دانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868172420171023Islamic Republic of Iran and Nasserismجمهوری اسلامی ایران و ناصریسم124203710.22084/rjir.2017.13580.2103FAمحمدرضاحاتمیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نورعلیبغیریهیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعیJournal Article20170501Nasserists are one of the active and effective social and Political parties who have lots of similarities to Islamic Republic of Iran in foreign policy. But, there are some differences. Their combating to Israel, thid wordism and defending non alignment movement are the most important similarities. Also, Pan Arabism and secularism are the most important points of differences to IRI. However, the differences are suspended at this time. Nasserists have high potential to make constructed relation to Iran, especially to support Bashar Asad. To make relation with them has less challenges than connection to Sunni Islamist.Yet, its secularism has rejected making proper literature in Iran. The article studies Nasserism and its political branches and their relations to IRI. In addition, the most prominent of their thought are reviewed to find their similarities to IRI. At the end, the article shows that emphasis on thid wordism and defending non alignment is a proper approach for integration. We need to find other aspects of making relations and we believe that our political thought includes them. So finding and putting them to a proper manner is important. So, many kinds of relations are opened for us and we can develop our integrated party in the region. We need to find other aspects of making relations and we believe that our political thought includes them. So finding and putting them to a proper manner is important. So, many kinds of relations are opened for us and we can develop our integrated party in the region.We need to find other aspects of making relations and we believe that our political thought includes them. So finding and putting them to a proper manner is important. So, many kinds of relations are opened for us and we can develop our integrated party in the region.We need to find other aspects of making relations and we believe that our political thought includes them. So finding and putting them to a proper manner is important. So, many kinds of relations are opened for us and we can develop our integrated party in the region.ناصریستها از جمله احزاب و تشکلهای فعال و تأثیرگذار در مصر هستند که اشتراکات زیادی در مواضع سیاست خارجی خود با جمهوری اسلامی ایران دارند. با این حال، نقاط افتراقی نیز وجود دارد. مقابله آنها با اسرائیل، جهانسوم گرایی و عدم تعهد مهمترین نقاط اشتراک است. پانعربیسم و سکولاریسم نیز مهمترین نقاط افتراق آنها با جمهوری اسلامی ایران است. اما در شرایط کنونی، نقاط افتراق به حالت مسکوت درآمدهاند. ناصریستها از ظرفیتهای بالایی برای برقراری رابطه سازنده با ایران، به ویژه در مورد حمایت از بشار اسد، برخوردار هستند. برقراری رابطه با آنها با چالشهای کمتری نسبت به برقراری رابطه با اسلامگرایان افراطی برای ایران همراه است. با این حال، سکولار بودن آنها مانع از شکلگیری ادبیات علمی مناسب در اینباره در ایران شده است. حال سوال آن است که با بررسی نقاط اشتراک و افتراق میان جمهوری اسلامی ایران و ناصریسم محورهای همکاری دوجانبه چه خواهند بود؟ برای این منظور در ابتدا چیستی ناصریسم و احزاب آن و چگونگی روابط میان آنها با جمهوری اسلامی مورد مطالعه قرار میگیرد. سپس، مهمترین بنیادهای فکری این گروه برای تطابق با بنیادهای فکری جمهوری اسلامی بررسی خواهد شد. با بررسی نقاط افتراق و اشتراک می توان رویکرد مناسب برای برقراری رابطه را استخراج نمود. در نهایت این مقاله، نشان میدهد که جهان سومگرایی و عدم تعهد رویکرد مناسبی است که همگرایی بیشتر را ایجاد خواهد کرد.https://rjir.basu.ac.ir/article_2037_6b020bdfbcfba47a5ad052fc4edeba76.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868172420171023The Pathology of Islamic Awakening from the Perspective of the Supreme Leaderالگوی تحلیلی آسیبشناسی بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری2547203810.22084/rjir.2017.13623.2109FAمحمد صادقنصرت پناهاستادیار علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)مهدیامیدیدانشجوی کارشناسیارشد رشته معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)0000-0003-3493-279XJournal Article20170507 This article which is focused on the opinion and expression of the Supreme Leader, tries to investigate the concept and factors which affect the pathology of Islamic Awakening movements, and to provide analytical model based on the success of the Islamic revolution in Iran. To achieve this purpose, the elements of Islamic Revolution of Iran affecting on Islamic Awakening movements are provided by using text-based interpretation. Then, the definition of Islamic Awakening expressed in the Supreme Leader's thought by analyzing documents of his speeches. Finally, based on the parameters that can be pointed to the pathology of these movements are derived from the thought of the leader, and in order to provide the analytical model, the system of relationships between these components is discussed. Finally, it is clear that the Islamic Awakening movements in the Supreme Leader's thought - awareness of the Islamic nation, based on the dignity that massive uprisings against domestic tyranny and foreign imperialism in West Asia and North Africa have created - can be subject to both internal and external damages. In this model, presented internal injuries include internal threats to the leadership and the networks of elites, ideologies, and people. External injuries consist of: three strategies of "trick opportunism”, "providing alternatives departure", and "desperate people and regretted the fighters".این مقاله درصدد است با محوریت اندیشهها و بیانات مقام معظم رهبری، به بررسی مفهوم و مؤلفههای اثرگذار بر آسیبشناسی جنبشهای بیداری اسلامی و ارائة الگوی تحلیلی آن، با تکیهبر عناصر موفقیت انقلاب اسلامی ایران بپردازد. بههمینمنظور با استفاده از روش تحلیل دادههای تفسیر روشی متنمحور ابتدا به ارائة عناصر اثرگذار بر پیروزی انقلاب اسلامی ایران پرداخته میشود. سپس از طریق رجوع کتابخانهای به بیانات مقام معظم رهبری و تحلیل آنها با استفاده از روش مذکور، تعریف بیداری اسلامی در اندیشة ایشان بیان میشود. در مرحلة آخر نیز مؤلفههایی را که بر اساس آنها میتوان به آسیبشناسی این جنبشها پرداخت از اندیشة رهبر معظم انقلاب استخراج کرده و منظومة روابط میان این مؤلفهها بهمنظور ارائة الگوی تحلیلی موردنظر مورداشاره قرار میگیرد. درنهایت مشخص میشود که جنبشهای بیداری اسلامی در اندیشة مقام معظم رهبری ـ که عبارتست از برانگیختگی و آگاهی امت اسلامی بر محور عزتطلبی و کرامتخواهی که خیزشهای عظیمی را علیه استبداد داخلی و استکبار خارجی در منطقة غرب آسیا و شمال آفریقا پدید آورده است ـ در معرض دو سنخ آفت درونی و بیرونی میتوانند قرار گیرند. در الگوی ارائهشده آسیبهای درونی عبارتاند از: «آسیبها و خطرات درونی برای رهبری و شبکة نخبگانی»، «ایدئولوژی» و «مردم». آسیبهای بیرونی نیز متشکل از: راهبردهای سهگانهی «ترفند فرصتطلبی»، ارائة «بدیلهای انحرافی» و «ناامید کردن مردم و پشیمان کردن مبارزان» هستند.https://rjir.basu.ac.ir/article_2038_514956034579880e6d807ccd434ef4c8.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868172420171023The components of personal security in terms of Imam Khomeini's (RA)مولفه های امنیت شخصی از منظر اندیشه امام خمینی(ره)4984203910.22084/rjir.2017.14240.2166FAسیدمحمدجوادقربیدانش آموخته کارشناسی ارشد اندیشه سیاسی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامیJournal Article20170729Personal security is one of the key issues in human rights systems. After security, it is based on the three pillars of life, property and dignity of individuals, which means creating the right conditions for studying and upholding the rights of citizenship and humanity without fear and immunity. Since privacy, human dignity, the preservation of citizens' assets, the safeguarding of the dignity and dignity of individuals is important for the founder of the Islamic Republic of Iran, and these issues are also important in the Islamic Republic of Iran, this paper tries to answer this question. What are the components of personal security in the perspective of Imam Khomeini? To answer this question, the descriptive-analytical method and library studies have been used and the reference of these studies is the collection of Imam Khomeini's (Imam Khomeini's) works based on Imam Khomeini's point of view. The findings of the paper indicate that Imam Khomeini has considered the issue of protecting and protecting the security of individuals, and his eight-year ruling can be considered a charter of civil rights and personal security. Some aspects of personal security from the perspective of the Imam include: the freedom of citizens, the protection of privacy and personal dignity of citizens, the preservation of the dignity of individuals in the community, the prohibition of torture with criminals and judicial security.The findings of the paper indicate that Imam Khomeini has considered the issue of protecting and protecting the security of individuals, and his eight-year ruling can be considered a charter of civil rights and personal security. Some aspects of personal security from the perspective of the Imam include: the freedom of citizens, the protection of privacy and personal dignity of citizens, the preservation of the dignity of individuals in the community, the prohibition of torture with criminals and judicial security.امنیت شخصی یکی از مسائل مهم نظام های مردم سالار و اصلی مهم در حقوق بشر محسوب می گردد. این بعد از امنیت بر سه رکن اساسی جان، اموال و حیثیت افراد استوار است و به معنای ایجاد شرایط مناسب برای تحصیل و استیفاء حقوق شهروندی و انسانی بدون هراس و مصون از تعرض ها می باشد. از آنجایی که حریم خصوصی، کرامت انسانی، حفظ دارایی های شهروندان، صیانت از حیثیت و آبروی اشخاص برای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت می باشد و همچنان این مسائل در نظام جمهوری اسلامی ایران مهم می باشند، این مقاله سعی دارد به این سوال پاسخ دهد که مولفه های امنیت شخصی از منظر امام خمینی(ره) کدامند؟ برای پاسخ به این سوال از روش توصیفی-تحلیلی و مطالعات کتابخانه ای استفاده گردیده است و مرجع این بررسی ها، مجموعه آثار امام خمینی(ره) با محوریت صحیفه امام می باشد. یافته های مقاله حاکی از آن است که امام خمینی(ره) به مقوله حفظ و صیانت از امنیت اشخاص توجه ویژه ای داشته اند و می توان فرمان هشت ماده ای ایشان را منشور حقوق شهروندی و امنیت شخصی دانست. برخی از مولفه های امنیت شخصی از منظر امام(ره) شامل؛ برخورداری از آزادی برای شهروندان، پاسداشت حریم خصوصی و شخصی، کرامت انسانی شهروندان، حفظ حیثیت اشخاص در جامعه، ممنوعیت شکنجه با مجرمان و امنیت قضایی می باشد.https://rjir.basu.ac.ir/article_2039_02478aec57dd461610f1c679b763761d.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868172420171023Redefining eligible party and its role in political society on Islamic Republic of Iran’s supreme leaders’ point of viewبازتعریف حزب مطلوب و نقش آن در جامعه سیاسی از دیدگاه رهبران جمهوری اسلامی ایران85103204010.22084/rjir.2017.14251.2168FAناصرجمال زادهدانشیار علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)علیجعفری هرستانیدانشجوی دکتری گرایش مسائل ایران دانشکده علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)Journal Article20170730One of the fundamentals in naturalization and generation of Islamic humanistic science is redefining these concepts. In this regard, our understanding of society and politics and their relation in political sociology would affect in defining and positioning parties as an intermediary organism in society-government relation.<br /> Islamic politics and sociology are presumable notions in intellectual nitty-gritties of Iran’s Islamic republic supreme leaders and its grounders. These notions can clarify concepts like political society, and parties’ role and position in the society.Based on this:we will explain The IMAM KHOMEINI'S APPROACH(leader and founder of the Islamicof the Islamic Republic of Iran )and Ayatollah Khamenei the leader of Islamic Republic of Iran and Ayatollah Morteza Motahari, about the role of parties in hslamic government.<br /> In this approach, parties’ role would be marked as effective social organisms in political socialization in society guidance, based on Individual and community Simultaneous Theory (Collectivist and Individualistic Community Orientation) and with rejection of rule-governed society as government’s goals.<br /> Then the difference between western and Islamic approaches based on Iranian supreme leaders’ view on parties is clarified.<br /> society guidance, based on Individual and community Simultaneous Theory (Collectivist and Individualistic Community Orientation) and with rejection of rule-governed society as government’s goals.<br /> Then the difference between western and Islamic approaches based on Iranian supreme leaders’ view on parties is clarified.<br /> society guidance, based on Individual and community Simultaneous Theory (Collectivist and Individualistic Community Orientation) and with rejection of rule-governed society as government’s goals.<br /> Then the difference between western and Islamic approaches based on Iranian supreme leaders’ view on parties is clarified.<br /> society guidance, based on Individual and community Simultaneous Theory (Collectivist and Individualistic Community Orientation) and with rejection of rule-governed society as government’s goals.<br /> Then the difference between western and Islamic approaches based on Iranian supreme leaders’ view on parties is clarified.یکی از لوازم اساسی در بومیسازی و تولید علوم انسانی اسلامی، بازطراحی مفاهیم بنیادین این حوزه است. از این منظر تلقّی و تعریفی که از جامعه و سیاست و نسبت این دو در جامعهشناسی سیاسی ارائه می شود، میتواند در تعریف و جایگاه احزاب بهعنوان نهاد واسط میان جامعه و حکومت، تأثیرگذار باشد. اعتقاد نویسندگان این مقاله بر این است که در مبانی فکری رهبران انقلاب اسلامی و طرّاحان نظام جمهوری اسلامی، نظریه سیاست اسلامی و جامعهشناسی اسلامی قابل استنباط و استخراج است که میتوان بر اساس آن به تبیین جامعه سیاسی و جایگاه و نقش احزاب در آن دستیافت. بر این اساس؛ نظریات حضرت امام خمینی(ره) به عنوان پایه گذار انقلاب اسلامی ایران و حضرت آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی و آیت الله مرتضی مطهری در مورد احزاب مورد تاکید قرا گرفته اند. چارچوب نظری در این مقاله نظریه «اصالت توأمان فرد و جامعه» است که بر اساس آن محوریت قدرت به عنوان موضوع و غایت «سیاست» نفی شده و سیاست به «علم هدایت جامعه»، باز تعریف می شود. در این نگاه، احزاب به عنوان نهادهای اجتماعی موثّر در جامعهپذیری سیاسی و هدایت اجتماعی مورد توجّه قرار می گیرند و بر این اساس تمایز حزب در رویکرد اسلامی با ادبیات موجود غربی از دیدگاه رهبران جمهوری اسلامی تبیین میگردد. روش تحقیق این مقاله توصیفی - تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای خواهد بود.https://rjir.basu.ac.ir/article_2040_772cc0156b2e99c35b0225d4236d0e31.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868172420171023Meta-analysis of studies of the political trust in Iran after the Islamic revolutionفراتحلیل مطالعات اعتماد سیاسی در ایران پس از انقلاب اسلامی105133207010.22084/rjir.2017.14256.2170FAسالارمرادیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی و عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نورمصطفیکواکبیاناستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائیحشمت اللهفلاحت پیشهاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170731Despite the consensus of different thinkers on the importance and position of political trust as one of the most important indicators in analyzing social capital and determining the success rate of political structure in satisfying and trusting citizens, there have not yet been developed the same paradigm and theoretical framework for its analysis, and researchers in the study of trust Political has achieved different results in various ways. The main purpose of this paper is to investigate the effects of studies on political trust in Iran after the Islamic Revolution.
The indicators used in the framework of the meta-analysis approach are: the year of implementation, the purpose, the method and theoretical approach, the scope of implementation and the analysis of the results; it will also attempt to introduce a comprehensive model in the analysis of political trust with regard to the specific social and cultural characteristics of Iran. The method used in this research is descriptive and analytical and a fundamental research type.
The findings show that studies of political trust have been carried out mainly in the third and fourth decades of the Islamic Revolution and have done more explanation and political trust have studied with an "institutional approach", and is influenced by variables at three levels: micro, intermediate, and macro. The total political trust of citizens is modest. Also, economic factors and government performance in macro level, mass media and public confidence at the intermediate level and the religiosity of people at the micro level have been affected on political confidence.با وجود اجماع اندیشمندان مختلف بر اهمیت و جایگاه اعتماد سیاسی بهعنوان یکی از مهمترین شاخصها در تحلیل سرمایه اجتماعی و تعیین میزان موفقیت ساختار سیاسی در جلب رضایت و اعتماد شهروندان، هنوز پارادایم و چارچوب نظری یکسانی برای تحلیل آن پدید نیامده است و پژوهشگران در مطالعه اعتماد سیاسی با روشهای متنوع به نتایج متفاوتی دست یافته اند. هدف اصلی این مقاله این است که مطالعات اعتماد سیاسی در ایران پس از انقلاب اسلامی به چه صورت و تحت تأثیر چه متغیرهایی انجام شده است؟ شاخصهای مورد استفاده در چارچوب رویکرد فراتحلیل عبارتند از؛ سال اجرا، هدف، روش و رویکرد نظری، گستره اجرا و تحلیل نتایج، همچنین تلاش خواهد شد مدلی فراگیر در تحلیل اعتماد سیاسی با توجه به ویژگی های خاص اجتماعی و فرهنگی ایران معرفی گردد. روش بهکار رفته در این پژوهش توصیفی و تحلیلی و نوع پژوهش بنیادی است. یافتهها نشان میدهد مطالعات اعتماد سیاسی عمدتاً در دهه سوم و چهارم انقلاب اسلامی انجام شده و بیشتر جنبه تبیینی دارند و اعتماد سیاسی با «رویکرد نهادی»، و تحت تأثیر متغیرهایی در سه سطح خرد، میانی و کلان بررسی شده است. اعتماد سیاسی کل شهروندان در حد متوسط میباشد. همچنین عوامل اقتصادی و عملکرد دولت در سطح کلان، رسانههای جمعی و اعتماد عمومی در سطح میانی و میزان ادراک و دینداری افراد در سطح خرد بر اعتماد سیاسی تأثیرگذار بودهاند.https://rjir.basu.ac.ir/article_2070_b9d1d0633908515bbcf2b52279bbfbaa.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868172420171023Comparative Comparison of Saudi Wahhabism and political discourse of Imam Khomeini (RA) with international peace and securityمقایسه تطبیقی وهابیت سعودی و گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی (ره) با صلح و امنیت بین المللی135154204210.22084/rjir.2017.14428.2195FAرضاسیمبراستاد گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلانسعیدساکیدانشجوی ارشد روابط بین الملل دانشگاه گیلانسیده هالهمهدی زادهدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه گیلانJournal Article20170824One of the great problems of international security is the phenomenon of terrorism that has been in danger life of human beings and relations among nations. In the present era, the Islamic world also faces the issue of growing the flow of terrorism that originated from the teachings of Wahhabism and has caused the killing of human beings with name of Salafism that with attributing himself to Islam and the Quran, it put a serious threat to Islam and Islamic values, in the way that Shows Islam as the manifestation of violence and war, which has shaped the most severe historical destruction against Islam. Saudi Arabia by taking on the theoretical foundations and verbal concepts of Wahhabism is known as one of the most important units supporting terrorism and also as a disturbing of international order. Against the discourse of Wahhabism, there is the political discourse of Imam Khomeini that it has always been the intention of using genuine Islamic principles to stablish peace through identification and elimination of global insecurity elements. The main thing in this article is that each of the two political discourses of Imam Khomeini's political Islam and Wahhabism discourse, what contribution did they have in providing or undermining international security? The research hypothesis can be designed in such a way that due to the radical and takfirist nature of Wahhabism discourse and use of concepts such as elementary jihad in this discourse and unconditional support for terrorist groups as operational arms, Saudi wahabism has been one of the most important factors in creating insecurity in the Middle East and beyond. Against, that political Islam discourse of Imam Khomeini with the principles and peaceful assumptions in its text (Such as the fight against terrorism), has been as one of the most important elements in creating peace and providing international security.یکی از معضلات بزرگ امنیت بین الملل، پدیده تروریسم است که حیات انسان ها و روابط میان ملت ها را در معرض خطر جدی قرار داده است. اکنون، جهان اسلام نیز با مسئله رشد جریان تروریسم مواجه است که برخاسته از تعالیم وهابیت و به نام سلفیگری سبب کشتار انسان ها شده است. کشور عربستان با استعانت از مبانی نظری و مفاهیم کلامی وهابیت به عنوان یکی از مهم ترین واحد های حامی تروریسم و به تأسی از آن به عنوان اخلالگر نظم بین الملل شناخته میشود. در مقابل گفتمان وهابیت، گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی (ره) قرار دارد که با استفاده از مبانی اصیل اسلامی همواره میکوشد تا صلح را از طریق شناسایی و نابودی عناصر نا امن در سطح جهانی، جاری سازد. مسئله اصلی در این نوشتار این است که هر یک از این دو گفتمان ذکر شده، چه سهمی در تأمین یا تضعیف امنیت بین الملل داشته اند. فرضیه تحقیق این گونه است که با توجه به ماهیت رادیکال و تکفیرگرایانه گفتمان وهابیت و استفاده از مفاهیمی چون جهاد ابتدایی در این گفتمان و حمایت های بی دریغ از گروههای تروریستی به عنوان بازو های عملیاتی، وهابیت سعودی یکی از مهمترین عوامل ایجاد نا امنی در منطقه خاورمیانه و فراتر از آن بوده است. در مقابل گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی (ره) با اصول و مفروضه های صلح طلبانه ای که در متن خویش دارد (نظیر مبارزه با تروریسم)، به عنوان یکی از مهمترین عناصر ایجاد کننده صلح و تأمین امنیت در سطح بین المللی بوده است.https://rjir.basu.ac.ir/article_2042_1bfeb3d718b711ffe4812a0b713ebbcc.pdf