2024-03-28T13:34:33Z
https://rjir.basu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
2251-8681
2251-8681
1391
2
2
مفهوم و جایگاه جنگ نرم در گفتمان انقلاب اسلامی
اصغر
افتخاری
چکیده پرسش از چیستی جنگ نرم در جامعه علمی ما مهم و دارای ارزش راهبردی بالایی است. دلیل این امر به تنوع و تعدد تعاریفها و همچنین غلبه رویکردهای غیر ایرانی ـ اسلامی در تحلیل جنگ نرم باز میگردد. به همین خاطر است که الگوهای مدیریت برآمده از این نظریهها، کارآمدی لازم را در جامعه ایران ندارند. نگارنده درمقاله حاضر با اتخاذ رویکردی قرآنی تلاش دارد تا ضمن پاسخگویی به سوال از «چیستی جنگ نرم و شناسایی ارکان اجرایی آن»، زمینه مناسب برای طراحی الگوی راهبردی مدیریت این جنگها را فراهم سازد. سپس نظریه و الگوی جنگ نرم را در چهارچوب گفتمان انقلاب اسلامی، فهم و تحلیل نماید. در این مقاله همچنین مولفههای پیشنهادی محقق برای طراحی الگوی موثر مدیریت جنگ نرم از منظر اسلامی آمده است. نتایج تحقیق دلالت بر آن دارد که: تربیت دینی، بنیاد اخلاقی قدرت سیاسی و منابع نرمافزاری قدرت،(به مثابه ارکان اساسی انقلاب اسلامی در ایران) سه هدف اصلی در جنگ نرم بر ضد انقلاب اسلامی ایران به شمار میآیند و بر این اساس، مؤلفههای راهبردی الگوی مدیریت جنگ نرم ایران نیز لازم است متوجه تقویت جایگاه منابع نرم افزاری قدرت، صیانت از اصول اخلاقی نظام اجتماعی و بالاخره تلاش برای ترویج الگوی تربیت ایمانی در جامعه اسلامی، باشد.
واژگان کلیدی: انقلاب اسلامی
اسلام
جنگ نرم
قدرت نرم
قرآن کریم
تربیت اسلامی
فرهنگ اجتماعی
مدیریت قدرت
2012
06
18
1
27
https://rjir.basu.ac.ir/article_7_1c2ceaec84bf0e5eeda536e77017d716.pdf
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
2251-8681
2251-8681
1391
2
2
تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر اسلامگرایی در ترکیه
جلال
درخشه
چکیده اسلامگرایی در ترکیه طی یک سدۀ گذشته، فراز و نشیبهای بسیاری را پشت سر گذاشته است. با این وجود و علیرغم موانع و مشکلات متعدد، جریان اسلام گرایی روز به روز بالندگی و رشد بیشتری یافت و به نقطهای رسید که در کشوری با یک چارچوب سیاسی و حقوقی لائیک، حزبی اسلامگرا به پیروزی رسید و اسلام گرایان به مناصب مهمی چون ریاست جمهوری و نخست وزیری دست یافتند. رشد و بالندگی اسلامگرایی در ترکیه تحت تأثیر عوامل مختلفی رخ داده است که یکی از مهمترین آنها پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در سال 1357 (1979 میلادی) میباشد. در این پژوهش تلاش می شود تا با اشاره به روند جریان اسلامگرایی در ترکیه بعد از مرگ آتاتورک به این سوال پاسخ دهیم که پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 چه تأثیری بر رشد اسلامگرایی و حرکتهای اسلامخواهانه در ترکیه داشته است؟ با توجه به یافتههای به دست آمده به نظر میرسد انقلاب اسلامی ایران در احیاء، هویتبخشی و سازماندهی گروههای اسلامگرا در ترکیه تأثیر غیرمستقیم داشته است و به نوعی حرکت اسلامی در این کشور را سرعت بخشیده است.
واژگان کلیدی: ترکیه
اسلامگرایی
انقلاب اسلامی ایران
لائیسم
2012
06
18
29
57
https://rjir.basu.ac.ir/article_8_c67ce60ff84524ed08c6bb6f2cc5cf75.pdf
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
2251-8681
2251-8681
1391
2
2
ثبات و تعادل در جمهوری اسلامی ایران
محمد
شفیعی فر
2012
06
19
63
91
https://rjir.basu.ac.ir/article_9_8f2fb31d5054103e511dc32edcfa0c19.pdf
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
2251-8681
2251-8681
1391
2
2
رویکرد تئوریک به سیاست آمریکا در قبال انقلاب اسلامی ایران و بیداری اسلامی در خاورمیانه
رضا
سلیمانی
2012
06
30
93
116
https://rjir.basu.ac.ir/article_10_7befb662a44e626f170dd36caffe1f4a.pdf
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
2251-8681
2251-8681
1391
2
2
مطالعة میزان مطابقت محتوای ارائه شده در درس «انقلاب اسلامی ایران» با انتظارات دانشجویان (مورد مطالعه، دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا)
محمد جواد
هراتی
سیروس
قنبری
هدف این پژوهش، پاسخ به این سؤال اساسی است که میزان برآورده شدن انتظارات دانشجویان از محتوای ارائه شده در درس انقلاب اسلامی ایران چقدر است؟ روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. نمونه پژوهش 380 نفر از دانشجویان دورۀ کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامۀ محقق ساخته پس از برآورد روایی و پایایی استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری آزمون t تک نمونه ای و آزمون t برای گروه های مستقل با بهره گیری از نرم افزار SPSS استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که در مجموع، میزان برآورده شدن انتظارات دانشجویان از مطالب تدریس شده در درس انقلاب اسلامی درخصوص پاسخگویی به شبهات و سؤالات آنها پیرامون انقلاب اسلامی کمتر از حد متوسط می باشد. بیشترین میزان انتظارات برآورده شدۀ دانشجویان از محتوای ارائه شده در خصوص مسائل قبل از انقلاب و ریشه های تاریخی آن و کمترین میزان انتظارات برآورده شدۀ دانشجویان از محتوای ارائه شده در خصوص مسائل روز جامعة ایران و نظام بینالمللی بود. همچنین، دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر بیشتر اعتقاد دارند که محتوای درس انقلاب اسلامی با انتظارات آنها منطبق است.
انتظارات
دانشجویان
درس انقلاب اسلامی
محتوای آموزشی
2012
07
07
121
139
https://rjir.basu.ac.ir/article_30_6bba9a885d7035546bda25fe0433cfa0.pdf
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
2251-8681
2251-8681
1391
2
2
انقلاب اسلامی ، بیداری اسلامی و ایران هراسی دولت های عربی منطقه
علی
آدمی
سید مهدی
حبیبی
رامین
بخشی تلیابی
2012
06
30
141
160
https://rjir.basu.ac.ir/article_11_da6eafec46233f7a9660ffbb4ef65dce.pdf
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
2251-8681
2251-8681
1391
2
2
ویژگی های همبستگی و وحدت اسلامی در اندیشة سیاسی امام خمینی(ره)
محمد حسین
جمشیدی
ابراهیم
ایران نژاد
از موضوعاتی که در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) قابل توجه است، وحدت اسلامی است، از آنجایی که این مفهوم میتواند مورد بازخوانی، قرائت و تفسیر خاصی قرار گیرد و در هر گفتمان خاص، معنایی خاص به خود داشته باشد، لذا مهمتر از هر چیز ماهیت آن در زبان و اندیشۀ اندیشمند و نظریهپرداز مدافع آن است اما در ک چیستی و ماهیت هر امری پیش از هر چیز به ویژگی های معرفتی، هستی شناسانه وارزشی وابسته است که بدان معنا می دهد. فرضیه اساسی ما در این پژوهش بررسی دیدگاه گفتمانی درباره ماهیت وحدت و همبستگی از دیدگاه حضرت امام خمینی است. و سؤال اصلی ما در این نوشتار این است که وحدتی که امام آن را به عنوان یک واجب الهی، امر مقدس و ضرورتی عقلی و شرعی نام میبرد؛ دارای چه ویژگی های عقلی و نظری یا ارزشی و جهان شناسانه ای است؟ چرا که ویژگی های هر چیز در کل بیانکننده چیستی حقیقی آن است. بدین معنی که واقعیت وجودی آن را می سازند و شکل می دهند. مهمترین صفات و خصایل وحدت اسلامی با توجه به آثار و اندیشه امام خمینی(ره) عبارتند از: توحیدباوری و اعتصام به حبل الله، مصلحت باوری عمومی و توجه به منافع عامه انسانهای مسلمان، مکتب باوری یا توجه به مصلحت اسلام و شریعت، وحدت باوری یا تأکید بر اهمیت و جایگاه همبستگی اسلام و... که در اندیشه امام از جایگاه خاصی برخوردار میباشند.
امام خمینی
وحدت
همبستگی
وحدت اسلامی
اخوت اسلامی
خداباوری
تکلیف باوری
نیت باوری
جماعت باوری
2012
07
07
161
186
https://rjir.basu.ac.ir/article_31_825a9024f0ce231afd28a47c04d3bdbc.pdf