هدف: انقلاب فرهنگی در 1359عملیاتی شد و دانشگاهها را به تعطیلی کشاند. این انقلاب به دلیل مقابله با رویکردهای غربی که از مجرای علوم انسانی وارد دانشگاهها شده بودند به وقوع پیوست. در واقع با وقوع انقلاب فرهنگی این پرسش مطرح میشود که چگونه مبنا و منشأ تاریخی مخالفت با علوم انسانی شکل گرفت و منتهی به انقلاب فرهنگی(1359) شد؟ روش شناسی پژوهش: این پژوهش با استفاده از پارادایم پژوهش کیفی و روش پژوهش تحلیلِ تبارشناسانه میباشد و شیوهی گردآوری دادهها اسنادی است. یافتهها: یافتههای پژوهش بیانگر آن است که منشأ انقلاب فرهنگی در کودتای 28 مرداد 1332 است که فرایند طبیعی تاریخ ایران مبدّل به پروژهای ساختگی، تحمیلی و تصنعی شد و نقطه صفر زمانی(آغاز) در وقوع انقلاب فرهنگی، 16 آذر 1332 میباشد که شکل بارز مقابله با غرب بود که از این تاریخ تا وقوع انقلاب فرهنگی، مقابله با هر تجلی و شکلی از غرب (از جمله علوم انسانی) تقویت و مستحکم شد. نتیجهگیری: نتیجهای که از این پژوهش حاصل میشود انقلاب فرهنگی اوج مقاومت در برابر تحمیل و جعل تاریخی بود که توسط غرب در کودتای 28 مرداد اعمال شد. همچنین نتایج بیانگر آن است که انقلاب فرهنگی صفحهی جدیدی از تاریخ ایران نیست بلکه ادامهی خطوط همان صفحهای است که با 16 آذر رقم خورد و مقابله با هر گونه ورود غرب (محصولات غربی) بود.
علوم انسانی
علوم بومی
حاکمیت
دانشگاه
غربزدگی
2019
08
23
97
116
https://rjir.basu.ac.ir/article_2777_35daf845521513f7c816b2b93a9ff4e3.pdf
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
2251-8681
2251-8681
1398
9
31
عربستان سعودی و استراتژی سد کردن قدرت ایران در منطقه خاورمیانه(مطالعه موردی تحولات یمن)
حمید
درج
سید جواد
امام جمعه زاده
هدف: تنش و ناسازگاری میان ایران و عربستان، بهویژه بعد از توافق نامه هستهای برجام، سطح وسیعتری از اختلافات را در برگرفته است که زمینه ساز رقابت و نفوذ هرچه بیش تر تهران در حوزه های راهبردی منطقه خاورمیانه از جمله یمن شده است. بدین سان، عربستان سعودی در رقابت منطقهای با ایران به ائتلاف سازی در سطح منطقه ای و بین المللی دست زده است و با برقراری و گسترش ارتباط با اسرائیل و انعقاد قرارداد تسلیحاتی با آمریکا درصدد حذف ایران از معادلات منطقه و کاهش نقش و نفوذ فزاینده آن در خاورمیانه برآمده است. از اینرو؛ هدف این پژوهش این است که به این سؤال پاسخ داده شود که عربستان سعودی برای سد کردن قدرت ایران در منطقه خاورمیانه به ویژه یمن چه سیاستی را در پیش گرفته است؟ روش شناسی پژوهش: روش این پژوهش توصیفی– تحلیلی بوده و سعی دارد بر پایه نظریهی موازنهی تهدید به بررسی موضوع مورد مطالعه بپردازد. روش گردآوری اطلاعات نیز کتابخانهای و اسنادی بوده است. یافته ها: فرضیه پژوهش آن است که عربستان سعودی در موازنه منطقه ای با جمهوری اسلامی ایران به اقداماتی از جمله طرح اتحاد با اسرائیل و خرید تسلیحات از آمریکا روی آورده تا از این طریق از رشد فزایندهی قدرت و نفوذ منطقه ای ایران ممانعت ورزد. این کشور برای حذف شیعیان حوثیِ مورد حمایت ایران از معادلات سیاسی یمن، رویکردی فعالانه و تهاجمی را در قبال تحولات یمن در پیش گرفته است و در این راستا؛ به تأمین اهداف و منافع منطقه ای ریاض و متحدان منطقه ای و بین المللی آن مبادرت می ورزد. نتیجه گیری: نتیجه این پژوهش حاکی از آن است که سیاست سدسازی عربستان علیه ایران در منطقه خاورمیانه از جمله یمن با شکست روبه رو شده است. از طرفی، ایران سیاست عربستان سعودی، امارات عربی و هم پیمانان فرامنطقه ای آن ها همچون ایالات متحده... در صف آرایی و مواضع تهاجمی آن ها علیه ایران و ادامه جنگ در یمن را به موضع تدافعی و انفعالی کشانده است.
عربستان سعودی
ایران
تحولات یمن
رقابت منطقهای
موازنۀ تهدید
2019
08
23
117
142
https://rjir.basu.ac.ir/article_2778_329f8fe5aed4b6203ffa6165d5679fef.pdf
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
2251-8681
2251-8681
1398
9
31
بازنمایی سیمای فردی کارگزار اسلامی در وصیّت نامه امام خمینی(ره)، «بر پایه عهدنامه مالک اشتر»
محمد مهدی
حاجیلوئی محب
هدف: رهیافت به دیدگاه امام خمینی(ره) پیرامون شاخصه های فردی و اخلاقی کارگزار اسلامی، با تحلیل گفتمانِ اندیشه سیاسی ایشان مقدور و میسور است. وصیت نامه امام(ره)، آیینه ای تمام نما از افق های اعتقادی، سیاسی و اجتماعی ایشان بوده که میتواند چارچوب قابل پذیرشی از مسأله پیش گفته را ارائه دهد. روش شناسی پژوهش: کاوش حاضر، ضمن بازنمایی و تحلیل شاخصه های اخلاق فردی کارگزار اسلامی در متن مزبور، به ریشه یابی آن ها در عهدنامه مالک اشتر پرداخته؛ تا ضمن پاسخ به این پرسش که سیمای فردی کارگزار اسلامی، در وصیت نامه امام خمینی(ره)، چگونه ترسیم شده است؟ به بازنمایی آنها در عهدنامه مالک اشتر پرداخته و ریشه دار بودن این اندیشه ها را در آموزه های علوی به اثبات رساند. یافته ها: یافته ها و نتایج بهدست آمده، در ده بند قابل ارائه است: خداگرایی و خدامحوری، پایبندی به اسلام، تعهد، عقلانیّت و دانایی، سلامت فکری، اخلاقی و رفتاری، اخلاص، تواضع، جدیّت و پایداری، استقلال و آزادگی، شایستگی. نتیجه گیری: در نهایت، ضمن اثبات هماهنگی و پیوستگی هر دو متن، در زمینه سیمای فردی و اخلاقی کارگزار؛ ترسیم همه جانبه سیمای فردی کارگزار، اثبات هماهنگی فکری و محتوایی دو متن مورد مطالعه و ریشه مندی محتوای وصیت نامه در آموزه های علوی در این زمینه، از نوآوری های پژوهش حاضر است.
امام خمینی(ره)
وصیتنامه
علی(ع)
عهدنامه مالک اشتر
سیمای کارگزار
2019
08
23
143
161
https://rjir.basu.ac.ir/article_2779_47d2e5eeebc02fb7106fa3fa7075cd52.pdf
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
2251-8681
2251-8681
1398
9
31
عوامل زیربنایی تقویت کنش «انقلابی» در گفتمان اسلامی ؛ یک چارچوب مفهومی اولیه
رحیم
کازرونی سعدی
هدف: علیرغم انعکاس فراوان مسئلهی «انقلابی» بودن و عمل کردن در گفتمان حاکم بر کشور ما، مبادی نظری این نوع مواجهه با مسائل اجتماعی- سیاسی هنوز از آموزه های دینی و اسلامی در حد اندکی استخراج شده است. مقاله حاضر به دنبال چارچوب بندی مفهومی بعضی عوامل مبنایی- تربیتی کنش انقلابی در انسانها بر اساس این آموزه ها میباشد، در قالبی تطبیقی با مفاهیم علوم انسانی و اجتماعی مدرن. روششناسی پژوهش: روش مقاله متکی بر تأمل اجتهادی و تفسیری نگارنده بر روی گفتمان اسلامی و در قالب عناصر تحلیل گفتمان به حساب می آید، به شیوه ای تطبیقی با چهارچوبی از دوگانه های مفهومی مستخرج از گفتمان های موجود حول معنای کنش انقلابی؛ و در ضمن استناد به مدارکی اجمالی از منابع دست اول اسلامی و اندیشه متفکرین. یافته ها: چارچوب مفهومی عوامل تقویت کنندهی شخصیت و کنش انقلابی در گفتمان اسلامی از منظر استنباطی مقاله شامل موارد ذیل می شود: «ضدیت» بنیادین و شدید دین با برخی امور و جماعات انسانی، ارتقای «جمعگرایی» و مسئولیت مندی اجتماعی انسان، ارتقای «آرمان گرایی» غیرمادی و فرادنیایی او، تقویت «عملگرایی» و ارادهی انسانی، تقویت نگاه «انسان مدار» و خدامحور برای رقم زدن تحولات اجتماعی، افزایش «استقلال» متدینین از عرف ها و زمینه های منفی و انفعالی اجتماعی، «سیاست گرایی» دین و توجه زیاد به قدرت و ولایت سیاسی- اجتماعی. نتیجهگیری: عوامل مذکور، در مکاتب تربیتی- انقلابی دیگر مرسوم در جهان و یا معنویت های غیر اسلامی، مفقود یا کم رنگ می باشند.
عمل انقلابی
کنش انقلابی
شخصیت انقلابی
انقلابیگری
انقلاب
اسلام
دین
گفتمان دینی
2019
08
23
163
189
https://rjir.basu.ac.ir/article_2780_6aaf9b99afd8a8c90bd0642899640a6c.pdf
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
2251-8681
2251-8681
1398
9
31
تحلیل دیدگاههای امام خمینی نسبت به مداخله نظامیان در رقابت های سیاسی
مسعود
اخوان کاظمی
سمیرا
اکبری
علیرضا
تارا
هدف: سؤالی که در این پژوهش مطرح میشود، این است که چرا با آنکه امام خمینی(ره) بر لزوم دخالت همه شهروندان در سیاست تأکید به عمل میآورد، با مداخلات نظامیان در جناحبندیهای سیاسی مخالف بود؟ به عبارت دیگر، دلیل اصلی و اساسی مخالفت امام با دخالت نظامیان در دستهبندیهای سیاسی، چه عاملی بوده است؟ روششناسی پژوهش: مقاله حاضر با بهرهگیری از چارچوب نظری حرفهای شدن نظامیان هانتینگتون، این فرضیه را به محک آزمون میگذارد. یافتهها: امام خمینی(ره) دخالت نظامیان در بازیهای سیاسی را باعث کاهش کارایی حرفهای نظامیان و عامل خروج سازمان نظامی از وظایف حرفهای آن میدانست و به همین لحاظ شدیدا با آن مخالفت میکرد. نتیجهگیری: بدین ترتیب، مخالفت امام خمینی(ره) با مداخله نظامیان در جناحبندیهای سیاسی، بهصورتی دقیق در چارچوب نظریه حرفهای شدن نظامیان قابل تطبیق میباشد.
مداخله
نظامیان
حرفهای شدن
جامعهشناسی سیاسی
امام خمینی
2019
08
23
191
207
https://rjir.basu.ac.ir/article_2781_8aff9e8bbe08e348ae4b4c091bec0b3a.pdf
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
2251-8681
2251-8681
1398
9
31
بازشناسی نقش مولفه های فرهنگی حکومت اسلامی در شکل گیری تمدن نوین اسلامی از دیدگاه آیت الله خامنه ای
جلیل
دارا
سعید
قربانی
حکومت اسلامی دارای ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است. نقش مؤلفههای فرهنگی حکومت اسلامی در شکلگیری تمدن نوین اسلامی اساسی است. چرا که فرهنگ در مبانی اسلامی جایگاه زیربنایی دارد. لذا صیانت از مؤلفههای فرهنگی حکومت اسلامی بهعنوان یک اصل تمدن ساز، یک ضرورت است. در پژوهش حاضر نگارندگان درصدد هستند با توجه بر بیانات آیتالله خامنهای و بهره گیری از روش ترکیبی و استفاده از مطالعات کتابخانه ای و تحلیل لایه ای فعالیت های فرهنگی تاثیرگذار بر تشکیل تمدن اسلامی به بازشناسی این مؤلفهها بپردازند. سؤال اصلی پژوهش این که مؤلفههای فرهنگی شکلگیری تمدن نوین اسلامی در مبانی فکری و دیدگاه آیتالله خامنهای کدامند؟در پژوهش حاضر نگارندگان درصدد هستند با توجه بر بیانات آیتالله خامنهای و بهره گیری از روش ترکیبی و استفاده از مطالعات کتابخانه ای و تحلیل لایه ای فعالیت های فرهنگی تاثیرگذار بر تشکیل تمدن اسلامی به بازشناسی این مؤلفهها بپردازند. یافتههای حاصل از پژوهش نشانگر آن است که مؤلفههایی چون اخلاق محوری،عدالت محوری و ایجاد خودباوری و اجتناب از سکولاریسم و امثال آنها باید موردتوجه اساسی قرار گیرد و درصورتیکه این راهکارها بهعنوان پادزهر در قبال آسیبها به کار گرفته نشوند، تأمل در رابطه با عوامل و ابعاد شکلدهندهی تمدن سازی نوین اسلامی،محلی از اعراب ندارد. روش استفاده در این پژوهش روش توصیفی و تحلیلی بر مبنای دیدگاه آیتالله خامنهای است.
فرهنگ
حکومت
تمدن سازی نوین اسلامی
آیتالله خامنهای
2019
08
23
209
236
https://rjir.basu.ac.ir/article_3106_4457347fe77521c02fef74ee720f3933.pdf