دانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868141320150220Citizenship Rights in Imam Khomeini Viewpointsمحورها و مصادیق حقوق شهروندی از منظر امام خمینی(ره)1191079FAامیرعظیمی دولتآبادیعضو هیات علمی/پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیمهسامیرحسینیدانشجو/پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیJournal Article20140503Despite the similarities of citizenship right with human rights, but it is distinct. Citizenship rights implies a set of civil, political and social rights that people get it because they have become a nation-state member and those rights safeguard and protect by law. Although the having of the citizens of these rights, back to the emergence of modern nation-states but theorizing about it by political and legal scholars and its inclusion in the legislation of countries, especially developing countries, have less experience and are related to recent decades. A claim in this paper in response to the question of what is the position of citizenship rights in Islamic Republic funder view, is: despite little history of citizenship rights in Iran and the Iranian special conditions at the beginning of the revolution, citizenship rights at the Imam Khomeini is the serious concern; and although he did not use this concept in his statements, but its axes and objects in theoretical and practical manner was Particular attention and emphasized. This attention in the current situation in Iran could be helpful for many of the problems in this field.حقوق شهروندی علیرغم قرابتهایی که با حقوق بشر دارد، ولی از آن متمایز است. حقوق شهروندی دلالت بر مجموعه حقوق مدنی، سیاسی و اجتماعی دارد که افراد به سبب عضویت در یک دولت ـ ملت از آن برخوردار میشوند و توسط قانون از آن حقوق پاسداری و حمایت میگردد. سابقه برخورداری شهروندان از این حقوق اگرچه به ظهور دولت- ملتهای مدرن بازمیگردد اما صورتبندی آن توسط اندیشمندان سیاسی و حقوقی و ورود آن در قوانین کشورها، به خصوص کشورهای جهان سوم، سابقه کمتری داشته و عمدتاً به دهههای اخیر مربوط میشود. مدعایی که در این مقاله در پاسخ به این پرسش که حقوق شهروندی چه جایگاهی در نزد بیانگذار جمهوری اسلامی داشته است، دنبال میشود این است که با وجود سابقه اندک حقوق شهروندی در ایران و با وجود شرایط خاص جامعه ایران در ابتدای پیروزی انقلاب، حقوق شهروندی در نزد امام خمینی، مساله و دغدغهای جدی بوده است و علیرغم آنکه ایشان از این مفهوم در آتار و بیانات خود استفاده نکردهاند ولی محورها و مصادیق آن در سیره نظری و عملی ایشان مورد تاکید و توجه ویژه بوده است. این توجه میتواند در شرایط فعلی جامعه ایران راهگشای بسیاری از مشکلات این حوزه باشد<br />کلیدواژهها: امام خمینی(ره)، حقوق شهروندی، حقوق مدنی، حقوق سیاسی، حقوق اجتماعیدانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868141320150220New middle class and instability in Iran (1357-1320)طبقه متوسط جدید و بی ثباتی در ایران(1357-1320)21381073FAمحمدشفیعی فراستادیارعلوم سیاسی/دانشگاه تهرانالهامقاسمیدانشجوی علوم سیاسی/دانشگاه تهرانرضاعباسیدانشجوی علوم سیاسی/دانشگاه تهرانJournal Article20141108Iranian's confrontation with the western world and its new born distinct phenomenon called "modernity" in the early nineteenth century caused the emergence of a process that is known as modernization. Although, the initial familiarity of Iranians with the modernization phenomenon was in the form of military and technical procedures, but gradually this trend found its way to other political, economic, social, and cultural domains and provided the ground for the emergence of a new group in the social classification of Iran which were later called the new middle class. <br />This group developed in the second Pahlavi period due to the reforms and development of educational and official systems in quantitative terms; on the eve of the Islamic Revolution in 1357 in the alliance with the traditional middle class, they played an important role in shaping and eventually winning the revolution. Hence, the present research is an attempt to study the features and characteristics of this class and the behavior of Pahlavi regime toward the demands, wants, and ideals of this class, and to assess the role of new middle class in creating political stability and instability in a period of 37 years, since 1320 to 1357.رویارویی ایرانیان در سالهای آغازین قرن نوزدهم میلادی با دنیای غرب و مولود مشخص و برجستهی آن که تجدد خوانده میشد، سبب ساز ظهور و بروز جریانی شد که با عنوان نوسازی شناخته میشود. اگر چه در ابتدا آشنایی ایرانیان با پدیدهی نوسازی در قالب رویههای نظامی و تکنیکی بود، اما به تدریج، این جریان به سایر حوزههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز کشیده شد و زمینه را برای تولد گروه جدیدی در ساختار قشربندی اجتماعی ایران فراهم ساخت که بعدها طبقهی متوسط جدید خوانده شدند. این گروه در عصر پهلوی دوم و بر اثر اصلاحات و گسترش نظام آموزشی و اداری از نظر کمّی توسعه یافت و در آستانهی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 و در ائتلاف با طبقهی متوسط سنتی، نقش مهمی در شکلدهی و سرانجام پیروزی آن ایفا کرد. بنابراین پژوهش حاضر سعی دارد از رهگذر مطالعهی مختصات و ویژگیهای این طبقه و نحوهی برخورد رژیم پهلوی با مجموعه خواستها، تقاضاها و آرمانهای آنان، به ارزیابی نقش طبقهی متوسط جدید در ایجاد ثبات و بیثباتی سیاسی در دورهی 37 سالهی میان سالهای 1357-1320 بپردازد. همچنین فرضیهی بنیادین ما در این نوشتار، بر خطای راهبردی محمدرضا پهلوی و دستگاه سیاستسازی او در گسترش کمی طبقهی متوسط و عدم پاسخگویی به تقاضاهای کیفی و اساسی آنان استوار است.دانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868141320150220Etiology of the Iranians press strike at the time of the Jaafar Sharifemami government and its place in the process of formation of the Islamic Revolutionعلتشناسی اعتصاب مطبوعات در دوره دولت جعفر شریفامامی(مهر 1357) و جایگاه آن در روند شکلگیری انقلاب اسلامی39541074FAعلیرضاعلیصوفیدانشیار گروه تاریخ دانشگاه پیام نورعلیرضاملائیتوانیدانشیار گروه تاریخ پژوهشگاه علوم انسانیمیثمغلامپورکارشناسارشد تاریخ ایران دوره اسلامیJournal Article20141225The high-rated press in Iran started a general and influential strike to obtain the freedom’s assurance of the government, in the adventurer days of September 1978, for the first time in the press history of this country. The current study is going to find which reasons caused the strike’s formation and preparation, by searching in different resources and specially that era’s gazetteers; it is also based on using the descriptive and explanatory methods. The hypothesis of the current research is that in the press strike, the presence of military in the gazetteers editorial, unlike how it seemed, was not the main reason of the strike, but just as a hint and in other layers of this strike, other reasons could be traced back. This research summed up to the fact, that the press strike is the result of a permanent and historical conflict between journalists and the Pahlavid government which made such reaction possible along with two other reasons: “the presence of an organization called the authors and press journalists’ syndicate” and “the struggling and revolutionary atmosphere in 1978”. The presence of military guards in Etela’at and Keyhan’s editorials without agreement and despite the government of the day’s will were a convincing excuse to form the strike which showed a critical disagreement among different decision-making organs of the country. This event resulted in the formation of press strike and its lasting, along with such reasons as “other journalists’ activities’ ineffectiveness before government’s pressure” and “public demand and the press need to a revolutionary movement”مطبوعات پرشمارگان ایران در روزهای پرحادثه مهر ماه سال 1357 برای نخستین بار در تاریخ مطبوعات این سرزمین، جهت کسب تضمین آزادی خود از سوی دولت، دست به اعتصابی سراسری و تاثیرگذار زدند. پژوهش حاضر با جستجو در منابع متنوع و به ویژه نشریات آن زمان و با بهرهگیری از روش توصیفی و تبیینی درصدد پاسخ به این پرسش است که چه عللی در زمینهسازی و شکلگیری این اعتصاب نقش داشتند؟ در این مقاله این فرضیه مطرح است که در اعتصاب مطبوعات، برخلاف ظاهر، حضور نظامیان در تحریریه نشریات نه علت تام، که فقط جرقه شکلگیری اعتصاب بود و در لایههای این اعتصاب، علل دیگری قابل ردیابی است. این نوشتار در نهایت به این جمعبندی رسیده که اعتصاب مطبوعات را باید حاصل کشمکش تاریخی و همیشگی اصحاب مطبوعات و حاکمیت در دوره پهلوی تلقی کنیم که در کنار دو عامل دیگر، «حضور تشکلی به نام سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات» و «فضای مبارزاتی و انقلابی سال 1357»، زمینههای چنین واکنشی را محقق کرد. به اضافه اینکه بهانه لازم برای شکلگیری اعتصاب، حضور ماموران نظامی در تحریریه اطلاعات و کیهان بود؛ این اقدام بدون هماهنگی و برخلاف میل دولت وقت بود و نشان از اختلاف نظر جدی در ارکان تصمیمگیرنده کشور داشت. این عوامل در کنار عواملی مثل «بینتیجه بودن سایر اقدامات اصحاب مطبوعات در برابر فشار حکومت» و «خواست عمومی جامعه و نیاز مطبوعات به حرکتی انقلابی» به شکلگیری و تداوم اعتصاب اصحاب مطبوعات منجر شد.دانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868141320150220Imam Khomeini (ra) ,HayyibnYaqzan of ageتبیین جایگاه رهبری امام خمینی(ره) در چهارچوب مفهومی حیّ بن یقظان55701075FAمحمدآهیاستادیار دانشگاه بوعلی سینا همدانسحرسوریدانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسیJournal Article20141025Perfectionism has been differently manifested in art, literature and philosophy.In philosophical and gnostic thoughts, people such as people like IbnSina, IbnTufayl and Suhrawardi have depicted perfectionism in the form of philosophical, allegorical and symbolic stories called»HayyibnYaqzan«.These stories describe the ascension of man to eternal life with the aid of HayyibnYaqzan.This paper assesses and evaluates the truth of hayyibnYaqzan. Further, it accounts for its true realization in holy prophets, specifically in Prophet Mohammed (pbuh) and Imams (pbuh)And proves that after them and in the absence of Imam Mahdi (pbuh) Imam Khomeini was the only Shia scholar who could carry the great burden of awakening life and the only one to be the true hayyibnYaqzan incarnate who has established a government besides focusing on human growth and transcendence. A government which holy prophets and great imams have always been trying to form.He was the only one who could realize the allegorical and imaginary stories of HayyibnYaqzan into reality.آرمان گرایی در هنر ، ادبیات ، فلسفه و ... به شکل های متفاوتی در متون ادبی تجلی کرده است. در اندیشه های فلسفی و عرفانی،کسانی چون ابن سینا ، ابن طفیل و سهرودی این کمال جویی را در قالب داستان های فلسفی، تمثیلی و رمزی به نام حیّ بن یقظان به تصویرکشانده اند. این داستان ها شرح عروج آدمی به یاری حی بن یقظان به جاودانه های حیات تألّه است. این مقاله ضمن بررسی و تحلیل حقیقت حی بن یقظان به تعیین عینی آن می پردازد و بیان می دارد که تبلور حقیقی آن در وجود انبیای عظام و در رأس آنها پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار (علیهم السلام) بوده است و ثابت می کند که بعد از آنها و در زمان غیبت کسی که توانست در میان علما و فقهای شیعه به معنی حقیقی حیات بیداری را بر دوش بگیرد و تحقق عینی حی بن یقظان باشد ؛ امام خمینی(ره) بود.که علاوه بر تعالی و رشد انسانها؛ حکومتی را که در طول تاریخ، انبیا ی کرام و ائمه ی عظام و به تأسی از آنها علماء شیعه در پی تحقق آن بودند بنیان نهد.و حکایت های تمثیلی و خیالی حی بن یقظان را که در ذهن بسیاری از مردم به تمثیلات افسانه ای و افسانه های تمثیلی تبدیل شده بود ؛ به حقیقتی عینی تبدیل نماید.دانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868141320150526Relation between justice and advice in imam khomeini political thoughعدالت و مصلحت در فلسفه سیاسی امام خمینی (ره)71971076FAجلالدرخشهاستاد گروه علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)محمد صادقنصرت پناهدانشجوی دکتری رشتهی علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)Journal Article20141115Justice and Advice is most important subject in political though. The relations between those two subjects are occupied mind of political philosophers. Hikmat Mote’alieh political though is one of favorable base for survey relation between Justice and advice. Imam Khomeini is one of most important philosophers in Hikmat Mote’alieh political though that he was leader of Islamic Republic of Iran. Also he obtain base for reduction of Justice and Advice concepts in administration and government.<br /> In this essay tried to scan relation between justice and advice in Imam Khomeini political though with methodological hermeneutic method and Justice and Advice concepts studied in in Imam Khomeini political though.<br /> In end of this essay denote that in Imam Khomeini political though justice is axis of advice and advice define on base of justice. Therefore justice is administrated people to advice and people in comprehensive of justice gain felicity.عدالت و مصلحت دو موضوع از مهمترین موضوعات فلسفهی سیاسی است که ربط ایندو با هم همواره ذهن بسیاری از فیلسوفان سیاست را به خود مشغول داشته است. فلسفهی سیاسی حکمت متعالیه یکی از مناسبترین بسترهایی است که این موضوع میتواند در آن مورد بررسی قرار گیرد. امام خمینی رحمه الله از برجستهترین متفکران این دستگاه فلسفی هستند که بهنوعی با رهبری جمهوری اسلامی ایران، زمینهی احیای هر دو مفهوم عدالت و مصلحت ـ هم در مباحث فلسفهی سیاسی و هم در عرصهی اجرایی و حکومتی ـ را فراهم کردند.<br />در این مقاله سعی شده است تا سؤال «چیستی نسبت میان عدالت و مصلحت در دستگاه فلسفهی سیاسی امام خمینی رحمه الله» و با استفاده از روش تفسیری متنمحور مورد بررسی قرار گرفته و به واکاوی مفاهیم عدالت و مصلحت در اندیشهی ایشان پرداخته و رابطهی این دو مفهوم را با یکدیگر بر اساس مبانی فکری ایشان طراحی و ارائه کند.<br />در انتها مشخص میشود که برمبنای فلسفهی سیاسی امام خمینی و با تکیه بر مبانی فکری ایشان مشخص میشود که عدالت همواره محور مصلحت بوده و مصلحت در دایرهی تحقق عدالت است که صورت میپذیرد. پس عدالت است که مصلحت مردم را برمیآورد و در پرتو آن مردمان میتوانند به صلاح و سداد دست یابند.دانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868141320150220"Theorizing and Theory of justice in Shariati thought"نظریه پردازی و نظریه عدالت در اندیشه شریعتی991181077FAبهراماخوان کاظمیاستاد علوم سیاسی دانشگاه شیرازJournal Article20150112Justice is one of the main concerns and intellectual foundations of Dr. Shariati and, along with the principle of “leadership”, one of the two key indicators of “True Islam”, that is, “Alawi Shia”. Integrated and interactive definitions and ideas on justice can be found in Dr. Shariati thoughts. These definitions have many similarities with those proposed by the early and late Islamic scholars. However, Dr. Shariati have usually emphasized on the importance and fundamentality of the concept of “equity” compared to the concept of “justice” and his explanations about this are very interesting and exclusive to him. In addition to denying and criticizing Marxism, Dr. Shariati, based on his equity theory, proposes appropriate Islamic alternatives, against Marxist solution, for eliminating the social gaps and class inequalities. <br />Although the dynamic and worthwhile theorizations of Dr. Shariati are not quite critical and thoroughly careful, four necessary steps for any political theory, that is to say, observation of crisis and chaos, pain diagnosis, abstract drawing and reconstruction of an ideal situation, and providing the solutions, can be seen in his theories on justice. However, it should not be neglected that the breadth of topics for reflection, existence of a stressful and unsafe intellectual atmosphere and lack of the required focus contexts, his short life and not having enough time, and dozens of other reasons are of factors which prevented the opinions of this eminent thinker to become more disciplined, organized, and coherent.عدالت در اندیشه شریعتی از اصلی ترین مبانی فکری و دغدغه های اوست و به همراه اصل « امامت» دو شاخص اساسی « اسلام راستین؛ یعنی تشییع علوی » را تشکیل می دهد. تعاریف و نظریاتی غالباً منسجم و متعامل درباره عدالت در اندیشه شریعتی یافت می شود و این تعاریف با تعاریف اندیشمندان اسلامی متقدم و متأخر ،مشابهت های فراوانی دارد. البته تأکید شریعتی بر اهمیت و زیر بنایی بودن مفهوم « قسط» به نسبت مفهوم « عدل » و تبیینهای وی در این باره مختص اوست و از جذابیّت خاصی برخوردار است. شریعتی ضمن نفی و نقد مارکسیسم ، با نظریه « قسط» خویش، بدیل اسلامی مناسبی – در قبال راه حل های مارکسیستی – جهت رفع شکاف ها و نابرابری ها طبقاتی و... عرضه می دارد.<br />اگرچه نظریه پردازی های پویا و درخور شریعتی کاملا موشکافانه و معطوف به دقتّ تام نیست اما در نظریات عدالت وی ، چهار مرحله ضروری هر نظریه سیاسی ، یعنی مشاهده بحران و بی نظمی ، تشخیص درد ، ترسیم و بازسازی انتزاعی وضعیت آرمانی ، و ارائه راه های درمان، مشاهده می شود. البته نباید از این حقیقت هم غافل شد که گستردگی موضوعات مورد تأمل، وجود فضای تنش آلود و نا امن فکری و نبود زمینه های تمرکز لازم، عدم مجال کافی، و کوتاهی عمر وی و دهها علت دیگر همه از عواملی هستند که قطعاً با نبود آنها ، آرای این اندیشمند از انتظام ، ساماندهی و انسجام بیشتری برخوردار می گشت .دانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868141320150220The pattern of educating and delegating of elites in islamic republic of Iranالگوی پرورش و گزینش نخبگان سیاسی در جمهوری اسلامی ایران1191491078FAمحمد مهدیانصاریعضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعیابراهیمبرزگراستاد/ عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20141210Due to growing and delegating the political elite and merit people on macro-political and administrative positions in deserve and empowerment decision-making processes is One of the most important and strategic issues in contemporary political systems in the world for those countries that put development, advancement and efficiency in their agenda. Every political system tries to identify and cultivate agents and political elites on the basis of its objective and theoretical goals which differ from one system to another system. After the Islamic revolution in Iran and establishment of the Islamic Republic that was based on the religious and political thought of Islam, there was a question that who are the political elites at the level of this system that they are suitable for this new one? What are the features and components and how to identify, grow, delegate and recruit the political elites? <br />This article is trying to show and discuss that by existence of cross-actions and concerns of political elites, some universities, political parties and etc. on such an important topic we have not had a formulated, stable model of identifying, growing, training and delegating the political elites and agendas. Finally, this paper tries to suggest and design the local and developed model for growing and delegating of political elites in Islamic Republic of Iran. Those persons and elites from different social levels that are known as merit and sufficient with entitled by "Ahliyat", that is an Islamic term, will be used on political authorities and positions of political system. The proposed and designed model is consisting of four main steps: identifying, growing, delegating and monitoring of political elites. This model is trying to study and compare the situation of the past three decades after Islamic revolution and highlight the strengths and weaknesses of existing processes, seeking to theorize the desirable model.توجه به مقوله پرورش نخبگان و قرار گرفتن انسانهای شایسته و توانمند در فرایندهای کلان تصمیم گیری و مناصب سیاسی و اجرایی یکی از موضوعات بسیار مهم و راهبردی در نظام های سیاسی معاصر است که توسعه، پیشرفت و کارآمدی را در دستور کار خود قرار داده اند. هر نظام سیاسی تلاش می کند کارگزاران و نخبگان سیاسی خود را بر مبنای مطلوبیت های عینی و نظری خود شناسایی و پرورش دهد. پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی که بر مبنای آموزه های دینی و اندیشه سیاسی اسلام پایه ریزی شد، این مساله وجود داشته که نخبگان سیاسی در تراز این نظام چه کسانی هستند؟ چه ویژگیها و مولفه هایی دارند و چگونه شناسایی، پرورش و به کار گرفته می شوند؟ این مقاله در تلاش است تا نشان دهد با وجود اقدامات مقطعی و دغدغه های رجال و نخبگان سیاسی، در باب چنین موضوع مهمی الگوی مدون، بسامان و پایداری وجود نداشته است. درنهایت این نوشتار می کوشد تا الگویی بومی برای پرورش و گزینش نخبگان سیاسی در جمهوری اسلامی طراحی کند و افراد با تقوی، شایسته و کارآمد که در یک کلام واجد "اهلیت" به معنای جامع آن هستند در مناصب و مقامات سیاسی حکومتی بکار گرفته شوند. در الگوی ارائه شده برای نخبه پروری سیاسی، چهار مرحله شناسایی، پرورش، گزینش و پایش وجود دارد. این الگو با مطالعه وضعیت موجود در سه دهه گذشته و احصاء نقاط قوت و ضعف فرایندهای موجود، در پی تئوریزه کردن و ارائه الگوی مطلوب خواهد بود.