دانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868151620150923Islamic Revolution and New Third Worldism in Iran s Foreign Policyانقلاب اسلامی و گفتمان نوجهانسومگرایی در سیاست خارجی ایران1211242FAفریبرزارغوانی پیرسلامیعضو هیئت علمی دانشگاه شیراز0000-0002-6180-7751Journal Article20151005The main goal of the article is evaluation of Islamic Revolution s impact on new third worldism discourse in Iran s foreign policy. In last two decades, increasing concern of rising powers toward promotion of relation with thirs world countries – with emphasis on economical causes- has created the question that what factors or variables are important in creation and extension of new third worldism discourse – such as relations with some African and Latin American countries- in Iran s foreign policy? The article argues creation and promotion of the discourse in Iran foreign policy after Islamic Revolution is influenced by Islamic Revolutions s institutional and value-based characteristics, not material and economical causes. In Iran s case, therefore, new third worldism has some dimensions like ideational, value-based and political. Although, the discourse in rising powers foreign policies is rooted in national and international levels, in case of Iran internal or national level is more important than the other levels. Evaluation of foreign policies orientations with theoretical approach, definition and description of new third worldism discourse in international relations and finally concentrate on Islamic Revolution s impacts on creation of the discourse in Iran foreign policy are the main section of the article.هدف این مقاله بررسی تأثیر انقلاب اسلامی بر ماهیت گفتمان نوجهانسومگرایی در سیاست خارجی ایران است. توجه فزاینده قدرتهای نوظهور در دو دهه اخیر به توسعه روابط با کشورهای جهانسوم بر مدارهای عمدتاً اقتصادی این سؤال را ایجاد کرده است که شکلگیری و بسط گفتمان نوجهانسومگرایی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با محوریت توسعه روابط با برخی کشورهای افریقایی و امریکای لاتین تحت تأثیر چه عاملی بوده است؟ از دید این مقاله، تکوین و اشاعه این گفتمان در سیاست خارجی ایران در دوران بعد از انقلاب اسلامی چندان متأثر از مؤلفههای مادی و اقتصادی ذکر شده نیست، بلکه جایگیری گفتمان نوجهانسومگرایی در سیاست خارجی ایران غالباً تحت تأثیر ویژگیهای ماهوی و نهادی انقلاب اسلامی بوده و از این جهت غالباً بعد معنایی، ارزشی و سیاسی داشته است. در حالیکه اتخاذ این رویکرد از جانب دیگر قدرتها همزمان متأثر از سطوح داخلی و بینالمللی بوده در مورد ایران سطح داخلی به مراتب تأثیرگذارتر بوده است. بررسی ریشههای جهتگیری سیاست خارجی کشورها با اتکا به رویکردی نظری، واکاوی مفهوم و مصادیق عملی گفتمان نوجهانسومگرایی در نظام بینالملل با هدف ایجاد رویکردی مقایسهای و در نهایت تمرکز بر انقلاب اسلامی و تأثیر آن بر شکلگیری این گفتمان در سیاست خارجی ایران مهمترین محورهای مقاله برای ارزیابی فرضیه است.دانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868151620150923"Analysis of the Leadership of Imam Khomaini during the Islamic Revolution from the Perspective of Sociology of Emotions"تحلیل رهبری امام خمینی(ره) در جریان انقلاب اسلامی از منظر جامعهشناسی احساسات23461243FAعلیکریمیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندرانJournal Article20151016This article, being in the modern field of sociology of emotions, studies the leadership of emotions during the Islamic revolution by Imam Khomeini. Inspired by the views of Flam, King, Polletta, Jaspers & Goodwin, this paper examines the requirements of transformation of counter-mobilizing emotions to the mobilizing ones that lead to the active protest against status quo, through emotional liberation and emotional energy. <br /> Concerning on Imam Khomeini,s conduct of emotions, the paper uses descriptive-analytic approach focusing on qualitative content analysis of Imam,s views, since 1963 to 1979, written in Sahifeh- Imam collected in six volumes. The main hypothesis of the article is that, the supreme leader, could construct the emotions politically and culturally and conduct them successfully. Imam accomplished the leadership of emotions by removing trust to the Pahlavi regime, creation of anger against the regime and countering fear and frustration as counter-mobilizing emotions, making solidarity and unity, pride and positive nationalist sentiments as cementing emotions and showing of sympathy and empathy to the mass and planting sense of agency. Finally by successful conduct of emotions, Imam Khomeini could activate the dissatisfied people against the regime to overthrow it and consequently establish the Islamic government.این مقاله که در حوزه نوظهور جامعهشناسی احساسات قرار دارد، بر این پرسش اساسی متمرکز است که امام خمینی(ره) بهعنوان رهبر انقلاب اسلامی، احساسات تودههای مردم را در جریان انقلاب اسلامی ایران چگونه راهبری نمود؟ نوشته حاضر که از آرا و دیدگاههای فلام و کینگ، گودوین، پولتا و یاس پرس الهام میگیرد، لازمه شکلگیری کنش فعالانه انقلابی بر ضد وضع موجود را تبدیل احساسات ضد بسیج مثل ترس و شرم به احساسات بسیجگر مانند خشم و غضب و تمهید انرژی احساسی و آزادسازی احساسی میداند. برای پاسخ به پرسش اصلی، نوشته با تکیهبر رویکرد توصیفی، روش تحلیل محتوای کیفی سخنان و نوشتههای امام خمینی(ره) که در کتاب صحیفه امام جمعآوری شده است را به کار گرفته و بر این فرضیه استوار شده است که امام(ره) با مدیریت احساسات مردم از رهگذر اعتماد زدایی از رژیم پهلوی، برانگیختن احساسات ضد حکومتی، مبارزه با احساسات ضد بسیج از یکسو و تزریق احساسات بسیجگر مثل حس عاملیت و کارگزاری و همذات پنداری با مردم از سوی دیگر، توانست با آزادسازی شناختی و متراکمسازی انرژی احساسی تودهها، آنان را به کنش آشکار اعتراضی برضد رژیم و در نهایت تغییر حکومت و دستیابی به پیروزی رهنمون شود.دانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868151620150923Study of The Nature , Contexts and Goals of modern terrorism in political Thought of Ayatollah Khameneiبررسی ماهیت، زمینه ها و اهداف تروریسم مدرن دراندیشه سیاسی آیت الله خامنه ای47641244FAیوسففتحیعضو هیات علمی دانشگاه زنجانJournal Article20150831Abstract <br />Terrorism is an inhuman attitude. The more societies become more complex, the more terrorism’s methods, tools and fields become complex. One of the complexities of the conceptional evolution that is become more difficult to understand. The difficulty shows itself in understanding the contexts , reasons, causes and manifestations of terrorism. This paper has examined two basic questions: One: What are the aims and contexts of generating and the spreading of terrorism?. Two: Has the terrorism a certain nature or is an ideological phenomenon? . this paper examined this issue in Discourse of Ayatollah Khamenei, and based on the documentary methods. This paper examined this issue from the perspective of modern ignorance. The study shows: Terrorism is a kind of an immoral and a criminal action and it is , rising from ignorace nature in the old and new societies. Terrorism has various grounds and reasons . more important contexts and reasons are: political , religious , social , ethnic and historical. Today, Human societies, faced with the greatist challenge of diagnosis of terrorism. terrorism in view of ignorance is a relative phenomen and from realistic view is an essentialistic action. In relativism, criteria are benefits not facts. To diagnosis a terroristic act from other violences , this paper has proposed eight criteria:1. Victims of terrorism are citizeens and civilians. 2. The target terrorists are destruction of civil infrastructures. 3. Terrorism has no specific geography. 4. Agents , tools , time and place and how it's done is unknown for the victims. 5. Terrorists have previous decision to carry out the terrorist acts.6. motivation of terrorists are political , ethnic and religious and interests.7. elements of terrorism it's Agents are hidden.8. The three common components in all definitions of terrorism, are violence, political issues and Fear on a national scale.چکیده <br />تروریسم یک نگرش سیاسی و مذهبی است که با پیچیده تر شدن جوامع از حیث شیوه ها، ابزارها و زمینه ها متنوع تر و پیچیده گشته است. یکی از پیچیدگی های آن ابهام مفهومی آن است که فهم مصادیق را دشوار تر کرده است. این مقاله دو سئوال اساسی را مطرح و بررسی کرده است: اهداف و زمینه های تولید و گسترش تروریسم چیستند؟ آیا تروریسم دارای ذات معین است یا حالت ایدئولوژیک دارد؟. این مقاله با استناد به آثار، بیانات و اندیشه های سیاسی مقام معظم رهبری و بعضی از آثار صاحب نظران در زمینه تروریسم به تبیین ماهیت، زمینه ها و اهداف آن پرداخته است. این مقاله تروریسم را در قالب جاهلیت مدرن به عنوان چاچوب نظری در اندیشه معظم له تحلیل می کند. یافته های تحقیق با توجه آثار رهبری نشان می دهند: تروریسم، یک کنش و پدیده ضد اخلاقی- انسانی و کنش مجرمانه است. تروریسم در جامعه قدیم و جدید، از ماهیت جاهلی جامعه بر می خیزد که نگاه جاهلی، منشاء برتری جویی و عملکرد گزینشی است. تروریسم تابع زمینه ها و دلائل مختلف سیاسی، مذهبی، اجتماعی، قومی و تاریخی است. تروریسم با نگاه جاهلیت، یک پدیده نسبی گرایانه و با نگاه حق محورانه، یک کنش ذاتگرایانه است. در نسبی گرایی، به جای حقایق، منافع ملاک هستند. از نگاه آیت الله خامنه ای، غرب در مفهوم - مصداق(تئوری – عمل) تروریسم، گزینشی عمل می کند که یک نگاه جاهلیتی است.دانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868151620150923Constitutionalism and the Islamic Republic : Shia political theory in the transition from conflict between tradition and modernityمشروطیت و جمهوری اسلامی: نظریه سیاسی شیعه در گذار از تقابل سنت و تجدد65841245FAفرامرزتقی لوعضو هیات علمی/دانشگاه تبریز0000-0001-7117-1841Journal Article20150823The confrontation of Iranian society with modern world has provoked intellectual and political reactions leading to constitutional and Islamic revolution in twentieth century. These reactions are mainly of three kinds, including governments, non-religious intellectuals and religious scholars.This reaction has played an important role in formation and evolution of a new political theory of the Shia scholars in the age of Constitutional and Islamic Revolutions. The political theory presented by Shia scholars Ayatollah Naini and Imam Khomeini (RA), has been a response to the intellectual and political circumstances arisen in the age of Qajar and Pahlavi specially the situation of confrontation between western modernism and surface traditionalism in Iranian society. This article seeks to confirm the initial hypothesis that political theory, especially the idea of Shiite scholars Ayatollah Naini and Imam Khomeini (RA) in accordance with the terms and conditions of Qajar and Pahlavi era tries to transcend the dichotomy between tradition and modernity. Shiite political theory thus leads to a reconciliation between religion and modern democracy.The confrontation of Iranian society with modern world has provoked intellectual and political reactions leading to constitutional and Islamic revolution in twentieth century. These reactions are mainly of three kinds, including governments, non-religious intellectuals and religious scholars.This reaction has played an important role in formation and evolution of a new political theory of the Shia scholars in the age of Constitutional and Islamic Revolutions. The political theory presented by Shia scholars Ayatollah Naini and Imam Khomeini (RA), has been a response to the intellectual and political circumstances arisen in the age of Qajar and Pahlavi specially the situation of confrontation between western modernism and surface traditionalism in Iranian society. This article seeks to confirm the initial hypothesis that political theory, especially the idea of Shiite scholars Ayatollah Naini and Imam Khomeini (RA) in accordance with the terms and conditions of Qajar and Pahlavi era tries to transcend the dichotomy between tradition and modernity. Shiite political theory thus leads to a reconciliation between religion and modern democracyرویارویی جامعه ایرانی با جهان جدید، واکنشهای فکری و سیاسی مختلفی را در سده اخیر تاریخ ایران برانگیخته و زمینهساز دو انقلاب بزرگ مشروطیت و انقلاب اسلامی بوده است. این واکنشها را به مثابه یک زمینه کلی به سه دسته واکنشهای حکومت، روشنفکران غیردینی و علمای دینی میتوان تقسیمبندی کرد که نظریه سیاسی جدید علمای شیعه در انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی در تقابل یا تعامل با آنها شکل میگیرد. بر این اساس، سؤال این است که رابطه میان بستر یا زمینه واقعیت اجتماعی– سیاسی با تحول نظریه سیاسی علمای شیعه همچون آیت الله نائینی و امام خمینی(ره) در عصر قاجار و پهلوی چگونه بوده است؟ در این مقاله با بهرهگیری از روش تفسیری و الگوی نظری جامعه شناسی معرفت ماکس شلر، ضمن تمرکز بر روی واکنشهای فکری- سیاسی طیفهای مختلف روشنفکران و علمای دینی نسبت به مسائل جامعه ایرانی در جهان جدید، به دنبال تأیید این فرضیه هستیم که نظریه سیاسی علمای شیعه بهویژه در اندیشه آیت الله نائینی و امام خمینی(ره) در واکنش به زمینهها و شرایط خاص جامعه شیعی ایران در عصر قاجاری و پهلوی، هر کدام برای رویارویی با مسائل و فائق آمدن بر بحرانهای فکری- سیاسی جامعه شیعی ایران معاصر، در صدد فرارفتن از تقابل ظاهرگرایانه میان سنتگرایی دینی و تجددگرایی غربی بودهاند. بدین ترتیب با ارائه تحلیلی از سیر تحول نظریه سیاسی شیعی از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی، استدلال میشود که علمایی همچون آیت الله نائینی و امام خمینی(ره) با نظر به شرایط زمینهای، نوع و شدت بحرانهای فکری و سیاسی عصر قاجاری و پهلوی، به صورتبندی نظریه سیاسی شیعه و تحول آن متناسب با مقتضیات شرایط زمانی پرداختهاند. نظریه سیاسی شیعه بدین ترتیب در صدد فراروی از تقابل میان ظاهرگرایی سنتگرایانه و تجددگرایانه به سوی پیوند میان دین و مردمسالاری بوده است.دانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868151620150923Components of inspiration and Islamic Republic of Iran 's soft power in the Islamic world:
Study the general policies of the sixth development planمؤلفههای الهام بخشی و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام:مطالعه سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه851161246FAسیدمحمدجوادقربیکارشناسی ارشد اندیشه سیاسی پژوهشکده امام خمینی(ه) و انقلاب اسلامیJournal Article20150831Countries in the light of the identification and operation of power components at national and international levels, to gain prestige and international status and since the development discourse of power and a new approach countries In foreign policy as an instrument of power, the importance of soft power has doubled, <em>Islamic Republic</em><em>of Iran</em>needs to examine its soft power component manufacturers and With appropriate policies, increase its international influence and authority. One of the factors affecting Iran's soft power in the national and international level, is inspiring that after the Islamic Revolution of the Iranian authorities have been considering and emphasized in National documents of the Islamic Republic of Iran.So, The present review aims to examine the components of the Islamic Republic's inspiration and explain its effect on increasing the use of soft power and for the case study, Review the general policies of the Sixth Development Plan. In the same way, using qualitative content analysis is to be given to this question, Components inspire Islamic Republic of Iran in general policies of the Sixth Development Plan Which are effective in preserving and promoting the soft power of Iranian society, what and how the software's ability to add? Research findings indicate that inspire the Islamic Revolution and the Islamic Republic of Iran referred to the selection policy is peaceful and software, That seek to promote and disseminate the values, principles and goals of the Islamic Revolution and Iranian society is in the Countries area and the Islamic world, and at the same time, Communication between components of soft power is the inspiration of the Muslim world. And inspire the policy components of this program include: the development of knowledge-based, values and principles of the Islamic Revolution, the Iranian Islamic life style presentation, culture and religious education, Islamic and Iranian identity development, science and technology, the capability and capacity of soft power Iranian society in the Muslim world are improving.کشورها در پرتو شناسایی و عملیاتی ساختن مؤلفههای قدرت در سطوح ملی و بینالمللی، سعی در کسب منزلت و پرستیژ بینالمللی دارند و از آنجایی که تحول گفتمانی قدرت و رویکرد نوین کشورها در عرصه سیاست خارجی به ابزار قدرت، اهمیت قدرت نرم را دو چندان ساخته است، جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد مؤلفههای تولیدکننده قدرت نرم خویش را مورد بررسی قرار دهد و با سیاستگذاریهای مناسب، نفوذ و اقتدار بینالمللی خویش را بیفزاید. یکی از مؤلفههای تأثیرگذار بر قدرت نرم ایران در سطح ملی و بینالمللی، الهام بخشی میباشد که بعد از انقلاب اسلامی مورد توجه دولتمردان ایرانی بوده است و در اسناد فرادستی جمهوری اسلامی ایران مورد تأکید قرار گرفته است. بنابراین مقاله حاضر سعی دارد به بررسی مؤلفههای الهام بخش جمهوری اسلامی بپردازد و تأثیر آن را بر ارتقاء قدرت نرم ارزیابی نماید و بهصورت موردی، سیاست های کلی برنامه ششم توسعه را بررسی نماید. در همین راستا، با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی سعی میگردد به این سوال پاسخ داده شود که، مؤلفههای الهام بخشی جمهوری اسلامی ایران در سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه که در حفظ و ارتقاء قدرت نرم جامعه ایرانی موثر هستند، کدامند و چگونه بر توانمندی نرمافزاری ایران میافزایند؟ یافتههای مقاله نشان میدهند که الهام بخشی انقلاب اسلامی و به تبع آن جمهوری اسلامی ایران اشاره به گزینش سیاستهای مسالمتآمیز و نرمافزاری دارد که مترصد ترویج و اشاعه ارزشها، مبانی و اهداف انقلاب اسلامی و جامعه ایرانی در کشورهای منطقه و جهان اسلام میباشد و در عین حال، ارتباط معناداری بین مؤلفههای الهام بخشی ایران در جهان اسلام با قدرت نرم وجود دارد و مؤلفههای الهام بخشی در سیاست های کلی این برنامه شامل: توسعه دانایی محور، ارزشها و مبانی انقلاب اسلامی، ارائه سبک زندگی اسلامی- ایرانی، فرهنگ و معارف دینی، توسعه هویت اسلامی- ایرانی، علم و فناوری میشود که توانمندی و ظرفیت قدرت نرم جامعه ایرانی را در جهان اسلام ارتقاء میدهند.دانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868151620150923Identification and Assessment of Environmental Factors (External and Internal) of Political and Cultural Sphere of Cyberspace for Islamic Republic of Iranشناسایی عوامل محیطی حوزه سیاسی و فرهنگی فضای مجازی برای جمهوری اسلامی ایران1171361247FAزاهدغفاری هشجیندانشیار علوم سیاسی دانشگاه شاهد0000-0003-0038-2283عبدالرضابیگی نیااستادیار مدیریت دانشگاه شاهدسید محسننصرت آبادیکارشناس ارشد جامعه شناسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهدJournal Article20151205This paper is aimed at identifying and assessing the environmental factors (external and internal) of political and cultural sphere of Islamic Republic of Iran's cyberspace via SWOT pattern. In terms of purpose, this research is applied and in terms of methodology, it falls into descriptive-analytical researches family. The data have collected through a Delphi technique-based questionnaire. After studying and identifying factors and classifying them in the form of strengths, weaknesses, opportunities and threats, the questionnaires of the first and second stages were compiled based on a four-choice scale and distributed among experts and scholars of the fields. Content validity of instrument was affirmed by experts and its reliability was calculated regarding Cronbach's alpha of 0.747. After collecting data through questionnaire, they were analyzed by SPSS and descriptive and inferential statistics methods. Mean of components related to each of research's four variables was tested by single variable T test. Additionally, all of research's variables were ranked via Friedman test. Five components of each of four variables (strengths, weaknesses, opportunities and threats) were assessed by Fred R. David's analytical pattern. Finally, summation ofstrengths and weaknesses points yielded a positive score (2.1) and also, summation of opportunities and threats points yielded a positive score (3). With regard to the fact that two means stand in a middle level, the status of Islamic Republic Iran's cyberspace is posited in a middle region (Cell 5 of Fred R. David's 9-cell matrix). The results indicate that the status of Islamic Republic Iran's cyberspace is totally located in first region of coordinate system or first quarter of Fred R. David's coordinates. In viewpoint of strategic analysis, this area is referred to as the area of aggressive strategy or SO region (region of strengths and opportunities).پژوهش حاضر با هدف «شناسایی و ارزیابی عوامل محیطی (داخلی و خارجی) حوزه سیاسی و فرهنگی فضای مجازی برای جمهوری اسلامی ایران با استفاده از الگوی SWOT» انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه و مبتنی بر تکنیک دلفی صورت گرفته است. پس از مطالعه و شناسایی عوامل و دستهبندی آنها در قالب (قوتها، ضعفها، فرصتها، و تهدیدها) پرسشنامه مرحله اول و دوم مبتنی بر طیف چهار گزینهای تهیه و در اختیار کارشناسان و صاحبنظران این حوزه قرار گرفت. روایی محتوایی ابزار بر اساس نظرات صاحبنظران مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن نیز بر اساس الفای کرونباخ 0.747 به دست آمد. پس از جمع آوری دادههای موردنیاز از طریق پرسشنامه، دادههای تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSSو با بهرهگیری از روشهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با استفاده از آزمون T تک متغیره، میانگین مؤلفههای مربوط به هر یک از متغیرهای چهارگانه تحقیق آزمون شدند. همچنین با بهرهگیری از آزمون فریدمن کلیه متغیرهای تحقیق رتبهبندی شدند. با استفاده از الگوی تحلیل فرد آر.دیوید، 5 مؤلفه از هر یک از متغیرهای چهارگانه (نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدها) ارزیابی شد. در نهایت عدد بهدست آمده از جمع جبری متغیرهای نقاط قوت و ضعف، برای محیط داخل مثبت است (2/1). همچنین جمع جبری متغیرهای فرصتها و تهدیدها، برای محیط خارجی مثبت(3) است. با توجه به حصول دو میانگین در حد متوسط، وضعیت فضای مجازیجمهوری اسلامی ایران در منطقه متوسط(خانه 5 از ماتریس 9 خآنهای فرد آر.دیوید) قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان میدهد که در مجموع، وضعیت فضای مجازی برای جمهوری اسلامی ایران، در منطقه یکم دستگاه مختصات یا ربع اول مختصات مدل SWOTفرد آر.دیوید قرار گرفت. این ناحیه در تحلیل استراتژیک موسوم به ناحیه اتخاذاستراتژیهای تهاجمی و یا منطقه SO (منطقه وجود قوتها و فرصتها)است.دانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868151620150923Eleventh government officials and the issue of Americaدولت مردان یازدهم و مسئله آمریکا1371531248FAرضاسیمبراستاد علوم سیاسی دانشگاه گیلانسامرهفصیحی مقدم لاکانیفارغ التحصیل رشته روابط بینالملل از دانشگاه گیلان0000-0003-2692-989XJournal Article20150520Check out the Cold War, the United States of America in the position that in the absence of a power balancer par, the establishment of a liberal order throughout the world as the main mission, define. This new mission in fundamental conflict with the interests of any of the world powers is not raised, the actor whose behavior is considered a threat to the order of the global gendarme, will incur heavy costs. However, by taking more than three decades of tensions between Iran and the United States of America obvious, the purpose of this paper is to examine the impact of foreign policy on the relations between the two countries is moderate. The authors try to use the theory of neo-classical realism, the question is, what foreign policy moderate impact on relations between the Islamic Republic of Iran and the United States of America will leave? Methods In this descriptive-analytic and collecting the style library. It seems, realistic government policies moderation XI, however, led to the development of Iran's regional influence but will improve relations between Iran and the United States of America will follow. However, in the event of a nuclear agreement between Iran and the P5 + 1, a temporary reduction in the level of tension between the two countries would be possible, but due to the nature of the political system in Iran and the country's foreign policy and national security interests of the United States challenges likely moderation in the Islamic Republic of Iran is also under pressure from America will be this tension between the two countries will follow in the near future.با در نظر گرفتن بیش از سه دهه تنش آشکار بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا، هدف از این نوشتار، بررسی پیامد سیاست خارجی اعتدال گرا بر روابط دو کشور می باشد. نگارندگان درصددند با استفاده از نظریه واقع گرایی نو کلاسیک، به این پرسش پاسخ دهند که؛ سیاست خارجی اعتدال گرا چه تاثیری بر روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا بر جای خواهد گذاشت؟ روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری نیز به سبک کتابخانه ای است. به نظر می رسد؛ سیاست های اعتدال گرایانه دولت مردان یازدهم، اگرچه منجر به گسترش نفوذ منطقه ای ایران خواهد شد، اما بر روابط جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا تاثیر چندانی نخواهد گذاشت. با اینحال در صورت وقوع توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5، کاهش موقت سطح تنش میان دو کشور محتمل خواهد بود اما به دلایلی چون هویت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که منافع و امنیت ملی ایالات متحده را به چالش می کشد، وجود بازیگران بین المللی و منطقه ای که منافع شان در گرو تداوم تنش بین ایران و آمریکا می باشد و نهایتاً تحت تاثیر عوامل داخلی ایالات متحده، احتمالاً جمهوری اسلامی ایران در دوره اعتدال گرایان نیز از سوی این کشور تحت فشار قرار خواهد گرفت که این امر افزایش تنش میان دو کشور را در آینده نزدیک در پی خواهد داشت.دانشگاه بوعلی سیناپژوهشنامه انقلاب اسلامی2251-868151620150923Comparative study of politics and religion relations from Imam Khomeini’s and Ali Abdel Raziq’s perspectiveمطالعه تطبیقی مناسبات دین و سیاست از دیدگاه امام خمینی(ره) و علی عبدالرازق1551741249FAسید مرتضیهزاوییعضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینامیثمبرزگردانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20151013Muslim scholars have posed a number of theories which are in contradiction with each other on how to establish relationship between religion and politics particularly in the late century. In this paper, we have attempted to express the causes of disagreement on these scholars’ point of view by comparing two well-known theories. For achieving to this goal, the case study of two famous theorists’ view in Islam world, Imam Khomeini as advocate of extensive relationship between religion and politics in the form of Velayat e faqih and Ali Abdel Raziq as representative of secularism advocates have been addressed in terms of crisis theory of Spragens. Based on this frame, each political theory is formed in the mind of theorist during four steps: observing the crisis, detecting the causes, conceptual reconstructing the society and providing the remedy. The hypothesis of present research is that Imam Khomeini and Abdel Raziq have presented their own point of view during these four steps and under specific conditions and crisis, then they will rely on the certain verses of Holy Quran to approve their theory. This point clearly proves that the conditions and the crisis all scholars encounter, have the great part in forming the political theories and consequently they create the difference between theories...اندیشمندان مسلمان در مورد چگونگی برقراری رابطه بین دین و سیاست، خصوصاً در قرن اخیر، نظریههایی مطرح کردهاند که در بعضی موارد مخالف یکدیگر هستند. در این نوشتار سعی شده است که با مقایسه دو نظریه مشهور در این رابطه، علل اختلاف دیدگاه این اندیشمندان تبیین گردد. برای نیل به این هدف به بررسی موردی دیدگاه دو نظریهپرداز بهنام دنیای اسلام یعنی امام خمینی(ره) بهعنوان مدافع رابطه همه جانبه دین و سیاست در قالب ولایت فقیه، و علی عبدالرازق بهعنوان نماینده طرفداران سکولاریسم، در چارچوب نظریه بحران اسپریگنز پرداخته شده است. بر اساس این چارچوب، هر نظریه سیاسی طی چهار مرحله: مشاهده بحران، تشخیص علل، بازسازی ذهنی جامعه و ارائه راه درمان، در ذهن نظریهپرداز شکل میگیرد. فرضیه پژوهش حاضر از این قرار است که امام خمینی(ره) و عبدالرازق نیز طی این چهار مرحله و تحت تأثیر شرایط و بحران ویژهای دیدگاه خود را مطرح کردهاند، سپس برای اثبات نظریهشان هر کدام به آیات خاصی از قرآن کریم استناد میکنند. این نکته به وضوح اثبات کننده این مطلب است که شرایط و بحرانی که هر اندیشمندی با آن مواجه است، سهم بهسزایی در شکلگیری نظریههای سیاسی دارد و در نتیجه موجب اختلاف در نظریهها میگردد.