دانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-86812220120618The Meaning and Practice of Soft War in Islamic Revolution Discourseمفهوم و جایگاه جنگ نرم در گفتمان انقلاب اسلامی1277FAاصغرافتخاریدانشیار دانشگاه امام صادقJournal Article20120330چکیده پرسش از چیستی جنگ نرم در جامعه علمی ما مهم و دارای ارزش راهبردی بالایی است. دلیل این امر به تنوع و تعدد تعاریفها و همچنین غلبه رویکردهای غیر ایرانی ـ اسلامی در تحلیل جنگ نرم باز میگردد. به همین خاطر است که الگوهای مدیریت برآمده از این نظریهها، کارآمدی لازم را در جامعه ایران ندارند. نگارنده درمقاله حاضر با اتخاذ رویکردی قرآنی تلاش دارد تا ضمن پاسخگویی به سوال از «چیستی جنگ نرم و شناسایی ارکان اجرایی آن»، زمینه مناسب برای طراحی الگوی راهبردی مدیریت این جنگها را فراهم سازد. سپس نظریه و الگوی جنگ نرم را در چهارچوب گفتمان انقلاب اسلامی، فهم و تحلیل نماید. در این مقاله همچنین مولفههای پیشنهادی محقق برای طراحی الگوی موثر مدیریت جنگ نرم از منظر اسلامی آمده است. نتایج تحقیق دلالت بر آن دارد که: تربیت دینی، بنیاد اخلاقی قدرت سیاسی و منابع نرمافزاری قدرت،(به مثابه ارکان اساسی انقلاب اسلامی در ایران) سه هدف اصلی در جنگ نرم بر ضد انقلاب اسلامی ایران به شمار میآیند و بر این اساس، مؤلفههای راهبردی الگوی مدیریت جنگ نرم ایران نیز لازم است متوجه تقویت جایگاه منابع نرم افزاری قدرت، صیانت از اصول اخلاقی نظام اجتماعی و بالاخره تلاش برای ترویج الگوی تربیت ایمانی در جامعه اسلامی، باشد. https://rjir.basu.ac.ir/article_7_1c2ceaec84bf0e5eeda536e77017d716.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-86812220120618The impact of Islamic Revolution of Iran on Islamism in Turkeyتأثیر انقلاب اسلامی ایران بر اسلامگرایی در ترکیه29578FAجلالدرخشهدانشیار دانشگاه امام صادقJournal Article20120328چکیده اسلامگرایی در ترکیه طی یک سدۀ گذشته، فراز و نشیبهای بسیاری را پشت سر گذاشته است. با این وجود و علیرغم موانع و مشکلات متعدد، جریان اسلام گرایی روز به روز بالندگی و رشد بیشتری یافت و به نقطهای رسید که در کشوری با یک چارچوب سیاسی و حقوقی لائیک، حزبی اسلامگرا به پیروزی رسید و اسلام گرایان به مناصب مهمی چون ریاست جمهوری و نخست وزیری دست یافتند. رشد و بالندگی اسلامگرایی در ترکیه تحت تأثیر عوامل مختلفی رخ داده است که یکی از مهمترین آنها پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در سال 1357 (1979 میلادی) میباشد. در این پژوهش تلاش می شود تا با اشاره به روند جریان اسلامگرایی در ترکیه بعد از مرگ آتاتورک به این سوال پاسخ دهیم که پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 چه تأثیری بر رشد اسلامگرایی و حرکتهای اسلامخواهانه در ترکیه داشته است؟ با توجه به یافتههای به دست آمده به نظر میرسد انقلاب اسلامی ایران در احیاء، هویتبخشی و سازماندهی گروههای اسلامگرا در ترکیه تأثیر غیرمستقیم داشته است و به نوعی حرکت اسلامی در این کشور را سرعت بخشیده است.https://rjir.basu.ac.ir/article_8_c67ce60ff84524ed08c6bb6f2cc5cf75.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-86812220120619Stability and Balance in Islamic Republic of Iranثبات و تعادل در جمهوری اسلامی ایران63919FAمحمدشفیعی فراستادیار دانشگاه تهرانJournal Article20120301https://rjir.basu.ac.ir/article_9_8f2fb31d5054103e511dc32edcfa0c19.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-86812220120630A Theorical Approcach to U.S Foneign Policy toward Islamic Revolution of Iran and Islamic Awakings in Middle Eastرویکرد تئوریک به سیاست آمریکا در قبال انقلاب اسلامی ایران و بیداری اسلامی در خاورمیانه9311610FAرضاسلیمانیاستادیار دانشگاه پیام نور0000-0003-2152-6362Journal Article20120130https://rjir.basu.ac.ir/article_10_7befb662a44e626f170dd36caffe1f4a.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-86812220120707مطالعة میزان مطابقت محتوای ارائه شده در درس «انقلاب اسلامی ایران» با انتظارات دانشجویان (مورد مطالعه، دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا)12113930FAمحمد جوادهراتیاستادیار دانشگاه بوعلی سیناسیروسقنبریاستادیار دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20120410هدف این پژوهش، پاسخ به این سؤال اساسی است که میزان برآورده شدن انتظارات دانشجویان از محتوای ارائه شده در درس انقلاب اسلامی ایران چقدر است؟ روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. نمونه پژوهش 380 نفر از دانشجویان دورۀ کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامۀ محقق ساخته پس از برآورد روایی و پایایی استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری آزمون t تک نمونه ای و آزمون t برای گروه های مستقل با بهره گیری از نرم افزار SPSS استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که در مجموع، میزان برآورده شدن انتظارات دانشجویان از مطالب تدریس شده در درس انقلاب اسلامی درخصوص پاسخگویی به شبهات و سؤالات آنها پیرامون انقلاب اسلامی کمتر از حد متوسط می باشد. بیشترین میزان انتظارات برآورده شدۀ دانشجویان از محتوای ارائه شده در خصوص مسائل قبل از انقلاب و ریشه های تاریخی آن و کمترین میزان انتظارات برآورده شدۀ دانشجویان از محتوای ارائه شده در خصوص مسائل روز جامعة ایران و نظام بینالمللی بود. همچنین، دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر بیشتر اعتقاد دارند که محتوای درس انقلاب اسلامی با انتظارات آنها منطبق است.https://rjir.basu.ac.ir/article_30_6bba9a885d7035546bda25fe0433cfa0.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-86812220120630Islamic Revolution, Islamic Awakening and Iranphobia Project of Arab state's of the regionانقلاب اسلامی ، بیداری اسلامی و ایران هراسی دولت های عربی منطقه14116011FAعلیآدمیاستادیار دانشگاه علامه طباطبایی(ره)سید مهدیحبیبیدانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی(ره)رامینبخشی تلیابیدانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی(ره)Journal Article20120329https://rjir.basu.ac.ir/article_11_da6eafec46233f7a9660ffbb4ef65dce.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-86812220120707ویژگی های همبستگی و وحدت اسلامی در اندیشة سیاسی امام خمینی(ره)16118631FAمحمد حسینجمشیدیاستادیار دانشگاه تربیت مدرسابراهیمایران نژادپژوهشگر جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان شرقیJournal Article20120411از موضوعاتی که در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) قابل توجه است، وحدت اسلامی است، از آنجایی که این مفهوم میتواند مورد بازخوانی، قرائت و تفسیر خاصی قرار گیرد و در هر گفتمان خاص، معنایی خاص به خود داشته باشد، لذا مهمتر از هر چیز ماهیت آن در زبان و اندیشۀ اندیشمند و نظریهپرداز مدافع آن است اما در ک چیستی و ماهیت هر امری پیش از هر چیز به ویژگی های معرفتی، هستی شناسانه وارزشی وابسته است که بدان معنا می دهد. فرضیه اساسی ما در این پژوهش بررسی دیدگاه گفتمانی درباره ماهیت وحدت و همبستگی از دیدگاه حضرت امام خمینی است. و سؤال اصلی ما در این نوشتار این است که وحدتی که امام آن را به عنوان یک واجب الهی، امر مقدس و ضرورتی عقلی و شرعی نام میبرد؛ دارای چه ویژگی های عقلی و نظری یا ارزشی و جهان شناسانه ای است؟ چرا که ویژگی های هر چیز در کل بیانکننده چیستی حقیقی آن است. بدین معنی که واقعیت وجودی آن را می سازند و شکل می دهند. مهمترین صفات و خصایل وحدت اسلامی با توجه به آثار و اندیشه امام خمینی(ره) عبارتند از: توحیدباوری و اعتصام به حبل الله، مصلحت باوری عمومی و توجه به منافع عامه انسانهای مسلمان، مکتب باوری یا توجه به مصلحت اسلام و شریعت، وحدت باوری یا تأکید بر اهمیت و جایگاه همبستگی اسلام و... که در اندیشه امام از جایگاه خاصی برخوردار میباشند.https://rjir.basu.ac.ir/article_31_825a9024f0ce231afd28a47c04d3bdbc.pdf