New Islamic civilization in the sphere of thought, Ayatollah Khamenei

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Thus for future-oriented study the phenomenon of "new Islamic civilization" concept, it is necessary first to recognize the borders. Ayatollah Khamenei as the most influential Shi'ite scholar in the twenty-first century has a sphere of thought is that the horizons of its various products from the teachings of radical Islam, which is why knowing the boundaries concept new Islamic civilization in his ideas important step in order to achieve the knowledge of the right of Culture Shi'ism is political. The main question of this paper is that the horizons of the new Islamic civilization in the sphere of thought, Ayatollah Khamenei What? To answer this question the notion of a new Islamic civilization in four areas: macro-ontology, epistemology, teleology, and methodology of the study and reinterpretation of the notion was Ayatollah Khamenei. The results indicated that the new Islamic civilization in his thought in terms of a two ontology, epistemology in the form of horizons, with the goal of seeking happiness, and the methodology is moral understanding.Thus for future-oriented study the phenomenon of "new Islamic civilization" concept, it is necessary first to recognize the borders. Ayatollah Khamenei as the most influential Shi'ite scholar in the twenty-first century has a sphere of thought is that the horizons of its various products from the teachings of radical Islam, which is why knowing the boundaries concept new Islamic civilization in his ideas important step in order to achieve the knowledge of the right of Culture Shi'ism is political. The main question of this paper is that the horizons of the new Islamic civilization in the sphere of thought, Ayatollah Khamenei What? To answer this question the notion of a new Islamic civilization in four areas: macro-ontology, epistemology, teleology, and methodology of the study and reinterpretation of the notion was Ayatollah Khamenei. The results indicated that the new Islamic civilization in his thought in terms of a two ontology, epistemology in the form of horizons, with the goal of seeking happiness, and the methodology is moral understanding.

Keywords


-   آدمی، علی (1387)، درآمدی بر دانشگاه تمدن ساز؛ بایسته‌های نظری، تهران: انتشارات دفتر برنامه‌ریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی.
-   آراسته خو، محمد (1369)، نقد و نگرش بر فرهنگ اصطلاحات علمی اجتماعی، تهران: گستره.
-   اباذری، یوسف؛ شریعتی، سارا؛ فرجی، مهدی (1390)، «فراروایت تمدن یا فرآیند تمدن‌ها؟ خوانشی از پروبلماتیک فرهنگ و تمدن»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، دوره چهارم، شماره2، تابستان.
-   افتخاری، اصغر (1392)، «مفهوم سیاست در مکتب رضوی»، فصلنامه فرهنگ رضوی، سال اول، شماره سوم.
-   بنتون، تد؛ کرایب، یان (1384)، فلسفه علوم اجتماعی، مترجم: شهناز مسمی پرست و محمود متحد، تهران: آگه.
-   پهلوان چنگیز (1390)، فرهنگ شناسی: گفتارهایی در زمینه فرهنگ و تمدن، تهران: قطره.
-   التهاوی، محمدعلی (1996)، موسوعه کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، بیروت: مکتبه لبنان.
-   جونز، و.ت (1383)، خداوندان اندیشه سیاسی، مترجم: علی رامین، تهران: امیرکبیر.
-   خرمشاد، محمدباقر (1392)، «انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی و تمدن نوین اسلامی»، راهبرد فرهنگ، شماره بیست و سوم، پاییز.
-   خرمشاد، محمدباقر (1388)، «انقلاب اسلامی، انقلاب تمدن‌ساز؛ دانشگاه ایرانی، دانشگاه تمدن ساز»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره دوم، شماره6، تابستان.
-   دورانت، ویل (1391)، تاریخ تمدن، مترجم: گروه مترجمان، 13 جلدی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
-   سجودی، فرزان (1393). نشانه شناسی کاربردی، چاپ سوم. تهران: نشر علم.
-   سرپرست سادات، سید ابراهیم (1392)، «ظرفیت‌سنجی نظام‌های اندیشگی ایرانی در تمدن سازی»، امنیت پژوهی، سال دورازهم، شماره42، تابستان.
-   سید امامی، کاووس (1387)، پژوهش در علوم سیاسی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
-   سیدیان، سید مهدی؛ شعبان‌نیا، قاسم (1384)، «حقوق بشر از دیدگاه اسلام غرب»، ماهنامه معرفت، شماره 93، شهریور.
-   صادقی فسائی، سهیلا؛ ناصری راد، محسن (1390)، «عناصر بنیادین پژوهش کیفی در علوم اجتماعی: هستی شناسی، معرفت شناسی، روش شناسی و روش»، مجله مطالعات علوم اجتماعی ایران، دوره پنجم، شماره 20 .
-   لوکاس، هنری (1393)، تاریخ تمدن، مترجم: عبدالحسین آذرنگ، 2جلدی، تهران: سخن.
-   مارش، دیوید؛ فولانگ پاول (1378)، « پوست نه پوستین: هستی شناسی و معرفت شناسی در علوم سیاسی»، مترجم: سیدعلی میر موسوی، فصلنامه علوم سیاسی، سال11، شماره 42 .
-   مراد، سعید (1992)، نظریه السعاده عند فلسفه الاسلام، القاهره: مکتبه الانجم المصریه.
-   مهیمنی، محمدعلی (1379)، گفت و گوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، تهران: ثالث.
-   میلز، سی رایت (1382)، بینش جامعه شناختی، مترجم: عبدالمعبود انصاری، تهران: شرکت سهامی انتشار.
-   های، کالین (1385)، درآمدی انتقادی بر تحلیل سیاسی، مترجم: احمد گل محمدی، تهران: نی.
- Barbuor, Rosaline.S (2007), Introducing to Qualitive Research: A Students Guide to Craft of Doing, London: Sage Publication.
- Blaikie¸ N. (1993), Approaches to Social Enquiry. Cambridge: Polity press.
- Burnett Tylor, Edward (2010), Primitive Culture, Cambridge: Cambridge University Press.
- Carter, Stacy. M & Little, Miles (2007), “Justifying Knowledge, Justifying Method, Taking Action: E pistemologies, Methodologies and Methods in Qualitive Research”, Qualitive Health Research, Vol.17, No.10.
- Crotty, M (1998), The Fundation of Social Research. London: Sage Publication.
- Harding, S (1987), “Introduction: Is There a Femenist Method?” In: Femenism and Methodology: Social Issues, Bloomington: Indiana University Press.
- Schwandt, T (2001), A Dictionary of Qualitive Inquiry, London: Sage.
- Walliman, Nicholas. S.R (2006), Social Research Methods, London: Sage.