دانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868193320200220From "People's Choice Imam" to "Religious Democracy"
The Study of People's Position in the "Velayat System" from the Perspective of Imam Khomeini and Ayatollah Khameneiاز «ولی منتخب مردم» تا «مردمسالاری دینی» (بررسی جایگاه مردم در «نظام ولایت» از منظر امام خمینی و آیتالله خامنهای)114324510.22084/rjir.2020.21012.3000FAاکبراشرفیاستادیار گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران0000-0002-9645-2030Journal Article20200208One of the theories about the Velayat system is the theory of "Velayat _e_ Faqih". Although this theory had been put forward by other scholars before Imam Khomeini, but with its implementation in the Islamic Republic of Iran following the victory of the Islamic Revolution and imam Khomeini at its head, a special political system was established in Iran.<br /> This article seeks to study the position of people in the Velayat system in the thought of Imam Khomeini and Ayatollah Khamenei. It seems that, from the viewpoint of Imam Khomeini and Ayatollah Ali Khamenei, people have a decisive place in the Velayat system, and the theory of Imam Khomeini entitled "People's Choice Imam" is the same theory that Ayatollah Khamenei called "Religious Democracy". According to these two theories, the role of the people in the velayat system derives from Islam, and religious democracy is not just a customary contract, but a religious duty in which the people elect the Islamic ruler and decide the fate of ruling the country through their electorates. The fundamental right of the people to make this choice is Islam itself. At the same time, in the opinion of the leaders of the Islamic Revolution, the Velayat system has a fundamental difference with the liberal democracy system, the difference being that the Velayat system is based on the constitution of Islam, in which both the elective conditions and the laws for governing the country are extracted from Islam. At the same time, it is up to the people to vote and demand the principle of the Velayat system.<strong>هدف:</strong> این مقاله به دنبال مطالعه جایگاه مردم در نظام ولایت در اندیشه امام خمینی(ره) و آیتالله خامنهای است. بهعنوان فرضیه چنین به نظر میرسد که از دیدگاه امام خمینی(ره) و آیتالله خامنهای، مردم جایگاه تعیینکنندهای در نظام ولایت دارند.
<strong>روششناسی پژوهش:</strong> این مقاله با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی، نظریه امام خمینی(ره) و آیتالله خامنهای را درباره نقش مردم در نظام ولایت از طریق تحلیل متون کتابها و سخنرانیهای ایشان مورد بررسی قرار میدهد.
<strong>یافتهها:</strong> نظریه ولایت فقیه گرچه قبل از امام خمینی(ره) توسط علمای دیگر نیز مطرح شده بود، ولی با عملی شدن آن در نظام جمهوری اسلامی ایران و قرار گرفتن یک مجتهد عادل در رأس آن، نظام سیاسی ویژهای در ایران تأسیس شد که سابقهای در عصر غیبت نداشته است. یکی از ویژگیهای مهم این نظام سیاسی، شیوه نقش آفرینی مردم در انتخاب ولیامر است که امام خمینی(ره) با عنوان «ولی منتخب مردم» و آیتالله خامنهای با عنوان «مردمسالاری دینی» از آن یاد میکنند.
<strong>نتیجهگیری:</strong> نظریه «مردم سالاری دینی» در واقع همان شکل روزآمد شده و استمرار نظریه «ولی منتخب مردم» است. بر اساس این نظریه، پایه و اساسِ حق مردم در این انتخاب، خود اسلام است و مردمسالاری دینی فقط یک قرارداد عرفی نیست، بلکه یک وظیفه ی دینی است که در آن مردم مسلمان، هم اصل نظام و هم حاکم اسلامی را انتخاب کرده و سرنوشت اداره کشور را به وسیله منتخبان خود در اختیار میگیرند.https://rjir.basu.ac.ir/article_3245_3ba428491f27fd85202a350f8995eca0.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868193320200220Explaining the Effects of National Security Effectiveness on the Perspective of the Supreme Leaderتبیین شاخصه های کارآمدی درحوزه امنیت ملی از دیگاه مقام معظم رهبری1538324610.22084/rjir.2020.20339.2901FAطاهرهکنعانیدانشجوی دکترای دانشگاه باقرالعلوم(ع)0009-0002-8876-7363نجفلک زاییاستاد دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20191027The first and foremost purpose of any political system, including the political system of the Islamic Republic of Iran, is to provide national security . The government is committed to achieving this vital goal, using all its resources and removing all obstacles. Failure to provide national security causes public discontent and undermines system's capability in various political, economic, and social aspects, especially in the field of national security, increasing public acceptance and effectively increasing the efficiency of the system . What we are trying to answer in this study is: What are the performance indicators in the field of national security from the perspective of the supreme leader? To explain this question, we went to the supreme leader's remarks and speeches and explored their themes , which is one of the methods of qualitative analysis , with the aim of recognizing the supreme leader's view of efficiency indicators in the field of national security. The findings of the study show that the central theme of the statements of the supreme leader is to preserve the system against the enemy and emphasize themes such as anthropology, national unity , public satisfaction, conscientiousness and a sense of responsibility to maintain the system.<strong>هدف:</strong> نخستین و مهمترین هدف هر نظام سیاسی از جمله نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران تأمین امنیت ملی است. توان و قدرت اداره کشور در جنبههای مختلف بهویژه در زمینهی امنیت ملی موجب افزایش مقبولیت و رضایت مردم میشود و در واقع کارآمدی نظام را افزایش میدهد. در این پژوهش هدف شناخت دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص شاخصههای کارآمدی درحوزه امنیت ملی است.
<strong>روششناسی پژوهش:</strong> با روش تحلیل مضمون که یکی از روشهای تحلیل کیفی میباشد.
<strong>یافتهها:</strong><strong></strong> یافتههای پژوهش نشان میدهد مضمون محوری بیانات مقام معظم رهبری حفظ نظام درمقابل دشمن است و برمضامینی چون دشمن شناسی، وحدت ملی، رضایتمندی عمومی، وظیفهشناسی و احساس مسئولیت در راستای حفظ نظام تأکید داشتند
<strong>نتیجهگیری</strong><strong>: </strong>دراین پژوهش به علت محدودیت مقاله فقط 30 مضمون آورده شد که در جدول شماره یک تنظیم شد و در جدول شماره دو از مضامین پایه، 9 مضامین سازمانده دهنده و 4 مضامین فراگیر استخراج شد از نظر مقام معظم رهبری خدشه وارد کردن به امنیت ملی، خدشه واردکردن به اقتدار نظام است ایشان بر مردمی بودن شیوه تحقق امنیت در کشور تأکید دارند. شناخت تاکتیکهای نفوذ، دادن آگاهی به مردم، تلاش در ایجاد وحدت ملی و رضایتمندی عمومی در ایجاد و حفظ امنیت ملی نقش بسیار مهمی دارد. مضمون محوری تمام بیانات بهویژه درحوزه امنیت ملی حفظ نظام در برابر دشمن خارجی است و همه آحاد ملت وظیفه دارند در این راستا حرکت کنند.https://rjir.basu.ac.ir/article_3246_7e8b46fc8ec7f6bf25e8542bea4c98b7.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868193320200220Resistance Economics and its Impact on National Security of the Islamic Republic of Iranاقتصاد مقاومتی و تأثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران3959324810.22084/rjir.2020.20382.2909FAمحسنعزیزیمحقق و پژوهشگر حوزه علوم سیاسی و اقتصاد سیاسی ،
رئیس اداره در وزارت اقتصاد -سازمان گمرک ج.ا.احسینحسن زادهاستادیار دانشگاه جامع امام حسین(ع)Journal Article20191105In the new national and international discourse of national security, the military is not just a threat to the national security of another country, but we are seeing the development of modern security software in addition to its traditional form. In the emerging approach to national security, a positive and multifaceted approach was formed. Security scholars in the Copenhagen school for the first time introduced a new concept of security based on five dimensions, including the economic dimension. That is why American politicians and statesmen do not necessarily seek military warfare in order to undermine the national security of the Islamic Republic of Iran, avoiding war and confrontation with Iran, and their primary focus on non-threatening aspects, Especially its economic dimension. Therefore, it is imperative for a resilient economic policy to promote national security. Resistance economy policy is an approach to tackle economic sanctions and a strategy for times when a country's exports and imports are restricted. In this article, based on the opinions of the active elites in the field of resistive economics, we prioritize the economic indicators under sanctions. Mix (quantitative and qualitative) method was used to complete the results. The results showed that refining existing laws and introducing new regulations, media measures to transform the problem of resistive economics into national discourse, reforming financial procedures and regulations, implementing operational budgeting, and reforming the administrative system were the most important indicators of achieving a resilient economy. Enhancing the national security of the country.<strong>هدف:</strong> در گفتمان نوین امنیت ملی، در عصر کنونی شاهد شکل گیری وجوه نرم امنیت مدرن، افزون بر وجه سنتی آن هستیم زیرا در نگرش نوپدید، رویکرد ایجابی و چند وجهی در حوزه های امنیت شکل گرفته است. اندیشمندان مکتب کپنهاگ، برای نخستین بار مفهومی نو از امنیت ارائه دادند که بر ابعاد پنجگانه از جمله بُعد اقتصادی استوار است. بر همین مبنا است که دولتمردان آمریکایی برای ضربهزدن به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، لزوماً به دنبال جنگ نظامی نیستند بلکه جهت گیری اصلی آنها بر تهدید نرم، به ویژه بُعد اقتصادی است. براین اساس، سیاست اقتصاد مقاومتی رویکردی برای مقابله با تحریمهای اقتصادی و راهبردی امنیت ساز است. مقاله پیشِ رو با هدف کشف ابعاد تأثیرگذار اقتصاد مقاومتی بر امنیت ملی، به اولویتبندی شاخصهای اقتصادِ تحت تحریم پرداخته است
<strong>روششناسی پژوهش:</strong> روش پژوهش تلفیقی و آمیخته (کمی و کیفی) بوده و جهت وزندهی و تعیین درجه اهمیت شاخصها استفاده شده است
<strong>یافتهها:</strong> بر اساس مطالعات و بررسی های صورت گرفته، میتوان گفت که اقتصاد مقاومتی دارای ابعاد و مفاهیم گستردهای بوده و نیز میتوان بر اساس دیدگاههای مختلف، شاخصهای متفاوتی را بهعنوان شاخص و معیار اثرگذاری بر امنیت ملی تعریف کرد. اما شش شاخص و معیار اصلی و مهم در این پژوهش احصا شد.
<strong>نتیجهگیری: </strong>نتیجه پژوهش نشان داد که شفافسازی و سالمسازی اقتصاد کشور، مردمی کردن اقتصاد کشور، پالایش قوانین موجود و وضع مقررات جدید، اجرای بودجه ریزی عملیاتی، اقدامات رسانه ای برای تبدیل مسئله اقتصاد مقاومتی به گفتمان ملی، اصلاح رویه های مالی از مهمترین شاخص های اقتصاد مقاومتی به منظور ارتقای امنیت ملی کشور است.https://rjir.basu.ac.ir/article_3248_3de26608708713bcdafdfe0dd2bf346d.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868193320200220Conceptual Framework for the Future Studies of the Cultural Issue of the Islamic Revolution in the Islamic Worldچارچوب مفهومی آینده پژوهی صدور فرهنگی انقلاب اسلامی در جهان اسلام6187324910.22084/rjir.2020.19856.2856FAامیدوقوفیاستادیار دانشگاه جامع امام حسین(ع)0000-0001-9197-8343Journal Article20190813Environmental impacts such as political, economic, social, technological, environmental and legal factors, as well as key actors on both the domestic and foreign levels affect the future of our cultural exportation. The cultural distribution of the Islamic Revolution of Iran in the Muslim world with key uncertainties and challenges This article addresses the conceptual framework of the future study of the cultural issue of the Islamic Revolution in the Islamic world and contributes to research on the JHA system in active encounters with key uncertainties and actors. Conducting the methods used in this research with the emphasis on experts in this research This is a combination of quantitative and qualitative methods that, using futuristic methods such as resource review, Delphi, expert panel and Excel software, have tried to develop a conceptual framework for the future study of the cultural issue of the Islamic Revolution in the Islamic world. According to the experts involved in this study, religious democracy, "staunchness", "justice","independence""liberation", "union of the Muslim world," "protection of the oppressed and the oppressed, self-affirmation," "the affinity of religion" And politics "," martyrdom "," simple and neglected aristocracy", support for liberation movements support for Palestine and militant " Usurper Zionist regime, "" supporting the resistance "were identified as components of the Islamic Revolution cultural issue. The target community for cultural issuance also includes: heads of government / Islamic movements", "elites", "peoples / nations (the most important target community) at three levels: "strategic",operational" and "tactical", and in Continued with conceptual framework model reviewers.<strong>هدف: </strong>جهان آینده، در حوزه های گوناگون، واقعیت های متفاوتی را به همراه خواهد داشت و صدور فرهنگی انقلاب اسلامی ایران نیز شامل این واقعیت می شود. پیشرانهای محیطی از قبیل عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری، زیستمحیطی و حقوقی و همچنین بازیگران کلیدی در دو سطح داخلی و خارجی بر آینده های صدور فرهنگی ما تأثیرگذارند. صدور فرهنگی انقلاب اسلامی ایران در جهان اسلام با عدم قطعیت های کلیدی و چالش برانگیزی مواجهه است و این مقاله به طراحی چارچوب مفهومی آینده پژوهی صدور فرهنگی انقلاب اسلامی در جهان اسلام پرداخته است.
<strong>روششناسی پژوهش: </strong>جهت گیری روش های بهکار رفته در این پژوهش با تأکید بر خبرگان این حوزه آمیخته و ترکیبی از روش های کمی و کیفی است که با استفاده از روش های آینده پژوهی مانند مرور منابع، دلفی، پانل خبرگان و بهرهبرداری از نرمافزار اکسل تلاش نموده چارچوب مفهومی آینده پژوهی صدور فرهنگی انقلاب اسلامی در جهان اسلام را تدوین نماید.
<strong>یافتهها:</strong> با نظر خبرگان مشارکت کننده در این پژوهش «مردم سالاری دینی»، «استکبارستیزی»، «عدالت طلبی»، «استقلالطلبی»، «آزادیخواهی»، «اتحاد مسلمین»، «حمایت از مظلومان و مستضعفان»، «تکلیفگرایی»، «پیوستگی دین و سیاست»، «شهادتطلبی»، «سادهزیستی و نفی اشرافیت»، «حمایت از نهضتهای آزادیبخش»، «حمایت از فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی»، «حمایت از جبههی مقاومت» بهعنوان مولفه های صدور فرهنگی انقلاب اسلامی مشخص شدند. جامعه هدف نیز شامل: «سران حکومت/ نهضتهای اسلامی»، «نخبگان»، «مردم/ملت (مهمترین جامعه هدف)» در سه سطح: «راهبردی»، «عملیاتی» و «تاکتیکی» تعیین شدند و در ادامه با نظر خبرگان مدل مشخص شد.
<strong>نتیجهگیری:</strong> این مدل به انجام پژوهش های آینده پژوهی صدور فرهنگی انقلاب اسلامی در جهان اسلام ، که در ساخت آینده و شناخت آن نظام ج.ا.ا را در مواجهه فعال با عدم قطعیت ها و بازیگران کلیدی کمک می نماید.https://rjir.basu.ac.ir/article_3249_376ee674a8519787ed67674764a399b9.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868193320200220Designing Social Capital Model Based on testaments of martyred commanders in Iran-Iraq warطراحی و تبیین الگوی سرمایه اجتماعی بر اساس وصایای فرماندهان شهید دفاع مقدس89112325510.22084/rjir.2020.19794.2851FAعلیعابدینیدانشجوی دکتری مدیریت استراتژیک، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.0000-0002-6897-2979حسنزارعی متیناستاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، پردیس فارابی، قم، ایراناسدالهکردنائیجاستاد گروه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانحسینعابدینیکارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه قم، ایرانJournal Article20190805Martyrs were the most important social asset of our country and in the most critical moments of their voluntary presence have maintained the survival and independence of the country. Also, the martyred commanders who have led this social capital have left their valuable insights in their testaments. The purpose of this article is to explain the pattern of social capital based on the martyrs' testament. In the documentary review, testaments of martyred commanders included 36 testaments we try to qualitatively describe the content of the concepts. After coding the testaments and using the grounded theory approach, the social capital model was designed based on the testaments of martyred commanders in the Iran-Iraq war. In the Causal conditions, concepts such as Hope in God, Being purposeful, Defending the homeland, in the Advancing conditions, concepts such as The feeling of being indebted to the revolution, Negative propaganda of enemies, fighting enemies with the country and in the Deterrent conditions, Individualism, Inefficient communication and Not having a collective purpose, affect the choice of strategies. The phenomenon is voluntary presence and participation of people in the critical moments of the country. Strategies are also made up of Objective and subjective strategies. These strategies lead to Individual consequences like stillness, Spiritual and spiritual pleasure and Collective consequences such as the spread of Islamic culture in the world and Become a popular pattern for the world and It includes the freedom and support of the oppressed.<strong>هدف: </strong>شهدا خود بزرگترین سرمایه اجتماعی کشورمان بودهاند و از طرفی فرماندهان شهید نیز که این سرمایههای اجتماعی را رهبری میکردهاند نظرات ارزشمند خود را در وصایای خویش به یادگار گذاشتهاند. هدف از این مقاله تبیین الگوی سرمایه اجتماعی بر اساس وصایای فرماندهان شهید دفاع مقدس میباشد.
<strong>روششناسی پژوهش: </strong>در بررسی اسنادی، وصایای فرماندهان شهید دفاع مقدس شامل 36 وصیتنامه بررسی و سعی بر توصیف کیفی محتوای مفاهیم، شده است. پس از کدگذاری وصیتنامهها و با استفاده از روش نظریهپردازی داده بنیاد، الگوی مورد نظر طراحی گردید.
<strong>یافتهها: </strong>در شرایط على مفاهیمی مانند امیدواری به خداوند، هدفدار بودن، دفاع از وطن و در شرایط پیش برنده مفاهیمی مانند احساس دین به انقلاب، تبلیغات منفی دشمنان، جنگ دشمنان با نظام، و در شرایط بازدارنده نیز فردگرایی، ناکارآمدی ارتباطی و نداشتن هدف جمعی قرار دارند که در انتخاب راهبردها تأثیر میگذارند. پدیده محوری، حضور و مشارکت داوطلبانه مردم در بزنگاههای کشور است. راهبردهای سرمایه اجتماعی را نیز راهبردهای عینی و ذهنی تشکیل میدهند. این راهبردها منجر به نتایجی شده که پیامدهای فردی همچون سکون و آرامش، لذت روحی و معنوی و پیامدهای جمعی همچون اشاعه فرهنگ غنی اسلامی در جهان و الگو شدن برای دنیا و آزادی و حمایت مستضعفین را شامل میشود.
<strong>نتیجهگیری:</strong> نکته قابلتوجه در مدل تحقیق این است که بیشترین حجم وصایای فرماندهان شهید مربوط به راهبردهاست. از اینرو مسئولان فرهنگی کشور باید سعی در اجرایی کردن این راهبردها داشته باشند.
https://rjir.basu.ac.ir/article_3255_2261a76ffd9deb14856e6afde0268568.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868193320200220The regional power of the Islamic Republic of Iran in the light of the components of national authorityمؤلفههای قدرت منطقهای جمهوری اسلامی ایران113130327010.22084/rjir.2020.18020.2621FAامیرعلیکتابیدانشجوی دکتری مدرسی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران0000-0001-9347-0201محمد اسماعیلنباتیاناستادیار دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران و مدیر گروه انقلاب و تاریخJournal Article20181226The Islamic Republic of Iran today is recognized as a powerful country in the region and is becoming international power with increasing regional influence in the form of cross-border military operations of Iraq, Syria and Lebano The Islamic Republic of Iran today is recognized as a powerful country in the region and is becoming international power with increasing regional influence in the form of cross-border military operations of Iraq, Syria and Lebanon. An Iranian who tries to maintain the existence, independence, security and prosperity of its citizens as well as to deal with foreign threatsizens as well as to deal with foreign threatsThe present article tries to identify the factors and components of regional power through a descriptive-analytical approach and seeks to answer the question that after 40 years of the victory of the Islamic Revolution and increasing the regional power of Iran and its reflection in the form of the presence and increase What is the military outsourcing role of the components of national power in increasing regional power and influence in Iran? The results of the research indicate a positive effect of the national power components of Iran and the regional influence of the Islamic Republic of Iran due to the geopolitical position, mineral and oil reserves, the increase of military strength and identity components, and the leadership of high-quality leaders.<strong>هدف: </strong>شناسائی مؤلفههای قدرت منطقهای جمهوری اسلامی ایران است.
<strong>روششناسی پژوهش:</strong> مقاله حاضر تلاش دارد با رویکردی توصیفی- تحلیلی به شناسایی عوامل و مؤلفههای قدرت منطقهای بپردازد و در پی پاسخ به این پرسش است که بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و افزایش قدرت و نفوذ منطقهای ایران و بازتاب آن در قالب حضور و افزایش عملیات نظامی برون مرزی، نقش مؤلفههای قدرت ملی در افزایش قدرت و نفوذ منطقهای ایران چیست؟
<strong>یافتهها:</strong> بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تحمیل جنگ هشت ساله بر این مرزو بوم و عدم موفقیت کشور متخاصم، جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم کشورهای قدرتمند و دشمنی آشکار و پنهان توانست بهعنوان کشوری مدعی در منطقه ظاهر شود و رفته رفته بر این ادعا افزود و با حضور در لبنان و عراق و سوریه بهعنوان قدرتی فرا منطقهای مطرح گردید و سعی دارد روزبهروز بر توانمندی، اقتدار و قدرت ملی خود در عرصههای گوناگون بیفزاید.
<strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج تحقیق در مجموع نشان از اثرگذاری مثبت مؤلفههای قدرت ملی ایران و نفوذ منطقهای جمهوری اسلامی ایران بهواسطه موقعیت ژئوپلیتیک، ذخایر با ارزش معدنی و نفت، افزایش قدرت نظامی و مؤلفههای هویتی و رهبری رهبران با کفایت دارد.https://rjir.basu.ac.ir/article_3270_a7119e96f0746f2b6bbe5c62cc05a4d0.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868193320200220The Approach of Eighth and Ninth Government towards non-Governmental, Cultural, and Social Organizations: A Comparative Studyمدیریت راهبردی سازمانهای مردمنهاد در جمهوری اسلامی ایران131148327210.22084/rjir.2020.20898.2982FAجلالدرخشهاستاد دانشگاه امام صادق (ع)علیرضارحیمی کیادانشجوی دکترای سیاستگذاری فرهنگیJournal Article20200123In contemporary world, non-governmental organizations in the global literature is introduced as a tool for demonstrating the power of people and as a mediator between the government and people and is of great importance. Therefore, in Islamic Republic of Iran as a democratic country, people have an important role and are of great importance. Thus, non-governmental organizations have had an important role in the victory and continuity of Islamic Republic of Iran. There are many principles regarding the democratic nature of the country and respecting people’s rights in the constitution. In the present article in which we try to study the approach of eighth and ninth government towards non-governmental, cultural, and social organizations, after expanding the conceptual framework of the research topic, we will explain the importance of the people and their role in non-governmental organizations. The research methodology of this article is descriptive-analytical and comparative and the data have been gathered from library resources. The findings of the research indicate that the victory of Islamic Revolution in 1357, change in the political structure of Iran, the advent of some signs of democratic discourse instead of absolute modernism discourse during Pahlavi era, and finally establishment republican structure, shows the start of a new era in Iran’s social and political structure; second, in comparison with the presidency of Ahmadinejhas, during the presidency of Khatami, non-governmental organizations have been reinforced and these organizations have been of great importance during the eighth government.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر درصدد مطالعه تطبیقی رویکرد دولتهای هشتم و نهم جمهوری اسلامی ایران به سازمانهای مردم نهاد فرهنگی و اجتماعی است. از این منظر پس از بسط فضای مفهومی موضوع، به بررسی ماهیت سازمانهای مردم نهاد خواهد پرداخت.<br /> <strong>روششناسی پژوهش:</strong> مطابق با مستندات موضوعی ارائه شده در این پژوهش، روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، کتابخانهای میباشد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتههای تحقیق حکایت از آن دارند که پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357، تغییر در ساختار سیاسی در ایران، بروز نشانههایی از گفتمان دمکراتیک بجای گفتمان مدرنیسم مطلقه پهلوی و بالاخره انتخاب ساختار جمهوری از سوی رهبران انقلاب برای شکل نظام همه بیانگر سرآغاز جدیدی در حیات سیاسی معاصر ایران و فراهم شدن زمینه برای تکوین نهادهای غیردولتی در ساختار اجتماعی و سیاسی ایران بود ثانیاً، تقویت سازمانهای مردم نهاد در دوران خاتمی به نسبت دوران احمدینژاد بیشتر بوده و این سازمانها در دوران دولت هشتم بیشتر مورد توجه و اهمیت قرار گرفتند.<br /> <strong>نتیجهگیری: </strong>نتیجه کسب شده در این مقاله این است که به دلیل خلاء قانونی و نبود سند راهبردی و تفاوت رویکرد دولتها برای تأسیس، استقرار و توسعه این سازمانها، از ظرفیت بسیارخوب این نهادها تاکنون بهصورت مناسبی استفاده نشده است. https://rjir.basu.ac.ir/article_3272_3539e2b196bd19c6fa97c42eba3904d1.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868193320200220The effect of the history of representation, constituency and field of study on the supervisory performance of the members of the Islamic Consultative Assembly (first to tenth terms)تاثیر سابقه نمایندگی، حوزه انتخابیه و رشته تحصیلی در عملکرد نظارتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی (ادوار اول تا دهم)149177329510.22084/rjir.2020.21554.3059FAعلیزارعیدانش آموخته دکترای تاریخ انقلاب اسلامی، ایران، تهران، پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی0000-0003-3546-5361محسنبهشتی سرشتدانشیار گروه تاریخ، ایران، تهران، پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامیJournal Article20200503The review of the oversight performance of the members of the Islamic Consultative Assembly during the first to tenth terms shows that the representatives of each of the parliamentary sessions have had a special performance compared to the other periods. Given that the social context of the members of the Islamic Consultative Assembly has undergone changes in each period, so in the present study we have tried to use quantitative methods and descriptive statistics to answer the fundamental question that the social context of the deputies, especially the history of representation, What effect did the election and the field of study of the deputies have on their supervisory performance? In other words, can the experience of the delegation, the constituency and the field of study of the representatives be the cause of the difference in their performance?<br /> The findings of the study also indicate that the indicators studied under different conditions have been effective in the performance of representatives, so that representatives with a history of representation have on average twice as much as representatives without experience in supervisory performance. Also, the representatives of Tehran, provincial and city centers, each in accordance with the concerns of their region, have had a special performance in the field of supervision and in terms of education, representatives with education related to economics and political science have had a strong presence in monitoring<br /> . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . .. .<strong>هدف: </strong>بررسی عملکرد نظارتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی ادوار اول تا دهم به لحاظ کمی حکایت از آن دارد که نمایندگان هر یک از دورههای مجلس عملکرد ویژهای نسبت به دورههای دیگر داشتهاند. با توجه به اینکه بافت اجتماعی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هر دوره با تغییراتی روبهرو بوده است لذا پژوهش حاضر تلاش دارد به این پرسش اصلی پاسخ دهد که بافت اجتماعی نمایندگان بهخصوص سابقه نمایندگی، حوزه انتخابیه و رشته تحصیلی نمایندگان چه تاثیری در عملکرد نظارتی آنها داشته است؟
<strong>روششناسی پژوهش: </strong>در این مقاله از روش کمی و آمارهای توصیفی استفاده شده است. جمعآوری اطلاعات نیز به شیوهی کتابخانهای و اسنادی است.
<strong>یافتهها: </strong>یافتههای پژوهش حکایت از آن دارد که شاخصهای مورد بررسی بنا به شرایط مختلف در عملکرد نمایندگان تأثیرگذار بوده است؛ به طوری که نمایندگان دارای سابقه نمایندگی بهطور متوسط دو برابر نمایندگان بدون سابقه دارای عملکرد نظارتی بودهاند. همچنین نمایندگان تهران، مراکز استانها و شهرستانها هر یک متناسب با دغدغههای منطقه خود عملکرد ویژهای در حوزه نظارت داشتهاند و از نظر رشته تحصیلی نیز، نمایندگان با تحصیلات مرتبط با رشتههای اقتصاد و علوم سیاسی حضور پررنگی در اعمال نظارتی داشتهاند.
<strong>نتیجهگیری: </strong>با توجه به یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که بافت اجتماعی نمایندگان بهطور نسبی در عملکرد نظارتی آنها تأثیرگذار است؛ لذا بایستی در انتخاب فرد اصلح به این شاخصهها توجه نمود.https://rjir.basu.ac.ir/article_3295_9d0247a4690d5dc09e81341ce902765b.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868193320200220The Elements of Ethical Politics from Ayatollah Khamenei's Viewpoint and Its Evaluation with Religious Teachingsمؤلفه های سیاست اخلاقی از دیدگاه آیت الله خامنه ای و ارزیابی آن با آموزه های دینی179198329810.22084/rjir.2020.20622.2942FAاکبرعروتی موفقاستادیار گروه معارف اسلامی دانشکده علوم انسانی دانشگاه بوعلیسیناJournal Article20191218The relationship between ethics and politics is one of the most important issues in the politics of applied and professional ethics. There are different views on the relationship between the two. One of the views expressed in relation to the two is that politics is ethical. In this article, which has been written by a descriptive-analytical method, the components of ethical policy have been examined from Ayatollah Khamenei's point of view. The question the author is trying to answer in this article is: What are the components of Ayatollah Khamenei's moral policy? The Thomas Sprigens model was used to analyze and analyze the material. The purpose of this article is to examine the views and opinions of the Supreme Leader of the Islamic Revolution of Iran to provide a model of ethical policy in a state based on religious democracy. In today's world where the ontological, epistemological and anthropological principles of politics are influenced by humanist, secularist, positivist currents, ethics and ethics in schools derived from the above currents are deeply colored and Machiavellian and Marxist. It has been ruled out, so it is imperative to present the components of the ethics-based policy model. Ayatollah Ali Khamenei, in his writings and statements, is inspired by religious doctrines, especially the theoretical and practical course of Imam Ali (AS), providing a model of ethical policy.<strong>هدف:</strong> رابطه اخلاق و سیاست یکی از مسائل بسیار مهم و اساسی در علم سیاست و اخلاق کاربردی و حرفهای است. هدف این مقاله بررسی آراء و نظرات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران برای ارائه الگویی از سیاست اخلاقی در حکومت مبتنی بر مردم سالاری دینی است. در دنیای امروز که اصول و مبانی هستی شناختی، معرفت شناختی و انسان شناختی سیاست متأثر از جریانات اومانیستی، سکولاریستی، پوزیتیویستی و... است، ارائه مؤلفههای الگوی سیاست مبتنی بر اخلاق به شدت ضروری است.<br /> <strong>روششناسی پژوهش:</strong> در این مقاله که با روش توصیفی- تحلیلی به نگارش درآمده، مؤلفههای سیاست اخلاقی از دیدگاه آیتالله خامنهای مورد بررسی قرار گرفت. سؤالی که نویسنده در این مقاله در صدد پاسخ به آن میباشد عبارت است از: مؤلفههای سیاست اخلاقی از نظر آیتالله خامنهای کدامند؟ برای بررسی و تجزیه و تحلیل مطالب از مدل توماس اسپریگنزاستفاده شده است.<br /> <strong>یافتهها: </strong>آیتالله خامنهای در مکتوبات و بیانات خود با الهام از آموزههای دینی خاصه سیره نظری و عملی امام علی(ع) الگویی از سیاست مبتنی بر اخلاق ارائه میدهند. <br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> اگر سیاست از اخلاق و معنویت جدا گردد، سیاستورزی ابزاری برای کسب قدرت و ثروت و برای پیش بردن مطامع دنیوی خواهد شد.https://rjir.basu.ac.ir/article_3298_a6bfc08a954026bb738a2c1a4fc9e455.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868193320200220آسیب شناسی عناوین و مقالات نشریات انقلا ب اسلامیآسیب شناسی موضوعات فصلنامه های مرتبط با انقلاب اسلامی ایران199217338210.22084/rjir.2019.16738.2459FAرضامحمدیدانشجوی دکتری تاریخ انقلاب اسلامی دانشگاه بوعلی سینا0000-0002-1858-6439محمد جوادهراتیدانشیار دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20180705گپژوهش حاظردر نظر دارد تا به مطالعه تطبیقی بین انقلابهای مصر و تونس بپردازد. از این رو سعی دارد با استفاده از در پژوهش با هدف حاضر تلاش میشود تا با استفاده از روش پژوهش ترکیبی، به آسیب شناسی موضوع و عنوان مقالات منتشر شده پیرامون انقلاب اسلامی ایران در فصلنامه های علمی – پژوهشی مرتبط با این حوزه بپردازیم. هدف در این پژوهش تلاش می شود نمایی از مقالات منتشر شده علمی پژوهشی در حوزه انقلاب اسلامی ارائه گردد تا مشخص شودکه مقالاتی که به عنوان مقالات علمی تا کنو در این حوزه منتشر شده، از چه وضعیتی برخوردار است. در مرحله اول که از روش کمی استفاده شد، با روش آماری خی دو، تک نمونه ای در محیط نرم افزار SPSS25 به تحلیل دادههای کمی پرداختیم. نتایج کمی بیانگر آن هستند که موضوع امام خمینی(ره) و رهبری انقلاب اسلامی، تعداد دویست و پنجاه مورد (2/25 درصد)، موضوع سیاسی، نظامی- امنیتی صد و چهل و سه مورد (4/14 درصد)، موضوع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی صد و پنجاه و شش مورد(7/15درصد)، موضوع سیاست خارجی و روابط بین الملل دویست و چهل و شش مورد(8/24 درصد)، موضوع مجلس، حقوق و فقه و مردم سالاری پنجاه و دو مورد(2/5 درصد)، روشها و رهیافت های جدید صد و سه مورد( 4/10 درصد) و سایر موضوعات چهل و دو مورد(2/4 درصد) است. در مرحله دوم به تبیین این دادهها با روش کیفی پرداختیم و به نتایج زیر دست یافتیم که آسیب شناسی موضوع شامل، تکسویه نگاری، غفلت از موضوعات فرهنگی اجتماعی، غفلت از موضوعات مجلس و حقوق و آسیب شناسی عنوان شامل: آسیب تکراری بودن ، آسیب طولانی بودن ، آسیب گفتمانی را میتوان برشمرد.<br /> <br /> د.<strong>هدف:</strong> این پژوهش در نظر دارد تا به آسیب شناسی موضوع و عنوان مقالات پژوهشی در حوزهی انقلاب اسلامی بپردازد. برای این کار سه مجله مطالعات انقلاب اسلامی، پژوهشنامه انقلاب اسلامی و پژوهشهای انقلاب اسلامی انتخاب شده است و درصدد است، به این پرسش پاسخ دهد که موضوع و عنوان مقالات علمی پژوهشی انقلاب اسلامی از چه وضعیتی برخوردار است؟
<strong>روششناسی پژوهش</strong>: این پژوهش با استفاده از روش پژوهش ترکیبی تدوین شده که در این شیوه با استفاده از دو روش تحلیل کمی و کیفی به تبیین دادهها اقدام شده است.
<strong>یافته ها: </strong>درمرحله اول که از روش کمی استفاده شد، با روش آماری خی دو، تک نمونهای در محیط نرمافزار SPSS25 به تحلیل دادههای کمی پرداختیم. یافتهها بیانگر آن است که موضوع امام خمینی(ره) و رهبری انقلاب اسلامی، تعداد دویست و پنجاه مورد (2/25 درصد)، موضوع سیاسی، نظامی- امنیتی صد و چهل و سه مورد (4/14 درصد)، موضوع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی صد و پنجاه و شش مورد (7/15درصد)، موضوع سیاست خارجی و روابط بینالملل دویست و چهل و شش مورد (8/24 درصد)، موضوع مجلس، حقوق و فقه و مردم سالاری پنجاه و دو مورد (2/5 درصد)، روشها و رهیافتهای جدید صد و سه مورد ( 4/10 درصد) و سایر موضوعات چهل و دو مورد (2/4 درصد) است. مرحله دوم تبیین دادهها با روش کیفی بود.
<strong> نتیجهگیری:</strong> نتیجه این پژوهش نشان میدهد که از جمله مهمترین آسیبهای موضوعات و عناوین مقالات، می توان به این موارد اشاره کرد: آسیبشناسی موضوع شامل، تکسویه نگاری، غفلت از موضوعات فرهنگی اجتماعی، غفلت از موضوعات مجلس و حقوق و آسیبشناسی عنوان شامل: آسیب تکراری بودن، آسیب طولانی بودن، آسیب گفتمانی را میتوان برشمرد.https://rjir.basu.ac.ir/article_3382_1b1a9a7f2c31415abfb7864b2092e57b.pdf