دانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-8681113920210823Patterns of Progress-oriented Thinking in the Islamic World; Comparative Study of Iran, Turkey and Malaysiaالگوهای اندیشهورزی معطوف به پیشرفت در جهان اسلام؛ بررسی مقایسهای ایران، ترکیه و مالزی123430210.22084/rjir.2021.23447.3257FAیحییفوزیاستاد علوم سیاسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایرانمحمدمحمودی کیااستادیار گروه اندیشه سیاسی در اسلام، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، تهران، ایران0000-0002-9679-9405Journal Article20210111The issue of thinking about the pattern of development in Islamic countries has always been one of the intellectual concerns of Muslim thinkers and politicians, and each of them, in accordance with their ecological characteristics as well as the way of looking at progress and religion, have reproduced a local pattern of progress. The construction of various models of progress has led to the Islamic world. This research with a descriptive-comparative method and with the aim of examining the differences and differentiation of development-oriented thinking patterns in leading Islamic countries, tries to compare these patterns based on 5 components: "Attitude toward progress", "Attitude towards religion", "Fundamentals" Religious Pattern of Progress "," Examples of Religion in the Field of Progress "and" The role of atmosphere on the Pattern of Progress "in Iran, Turkey and Malaysia and answer the question that the approach to progress and its relationship with religion in thought-oriented progress What are the differences and similarities between the three countries?<br />The findings of this study indicate that, first, the patterns of thinking about progress under the influence of indigenous religions and traditions have introduced a range of patterns of indigenous Islamic progress among the thinkers of those countries, and second, despite some fundamental differences, these patterns Approaches to religion and progress are approaching each other and all are seeking a selective benefit from the manifestations of progress and Western civilization and modernity focused on their native conditions and are repeating common experiences in various political, economic and social fields.<strong>هدف:</strong> بررسی وجوه اختلاف و افتراق الگوهای اندیشهورزی معطوف به توسعه در کشورهای اسلامی پیشرو، میکوشد به مقایسه این الگوها بر اساس 5 مؤلفه «نوع نگرش به پیشرفت»، «نوع نگرش به دین»، «مبانی دینی الگوی پیشرفت»، «مصادیق دین در عرصه پیشرفت» و نیز «نقش بومزیست بر الگوی پیشرفت» در کشورهای ایران، ترکیه و مالزی اقدام نماید و به این سؤال پاسخ دهد که رویکرد به پیشرفت و نسبت آن با دین در اندیشهورزی معطوف به پیشرفت در سه کشور مذکور چه تفاوتها و تشابههایی با یکدیگر دارد؟
<strong>روششناسی پژوهش:</strong> روش این پژوهش توصیفی - مقایسهای است که مبتنی بر اطلاعات کتابخانهای، ابتدا به توصیف رابطه دین با توسعه و پیشرفت در کشورهای اسلامی مذکور پرداخته و در ادامه، با روش تطبیقی به مقایسه مؤلفههای مورد نظر در باب پیشرفت در این کشورها اقدام میکند.
<strong>یافتهها:</strong> نخست، الگوهای اندیشهورزی در خصوص پیشرفت تحت تأثیر مذاهب و سنتهای بومی طیفی از الگوهای پیشرفت بومی اسلامی را در بین اندیشمندان آن کشورها مطرح کرده است و دوم آنکه، علیرغم برخی تفاوتهای بنیانی، این الگوها در خصوص رویکرد به دین و پیشرفت در حال نزدیک شدن به یکدیگر میباشند و همگی درصدد نوعی بهرهمندی گزینشی از مظاهر پیشرفت و تمدن غربی و مدرنیته معطوف به شرایط بومی خود هستند.
<strong>نتیجهگیری: </strong>وجه اشتراک تمام الگوهای توسعه در کشورهای اسلامی عبارتند از: بهرهمندی گزینشی از مظاهر پیشرفت و تمدن غربی و مدرنیته؛ اعتقاد به جامعیت اسلام، و نیز امکان بازتعریف و فهم مجدد آموزههای دینی بر اساس سه عنصر زمان، مکان و مصلحت در چارچوب مفهوم اجتهاد و دیناندیشی؛ تلاش برای سازگار نمودن اسلام با مدرنیته غربی؛ تأکید بر برخی مؤلفههای مکتب اقتصادی اسلام به خصوص بانکداری اسلامی.https://rjir.basu.ac.ir/article_4302_413b91b729cf7d509b016c8ad4db9c99.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-8681113920210823Examining the Nowruz Statements of the Supreme Leader Based on the Content Analysis Method (2015-2020)بررسی بیانات نوروزی مقام معظم رهبری بر پایه روش تحلیل محتوا (1395-1399)2551430310.22084/rjir.2021.23782.3289FAعلیرضاسمیعی اصفهانیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوجعلیباقری دولت ابادیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوج0000-0002-4584-5870نفیسهاله دادیدانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه یاسوجJournal Article20210223Main purpose: The purpose of this article is to analyze the quantitative and qualitative content of the Nowruz speeches and speeches of the Supreme Leader of Iran between 2015-2020 in order to identify the basic problems of the country and provide solutions to solve them. Methodology: The method used in the research is a combined approach of quantitative and qualitative content analysis. Unit of analysis was the sentence and selection method were done by the whole number and purposeful sampling. In the next step, for data analysis, by Glaser and Strauss method, many sentences and the most commonly used words are coded and described as "semantic units" and finally the desired meanings are discovered and interpreted. Findings: The research findings show that in the five years, along with other issues and topics related to cultural, political, and foreign policy areas, the main focus of the Supreme Leader's discussions (according to the meanings and strategies derived from the speech) at the beginning of each year has always been economic issues. Conclusion: Considering the frequency and intensity of words related to the field of economy in the Supreme Leader's Nowruz speeches during 2015-2020, it can be concluded that economic issues are at the forefront of the country's problems. Therefore, attention to the foundations of the domestic economy, economic localization, and economic intelligence are among the strategies to deal with economic sanctions that should be considered in long-term policies and macro goals of the country<strong>هدف:</strong> در آغاز هر سال سخنرانی نوروزی رهبر معظم انقلاب از بارزترین فرصتهایی است که رویکرد یکساله نظام سیاسی را نسبت به مسائل و موضوعات داخلی و بینالمللی آشکار میسازد. از اینرو هدف نوشتار حاضر تحلیل محتوای کمی و کیفی سخنرانیهای نوروزی رهبر معظم انقلاب بین سالهای 1395-1399 است تا بر پایه آن بتوان مشکلات اساسی کشور را شناسایی و راهکارهایی برای برطرف کردن آنها ارائه نمود.
<strong>روششناسی پژوهش:</strong> رویکرد ترکیبی تحلیل محتوای کمّی و کیفی است. واحد تحلیل؛ جمله و شیوه انتخاب بهصورت نمونهگیری تمام شمار و هدفمند انجام شده است. در مرحله بعد، برای تحلیل دادهها، به شیوه گلیزر و استراوس، شماری از جملات و پرکاربردترین واژهها بهمثابه «واحدهای معنایی» کدگذاری و توصیف گردیده و در نهایت معانی مورد نظر کشف و تفسیر صورت گرفته است.
<strong>یافتهها:</strong> در بازه پنج ساله مورد نظر، در کنار سایر مسائل مربوط به حوزههای فرهنگی، سیاسی و سیاست خارجی، محور اصلی مباحث مقام معظم رهبری، همواره مسائل اقتصادی بوده است و معظمله، همواره بر مسائل و مشکلات اقتصادی و راهکارهای برونرفت از آنها تأکید کردهاند.
<strong>نتیجهگیری:</strong><strong> </strong>با توجه به تکرار و شدت واژگان مربوط به حوزه اقتصاد در بیانات نوروزی مقام معظم رهبری طی سالهای 1395-1399، میتوان نتیجه گرفت که مسائل و موضوعات اقتصادی در صدر مشکلات کشور قرار دارد، از اینرو، توجه به بنیانهای اقتصاد داخلی، بومیسازی اقتصاد و هوشمندی اقتصادی از جمله راهکارهای مقابله با تحریمهای اقتصادی است که باید در سیاستگذاریهای بلندمدت و اهداف کلان و راهبردی نظام لحاظ گردد.https://rjir.basu.ac.ir/article_4303_822aa87c480f3bcf84c63a76036a1381.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-8681113920210823The role of system leadership
in the effectiveness of public diplomacy through discourseنقش رهبری نظام در کارآمدی دیپلماسی عمومی از طریق گفتمان سازی5370430410.22084/rjir.2021.24248.3328FAحسینارجینیدانشیار گروه انقلاب اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایرانمحمدعلیصادق زادهدکترای انقلاب اسلامی ایران از دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران0009-0004-4001-4519Journal Article20210511Public diplomacy is one of the effective tools to achieve Iran's foreign policy goals. The position and role of Imam Khomeini and the Supreme Leader in directing the public opinion of other nations in order to protect the values of Islam and the revolution is of great importance. In this article, in response to the main question, what is the role of the system leadership in the efficiency of public diplomacy through discourse-building, to ensure national interests and Islamic interests? The hypothesis was tested that the leadership of the system, given its position as an independent source in the political-legal structure of the country, the religious authority of the Shiite world and the existing capacities in the discourse literature of the Islamic Revolution, play an important role in activating, strengthening and efficiency of diplomacy. The general public of the Islamic Republic of Iran has had an Islamic awakening and a software movement by explaining the semantic system, by building communication, building trust and awareness, as well as by strengthening the axis of resistance. This is a good opportunity to influence the general and special audiences and to expand the soft power of the Islamic Republic of Iran in order to present a favorable image as well as to counter the distortions and negative propaganda of the enemies.<strong>هدف:</strong> دیپلماسی عمومی یکی از ابزارهای مؤثر نیل به اهداف سیاست خارجی ایران محسوب میشود. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در کارآمدی دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران از طریق گفتمانسازی است.
<strong>روششناسی پژوهش:</strong> پژوهش حاضر، بهصورت توصیفی - تحلیلی به تبیین اندیشه و سیرهی عملی رهبری نظام در شکل دهی و جهت بخشی به گفتمان های انقلاب اسلامی و کاربست آن در دیپلماسی عمومی پرداخته است.
<strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> رهبری نظام با توجه به جایگاه خود در ساختار سیاسی - حقوقی کشور بهعنوان یک منبع مستقل و بیبدیل، نقش مؤثر و سازندهای در ایجاد و هویتبخشی به ادبیات گفتمانی انقلاب اسلامی در عرصه سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی ایران داشته است. چنانچه با بیان اهداف، آرمان ها و مسئولیت های فراملی نظام جمهوری اسلامی ایران، به غیریتسازی از سایر گفتمان ها در عرصه جهانی تلاش شده است.
<strong>نتیجهگیری: </strong>رهبری نظام با تشریح و تبیین گفتمان های انقلاب اسلامی، نقش راهبردی در جهت تأمین منافع ملی و مصالح اسلامی داشته است. همچنین با آگاهی بخشی، اعتمادسازی و ارائه تصویر مطلوب، بر گسترش قدرت نرم و عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در میان سایر ملت ها و افکار عمومی افزوده شد.https://rjir.basu.ac.ir/article_4304_6bef2110ea419516b6ec94ed06c8306e.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-8681113920210823The possibility and refusal of religious rule in the thought of Imam Khomeini and Ali Abd al-Raziq of Egypt.امکان و امتناع حکومت دینی در اندیشهی امام خمینی(ره)و علی عبدالرازق مصری7196430510.22084/rjir.2021.24562.3349FAحسنرحیمی(روشن)استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20210712The possibility and impossibility of a religious government in the thought of Imam Khomeini and Ali Abdul Raziq of Egypt.<br />Abstract.<br />Purpose: In contemporary history, how religion and politics are related between Islamic thinkers has been discussed. Ali Abd al-Raziq al-Masri and Imam Khomeini are among the most important religious scholars who have dealt with religion and politics as the most fundamental subject of political thought in Islam and have reached two different conclusions. The purpose of this article is to examine the political thought of these two Muslim thinkers about the possibility and impossibility of an Islamic government.<br />Methodology: This research has been done comparatively with documentary and library tools and after collecting data, the text analysis method has been used.<br />Findings: The findings of the article show that Ali Abd al-Raziq and Imam Khomeini (RA) as two influential religious scholars in the Islamic world about the possibility and refusal of religious rule have entered into this issue from two different bases. Imam Khomeini (ra) with a comprehensive and monotheistic ontological view and inspired by the principles of Shiite Imamate emphasizes the need for Islamic rule, while Abdul Raziq, influenced by the school of secularism, achieves the separation of religion and politics.<br />Conclusion: It can be said that Abd al-Raziq al-Masri, from the position of an Islamic scholar, tries to provide reasons for his claims from religious sources in order to be acceptable to Islamic societies. But in fact, his view is extra-religious and from the position of secularism<strong>هدف:</strong> در تاریخ معاصر، چگونگی ارتباط دین و سیاست بین اندیشمندان اسلامی، مورد بحث بوده است. علی عبدالرازق مصری و امام خمینی(ره) از مهمترین عالمان دینی هستند که به نسبت دین و سیاست بهعنوان بنیادیترین موضوع اندیشه سیاسی در اسلام پرداخته و به دو نتیجه متفاوت رسیدهاند. هدف این مقاله این است که با بررسی اندیشه سیاسی این دو اندیشمند مسلمان؛ علت تفاوت دیدگاه آن ها را نسبت به امکان و امتناع حکومت اسلامی ارزیابی کند.
<strong>روششناسی پژوهش:</strong> این پژوهش بهصورت مقایسهای و با ابزار اسنادی و کتابخانه ای انجام شده و پس از جمعآوری داده ها، از روش تحلیل متن استفاده شده است.
<strong>یافتهها:</strong> یافتههای مقاله نشان میدهد که علی عبدالرازق و امام خمینی(ره) بهعنوان دو عالم دینی مؤثر در جهان اسلام درباره امکان و امتناع حکومت دینی از دو مبانی متفاوت به این موضوع وارد شدهاند. امام(ره) با نگاهی جامع و هستی شناسانه توحیدی و با الهامگیری از مبانی امامت شیعی به لزوم حکومت اسلامی تأکید دارد؛ در حالیکه عبدالرازق متأثر از مکتب سکولاریسم به جدایی دین و سیاست میرسد.
<strong>نتیجهگیری: </strong>میتوان گفت عبدالرازق مصری از جایگاه یک عالم اسلامی، تلاش دارد از منابع دینی برای مدعیات خود دلایلی فراهم کند تا برای جوامع اسلامی قابل پذیرش باشد؛ اما در واقع نگاه ایشان برون دینی و از منظر سکولاریسم است.https://rjir.basu.ac.ir/article_4305_1d25986e6686f6ad374cc6569f9ca611.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-8681113920210823A Comparative Study of the Rationality of the Islamic Revolution in the Thought and Action of Shahid Beheshti and Ayatollah Mesbah yazdiمطالعه مقایسهای عقلانیت انقلاب اسلامی در اندیشه و عمل شهیدبهشتی و آیتالله مصباحیزدی97121430610.22084/rjir.2021.24622.3357FAعلیرضاحسین زاده دیلمیدانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامحسینمهربانی فراستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه علوم اسلامی رضوی0000-0002-2924-9251Journal Article20210724Purpose:<br />This essay studies how the rationality of the Islamic Revolution is reflected in the epistemic system and practical logic of Shahid Beheshti and Ayatollah Misbah Yazdi as the two popular theorists of the Islamic Revolution<br />Research Methodologies:<br />For the study of the approaches and ideas of these thinkers, comparative analysis has been used and finally the reflection of the rationality of the Islamic Revolution in the epistemic system and practical logic of Shahid Beheshti and Ayatollah Misbah Yazd has been compared.<br />Findings: <br />These two thinkers have tried to formulate the problems and needs of their age outside the structural domination of modern rationality, based on a social reading of the school of Islam to have innovation in solving them; to the extent that in the advancement of the Islamic movement, the issue of social leadership is highlighted in the thought of Shahid Beheshti, while in the thought of Ayatollah Mesbah Yazdi, the centrality of cognition and reforming it, is highlighted; each of which proposes different formulations of the Islamic Revolution in the field of action and social rules.<br />Conclusion:<br />The results indicates that we are confronting with two rational approaches in the Islamic Revolution; one of which focuses on the issue of cognition and education strategy aimed at creating a consensus on the principles, foundations and ends, intends to make unity in the beliefs and actions of individuals and the other with designing the paths from the beginning to the end, pursues the absorb and the integration of multiplicity and differences in harmonious social activities under social leadership.<strong>هدف:</strong> این مقاله چگونگی بازتاب عقلانیت انقلاب اسلامی را در نظام معرفتی و منطق عملی شهید بهشتی و آیتالله مصباحیزدی بهعنوان دو تئوری پرداز شاخص انقلاب اسلامی مطالعه میکند.
<strong>روششناسی پژوهش:</strong> بررسی مواضع متفکران منتخب در چارچوب تحلیل تطبیقی و مقایسه ای با بهرهگیری از روش اسنادی در گردآوری اطلاعات، صورت پذیرفته و در نهایت چگونگی تبلور عقلانیت انقلاب اسلامی در اندیشه و عمل هر کدام با یکدیگر مقایسه شده است.
<strong>یافتهها:</strong> این دو متفکر کوشیده اند مسألهها و نیازهای زمانه خود را خارج از سیطره ساختاری عقلانیت مدرن، برپایه خوانشی اجتماعی از مکتب اسلام صورتبندی کرده و برای حل آن ها دست به ابداع بزنند؛ تا جاییکه در پیشبرد نهضت اسلامی مسأله رهبری اجتماعی در اندیشه شهید بهشتی برجسته میشود حال آنکه در اندیشه آیتالله مصباح یزدی اصالت با مسأله شناخت و اصلاح آن است که هر یک صورتبندیهای متفاوتی از عقلانیت انقلاب اسلامی را در حوزه عمل و اعتباریات اجتماعی پیش می کشد.
<strong>نتیجهگیری: </strong>نتایج حاصل از این مقایسه حاکی از آن است که با دو رویکرد عقلانی در انقلاب اسلامی مواجه هستیم که یکی با محوریت مسأله شناخت و راهبرد تعلیم و تربیت معطوف به ایجاد اشتراک نظر بر سر مبادی، مبانی و غایات، بر آن است تا در عقاید و اعمال آحاد اعضای جامعه، جانب وحدت را نگهدارد و دیگری با اهتمام به طراحی مجاری رفتن از مبادی به سمت غایات، جذب و هضم کثرت در جریان کنشهای اجتماعی همسو و همافزا را ذیل رهبری اجتماعی دنبال میکند.https://rjir.basu.ac.ir/article_4306_c1510f67dedff878ac0deec474cfc7c3.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-8681113920210823A Study of Iran-Russia Foreign Relations after the Islamic Revolution (Comparison of the 2000s and 2010s) Based on the James Rozena Continuity Theoryبررسی روابط خارجی ایران و روسیه پس از انقلاب اسلامی (مقایسهی دهههای ۸۰ و ۹۰شمسی) بر اساس الگوی پیوستگی جیمز روزنا123137430710.22084/rjir.2021.24674.3360FAامیرحسینعسکریدکترای علوم سیاسی و پژوهشگر حوزه اروپاسیدجوادصالحیاستادیار گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیرازمصطفیالماسیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نورJournal Article20210801Iran-Russia relations have fluctuated a lot in the last two decades, so that after a period of lack of dynamism and stagnation between 2005 and 2013, the relations between the two countries, in 2013 to 2018, have shown great convergence in some aspects of international politics. In this regard, the present study, using descriptive and analytical methods, seeks to answer the question of how the relations between Russia and Iran in the 80s and 90s can be explained? To answer this question, the James Rosena continuity model has been used. In other words, the purpose of this study is to explain the causes of fluctuations in Iran-Russia relations based on the variables of the level of micro and macro analysis of the James Rosena continuity model. Findings show that Iran-Russia relations have experienced different conditions in these two periods, while in the first period their relations were relatively stagnant and static, in the second period these relations have become more dynamic and active, and macro-level variables such as common interests in Syria and Iraq, confronting US hegemony in the Middle East, sanctions, and gaining a balance of power with the United States have been major drivers of change in bilateral relations. The results of this study also show that the more active the variable of the international system, the more inclined Russia and the Islamic Republic of Iran are to cooperate with each other.<strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف از این پژوهش بررسی روابط ایران و روسیه در دوره پس از انقلاب اسلامی، مطالعه موردی دو دههی 1380 و 1390 شمسی است. روابط ایران و روسیه در دو دهه مذکور دارای نوسانات زیادی بوده است بهگونهای که پس از یک دوره عدم پویایی و رکود در فاصله سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ روابط دو کشور، در سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸، همگرایی زیادی در برخی ابعاد سیاست بینالملل نشان دادهاند.
<strong>روششناسی پژوهش:</strong> در این راستا پژوهش حاضر با بهکارگیری روش توصیفی و تحلیلی درصدد پاسخ به این سؤال است که روابط روسیه و ایران دهههای ۸۰ و ۹۰ شمسی چگونه قابل توضیح است؟ برای پاسخ به این سؤال از الگوی پیوستگی جیمز روزنا استفاده شده است. به عبارت دیگر، هدف این پژوهش توضیح علل نوسانات روابط ایران و روسیه بر اساس متغیرهای سطح تحلیل خرد و کلان الگوی پیوستگی جیمز روزنا است.
<strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش نشان میدهند روابط ایران و روسیه در این دو دوره شرایط متفاوتی را تجربه کرده است و در حالیکه در دوره اول روابط آنها نسبتاً راکد و ساکن بوده است، در دوره دوم این روابط پویاتر و فعالتر شده است و متغیرهای سطح کلان مانند منافع مشترک در سوریه و عراق، مقابله با هژمونی ایالاتمتحده در خاورمیانه، تحریمها و حصول به توازن قدرت در مقابل آمریکا عامل عمده تغییر در مناسبات دوجانبهی این دو کشور بوده است.
<strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج این پـژوهش همچنین نشـان میدهند هرگاه متغیر نظام بینالملل فعالتر شـود، روسـیه و جمهوری اسلامی ایران گرایش بیشتری به همکاری با یکدیگر نشان میدهند.https://rjir.basu.ac.ir/article_4307_ff97df63efe3214cc9af73e65ed4fb72.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-8681113920210823Analysis of body language of martyr Seyed Assadollah Madani
(Emphasizing his photos on the website of the Institute for the Study of Contemporary Iranian History)تحلیل زبان بدن شهید سید اسدالله مدنی (با تاکید بر عکسهای ایشان در سایت موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران)139156430810.22084/rjir.2021.24872.3375FAعلیغفرانیدانشیار دانشگاه بوعلی سینا همدانرضامحمدیدانشجوی دکتری تاریخ انقلاب اسلامی دانشگاه بوعلی سینا همدان0000-0002-1858-6439Journal Article20210905Objective: This article intends to examine the body language of Ayatollah Madani based on the available photographs of him And to answer the question, what messages can be received from the postures of her face, eyes, head, neck, shoulders, the way she stands and sits, and her social interactions?<br />Research method: This research is based on descriptive-analytical method and quantitative and statistical methods have been used.<br />Examining the body language of Ayatollah Madani as one of the martyrs of the altar and one of the students of the Shiite school, shows that she followed the example of the verses, hadiths and manners of the Prophet In other words, their body language was subject to the body language of the great men of religion and the Prophet As it is based on this verse "Believers are neither upset nor afraid." They have happy body language But at the same time, they seem serious, focused, and confident in their work Of course, this seriousness changes during prayer to humility and submission, with a bowed head and neck, in front of God. Also, the state of their hands shows the respect they have for others. Her social interaction and intimate relationship with friends and relatives are also obvious features in her body language.<strong>هدف:</strong> این مقاله در نظر دارد تا زبان بدن آیتالله مدنی را با تکیهبر عکسهای موجود از ایشان، مورد بررسی قرار دهد و به این پرسش پاسخ دهد که از حالات صورت و چشم و سر گردن و شانهها و طریقه ایستادن و نشستن و تعاملات اجتماعی ایشان چه پیامهایی را میتوان دریافت کرد؟
<strong>روششناسی پژوهش:</strong> این پژوهش بر مبنای روش توصیفی - تحلیلی انجامشده و از روشهای کمی و آماری نیز کمک گرفته شده است.
<strong>یافتهها:</strong> عکسهای شهید مدنی نشان میدهد که ایشان در عین جدی بودن و اعتماد به نفس بالا، زبان بدنی خوشحال دارند. البته این جدیت، در هنگام نماز به خشوع و خضوع با سر و گردنی کج، در مقابل خداوند تغییر مییابد. همچنین از حالت دستان ایشان میتوان به ادب و احترامی پی برد که نسبت به دیگران قائلند. تعامل اجتماعی و رابطه صمیمی ایشان با دوستان و اطرافیان نیز از جمله مشخصههای آشکار در زبان بدن ایشان است.
<strong>نتیجهگیری: </strong>بررسی زبان بدن آیت الله مدنی بهعنوان یکی از شهدای محراب و از شاگردان مکتب شیعه، نشان می دهد که وی از آیات، احادیث و سیره پیامبر(ص) الگو گرفته و بهعبارت دیگر، زبان بدن ایشان تابع زبان بدن بزرگان دین و پیامبر بوده و مصداق این آیهاند که؛«مؤمنان نه ناراحت میشوند و نه ترسی بر آنهاست».https://rjir.basu.ac.ir/article_4308_d5bc35e67bc63868eda8707c05f9e528.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-8681113920210823Identifying the components of spiritual intelligence by emphasizing the role model role of the martyr of the altar, Ayatollah Seyyed Assadollah Madani, using the Emmons spiritual intelligence model.شناسایی مؤلفههای هوش معنوی با تأکید بر نقش الگویی شخصیت شهید محراب آیتالله سید اسدالله مدنی با استفاده از مدل هوش معنوی ایمونز157175430910.22084/rjir.2021.24874.3377FAحسنقراباغیاستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایرانJournal Article20210906Abstract<br />Target: Great teachers, as a good role model for others, are always known to have an effective personality throughout life as well as to receive true meanings from life. Recognizing and receiving the meaning of life as a key tool in solving problems and being effective throughout life is not possible by using the usual view of the personality dimensions of individuals. Spiritual intelligence is a set of abilities to take advantage of opportunities that can predict and demonstrate one's life and adjustment. The purpose of this study is to identify the components of spiritual intelligence based on the personality traits of the martyr of the altar, Ayatollah Seyyed Assadollah Madani.<br />Research Methodology: This research has used the qualitative method of content analysis and Emmons spiritual intelligence model to identify the components of spiritual intelligence.<br />Results: Based on the content analysis, the research findings identified 28 main themes and 29 sub-themes of Shahid Madani personality traits.<br />Conclusion: The identified main and secondary themes are consistent with the five stages of Emmons' model of spiritual intelligence, which include excellence, entering a higher spiritual level, the ability to find sanctity in activities and events, using spiritual resources to solve life problems, and the ability to perform virtuous behavior.<strong>هدف:</strong> معلمان بزرگ بهسان الگویی نیکو برای دیگران همواره به دارا بودن شخصیتی اثر بخش در طول زندگی و نیز دریافت معانی حقیقی از زندگی شناخته میشوند. شناخت و دریافت معنا از زندگی بهعنوان ابزار کلیدی در حل مسائل و دارا بودن اثربخشی در طول و عرض زندگی با استفاده از نگاه معمول به ابعاد شخصیتی افراد میسور نمیگردد. هوش معنوی، مجموعهای از تواناییها برای استفاده از فرصتها است که میتواند زندگی و سازگاری فرد را پیشبینی و به نمایش بگذارد. هدف این پژوهش شناسایی مؤلفههای هوش معنوی بر مبنای ویژگیهای شخصیتی شهید محراب آیتالله سیداسدالله مدنی است.
<strong>روششناسی پژوهش:</strong> در این پژوهش برای شناسایی مؤلفههای هوش معنوی از روش کیفی تحلیل مضمون و مدل هوش معنوی ایمونز استفاده کرده است.
<strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش بر اساس تحلیل مضمون صورت گرفته، 28 مضمون اصلی و 29 مضمون فرعی از ویژگیهای شخصیتی شهید مدنی را شناسایی نمود.
<strong>نتیجهگیری: </strong>مضامین اصلی و فرعی شناسایی شده با مراحل پنجگانه مدل هوش معنوی ایمونز که شامل قابلیت تعالی، ورود به سطح معنوی بالاتر، توانایی یافتن تقدس در فعالیتها و رویدادها، بکارگیری منابع معنوی برای حل مسائل زندگی، توانایی انجام رفتار فاضلانه است، منطبق است.https://rjir.basu.ac.ir/article_4309_2367f640fa0744b027c4fdeca96a2d0a.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-8681113920210823Application of Weber's charismatic theory with personality of Martyr Seyyed Assadollah Madani and Martyr Qassem Soleimani; Similarities and differencesتطبیق نظریه کاریزماتیک وبر با شخصیت شهید سید اسدالله مدنی و شهید قاسم سلیمانی؛ شباهتها و تفاوت ها177194431310.22084/rjir.2021.24884.3381FAسید محمد کاظمحجازیاستادیار دانشگاه فرهنگیان تهران، دکترای تاریخ انقلاب اسلامی .پیمانباقری تلواژگانیدانشجوی دکترای تاریخ انقلاب اسلامی دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20210907Objective: One of the theories in the field of sociology is Max Weber theory of charismatic authority. The present study intends to examine the activities and actions of the martyrs of Ayatollah Madani and General Soleimani based on Weber's charismatic theory. Thus, the main issue of this research is to answer the question to what extent is Weber's charismatic theory compatible with the personality of Shahid Madani and Shahid Soleimani? And in what areas are there similarities and differences between this theory and the two mentioned personalities, and what are the reasons for it?<br />Research Methodology: According to its sociological approach, the research method of this article is comparative-comparative description and analysis of data in the framework of charismatic theory and identification of personal, political, religious and social dimensions of Shahid Madani and Shahid Soleimani in the framework of this theory.<br /><br />Findings: The findings of this study show that both individuals believed in religious, revolutionary beliefs and were obliged to observe the order of the supreme leader of their time and were present in the service of the revolution with all their being and became a school for the Islamic revolution. They also found an indescribable position among their supporters and followers. None of them sought to spread outdated ideas in society. Also, their absence did not lead to the fall of the government, but rather stabilized it as much as possible.<br />Conclusion: The study of the personality of these two martyrs with Weber's theory shows that besides some similarities and features between the lives of the two martyrs and the theory, there are also significant differences with it. And this indicates that Western theories are not very compatible with other societies, especially the personalities of the Islamic Revolution.<strong>هدف:</strong> یکی از نظریههای حوزه جامعهشناختی، نظریه اقتدار کاریزماتیک ماکسوبر میباشد. پژوهش حاضر در نظر دارد که فعالیتها و اقدامات شهیدان آیتالله مدنی و سرلشگر سلیمانی را بر اساس نظریه کاریزماتیک وبر بررسی نماید. بدینترتیب مسئله اصلی این پژوهش، پاسخگویی به این سؤال است که تا چه میزان نظریه کاریزماتیک وبر با شخصیت شهیدمدنی و شهیدسلیمانی قابل انطباق است؟ و در چه حوزههایی بین این نظریه و دو شخصیت مذکور شباهت و تفاوت وجود دارد و دلایل آن در چیست؟
<strong>روششناسی پژوهش:</strong> روش پژوهش این مقاله با توجه به رویکرد جامعهشناختی آن، از نوع توصیف و تحلیل دادهها تطبیقی- مقایسهای، در چارچوب نظریه کاریزماتیک و شناسایی ابعاد شخصیت فردی، سیاسی، مذهبی و اجتماعی شهیدمدنی و شهیدسلیمانی در قالب این نظریه میباشد.
<strong>یافتهها:</strong> یافتههای این پژوهش نشان میدهد که هر دو شخص معتقد به باورهای مذهبی، انقلابی و ملزم به رعایت امر ولیفقیه زمان خویش بودند و با تمام وجود در خدمت انقلاب حضور داشتند و به یک مکتب برای انقلاب اسلامی تبدیل شدند. همچنین آنها جایگاه غیرقابل وصفی در میان طرفدران و پیروان خویش یافتند. هیچکدام درصدد گسترش عقیدهای منسوخ در جامعه نبودند. همچنین عدم حضور آنها منجر به سقوط حکومت نگردید، بلکه باعث تثبیت هر چه بیشتر آن شد.
<strong>نتیجهگیری: </strong>بررسی شخصیت این دو شهید با نظریه وبر نشان میدهد که در کنار وجود بعضی شباهتها و ویژگیهای میان زندگی دو شهید با نظریه، تفاوتهای محسوسی نیز با آن وجود دارد و این مسئله بیانگر این موضوع میباشد که نظریههای غربی تطابق چندانی با جوامع دیگر به خصوص شخصیتهای انقلاب اسلامی ندارند.https://rjir.basu.ac.ir/article_4313_131574d312abe76e0c0b527f88f99d53.pdf