- احمدی، محمود طاهر (1380)، «تشکلهای مذهبی: مجالس روضه خوانی به روایت تاج واعظ»، فصلنامه تاریخ اسلام، سال دوم، شماره مسلسل 8 : 126-99.
- اسماعیلی، رضا و پدریان، مرتضی (1378)، «خطابهها در مجالس عزاداری: تبین دیدگاههای حضرات آیات و شخصیتها و نظر مخاطبین»، فرهنگ اصفهان، شماره 11 : 30-12.
- اشتریان، کیومرث (1388)، «کارآمدی و منزلت نخبگان: بررسی منزلت روحانیت در بین جوانان»، فصلنامه سیاست، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره 39، شماره 3 : 51-37.
- اطهری، سیدحسین و دستغیب، لیلا (1393)، «بازتاب نمادین نقد و نفی قدرت مستقر، در مناسک و شعایر شیعه با تأکید بر دو دوره صفویه و قاجاریه»، فصلنامه علمی پژوهشی شیعهشناسی، سال دوازدهم، شماره 45 : 106-77.
- امین، سیدحسن (1372)، «نگاهی به وعظ و خطابه در عصر قاجار»، میراث جاویدان، سال سوم، شماره 3 و 4 : 146-138.
- آئینهوند، صادق و همکاران (1389)، «تحولهای دینی عصر صفویه و نقش عالمان عاملی: مطالعه موردی محقق کرکی و شهید ثانی»، جستارهای تاریخی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال اول، شماره دوم: 18-1.
- بخشایشیاردستانی، احمد و سلیمانپور، قربانعلی (1387)، «درآمدی جامعهشناختی بر خصلت مدنی نهاد روحانیت و نقش آن در وقوع انقلاب اسلامی»، فصلنامه مطالعات سیاسی : 34-17.
- بخشایشی عقیقی، عبدالرحیم (1360)، «وعظ و خطابه و نقش آن در آگاهی و روشنگری تودهها»، مکتب اسلام، سال بیست و یکم، شماره 11 : 807-804.
- بخشایشی، عقیقی (1360)، «حوزه علمیه قم مهد پرورش خطبا و گویندگان اسلامی»، مکتب اسلام، سال 21، شماره 9 : 654-651.
- بروجردی، مهرزاد (1384)، روشنفکران ایرانی و غرب، ترجمه جمشید شیرازی، تهران: نشر فروزان.
- بهشتیسرشت، محسن و پرویش، محسن (1389)، «عملکرد سیاسی روحانیت در مجلس چهارم و پنجم و تحول آن در برابر رضاشاه»، فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ، سال پنجم، شماره 17: 81-54.
- پیشوایی، مهدی (1386)، «بایدها و نبایدهای خطابه»، آموزش- مبلغان، شماره 97 : 62-53.
- تاجیک، محمدرضا (1378)، جامعه مدنی: اصول، رویکردها و زمینههای اجتماعی شکلگیری آن در جمهوری اسلامی ایران، چاپ اول، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
- تقوی، سید رضا (1384)، «خطابه و خطیبان جمعه 1»، مبلغان شماره 73 : 93-85.
- تقوی، سیدرضا (1386)، «خطابه و خطیبان جمعه 8»، مبلغان، شماره 92 : 37-29.
- جعفرپور، علی و ترکیدستگردی، اسماعیل (1387)، «روابط دولت صفوی با اقلیتهای دینی (یهودیان و زردشتیان)»، مسکویه، سال سوم، شماره 9 : 80-53.
- جعفریهرندی، محمد (1393)، «ملاک و چگونگی به کارگیری تقیه در دوره حضور معصومان علیهم السلام»، فصلنامه پژوهشهای فقه و حقوق اسلامی، سال دهم، شماره 35 : 44-11.
- حاجیبابایی، مجید و اصلانی، ابراهیم (1388)، «بازشناسی تعامل روحانیت و صفویان»، تاریخ ایران، شماره 5/62 : 46-27.
- حسنپور، علی و همکاران (1393)، «انقلاب اسلامی، روحانیت و روشنفکری: مبارزهای فرهنگی برای تصرف جامعه مدنی»، فصلنامه مطالعات میان فرهنگی، سال نهم، شماره 22 : 149-117.
- حقیقت، سیدصادق (1389)، «فقه سیاسی شیعه و نقش دوگانه مصلحت»، فصلنامه علمی پژوهشی شیعهشناسی، سال هشتم، شماره 32 : 53-31.
- خمینی، روحالله (بیتا)، کشف الاسرار، قم: انتشارات مصطفوی.
- خواجهسروی، غلامرضا و اسدی، علیرضا (1387)، «نقش روحانیت و روشنفکران دینی در تغییر نگرش عموم مردم ایران به نهضت حسینی در جریان انقلاب اسلامی»، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی، سال چهارم، شماره 15 : 53-11.
- دادفر، سجاد (1388)، «تأملی بر رابطه بازار و روحانیت شیعه در عراق»، پژوهشهای علوم تاریخی، دوره 1، شماره 2 : 86-71.
- رجبیدوانی، محمدحسن (1390)، مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه دوره قاجار، ج اول، چاپ اول، تهران: انتشارات نشر نی.
- رضائیپناه، امیر و ایزدی، رجب (1391)، «بنیاد و ساختار نظام قانونگذاری و نمایندگی در آرای علمای مشروطهخواه (با کانونی بودن آرای شیخ محمدحسین نائینی و شیخ اسماعیل محلاتی)» جستارهای تاریخی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال سوم، شمارة اول : 63-27.
- روحبخشاللهآباد، رحیم (1388)، شبکه پیامرسانی در نهضت امام خمینی(ره)، تهران: انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
- ساداتینژاد، سیدمهدی (1388)، «تحول مفهوم مشروعیت در فقه سیاسی شیعه در ایران»، فصلنامه علمی پژوهشی اندیشه نوین دینی، سال پنجم، شماره 17 : 178-139.
- ساداتینژاد، سیدمهدی (1388)، «سیر تحول مفهوم مشروعیت در فقه سیاسی شیعه (از دوران صفویه تا انقلاب اسلامی ایران)»، فصلنامه علمی پژوهشی علوم اسلامی، سال چهارم، شماره 13 : 110-81.
- سیوری، راجر (1378)، ایران عصر صفوی، ترجمه کامبیز عزیزی، چاپ هفتم، تهران: نشر مرکز.
- شایگان، فریبا (1387)، «بررسی ویژگی مشارکتکنندگان در انقلاب اسلامی ایران»، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 42 و 43 : 151-117.
- شجاعیزند، علیرضا (1388)، «روحانیت و موقعیت جدید»، فصلنامه علمی-پژوهشی شیعه شناسی، سال هفتم، شماره 26 : 264-231.
- شریفیان، مهدی و دیگران (1391)، «تجلی حماسه و عرفان عاشورایی در ادبیات انقلاب اسلامی ایران»، نشریه ادبیات پایداری دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال سوم شماره پنجم و ششم: 258-237.
- شفیعی، محمود (1387)، «اقتضاها و امتناعهای عقلگرایی در فقه سیاسی شیعه»، فصلنامه علمی پژوهشی شیعهشناسی، سال ششم، شماره 23 : 42-7.
- شیرخانی، علی و رضایی، مرتضی (1390)، «نقش روحانیت در انقلاب مشروطه»، فصلنامه علمی-پژوهشی انقلاب اسلامی، سال هشتم، شماره : 110-85.
- طاهری، سیدمهدی (1391)، «بازخوانی پیامهای عاشورا در جنبش حزبالله لبنان»، جستارهای سیاسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال سوم، شماره اول : 71-93.
- طاهریآکردی، محمدحسین (1392)، «بررسی تطبیقی «وثاقت» در سازمان روحانیت شیعه با نهاد کلیسای کاتولیک»، فصلنامه علمی پژوهشی اندیشههای نوین دینی، سال 9، ش 35 : 116-99.
- عبدی، حمزه (1386)، «وعظ در فرهنگ اسلامی: مفهومشناسی و بررسی ساحتهای روانشناختی»، معرفت، سال شانزدهم، شماره 112: 123-109.
- غرایاقزندی، داود (1376)، «رابطه جامعه مدنی و دولت: بررسی تیبیقی لاک و گرامشی»، فصلنامه راهبرد، شماره 14 : 16-1.
- غفاریهشتجین، زاهد و دیگران (1391)، «نقش هیئتهای مذهبی شهر تهران بر فرآیند پیروزی انقلاب اسلامی ایران»، دوفصلنامه علمی- پژوهشی دانش سیاسی، سال هشتم، شماره دوم : 82-63.
- فتاحی، سیدمهدی (1390)، روحانیت شیعه، الیت انقلاب اسلامی، فصلنامه دانشنامه: 166-157.
- فتحی، اصغر (1372)، «سیدجمالالدین واعظ و اهمیت منبر در شورش مشروطه»، ایراننامه، سال یازدهم، شماره 43 : 526-513.
- فروغیابری، اصغر (1381)، «کارکرد مراسم عزاداری در انقلاب مشروطه ایران»، مشکوة، شماره 76 و 77 : 29-15.
- فوکو، میشل (1387)، مراقبت و تنبیه: تولد زندان، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، چاپ هفتم، نشر نی.
- فیرحی، داود (1390)، «استعارههای دولت در فقه سیاسی شیعه»، فصلنامه سیاست، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره 41، شماره 3 : 226-205.
- فیگوئروا، گارسیادسیلوا (1363)، سفرنامه دن گارسیا دسیلوا فیگوئروا، سفیر اسپانیا در دربار شاه عباس اول، ترجمه غلامرضا سمیعی، تهران: انتشارات نو.
- قائمی، علی (1373)، «روشهای تربیت دینی: روش موعظه (وعظ)(2)»، تربیت، سال دهم، شماره 96: 9-6.
- قائمی، علی (1373)، «روشهای تربیت دینی: روش موعظه (وعظ)(3)»، تربیت، سال دهم، شماره 95: 25-22.
- گرامشی، آنتونیو (1383)، دولت و جامعه مدنی، ترجمه عباس میلانی، چاپ دوم، تهران: نشر اختران.
- گلجان، مهدی و آزادچوری، مجید (1386)، «نظاممند شدن فقه سیاسی شیعه: بررسی آراء و نظرات سیاسی فقهای مشهور سدههای هفتم تا دوازدهم هـ.ق»، مسکویه، سال 2، شماره 7 : 186-165.
- مدنیمبارکه، سیدسجاد (1389)، «حضور رسانه منبر در رادیو و تلویزیون»، فصلنامه دین و رسانه، شماره اول: 39-11.
- مرادیخلج، محمدمهدی و حاجیانپور، حمید و عبدی، زهرا (1394)، پارکنش علما در سده دوازدهم، فصلنامه علمی پژوهشی شیعهشناسی، سال سیزدهم، شماره 49 : 206-187.
- مصطفیالشیبی، کامل (1394)، تشیع و تصوف تا آغاز سده دوازدهم هجری، ترجمه علیرضا ذکاوتیقراگزلو، چاپ ششم، تهران: موسسه انتشارات امیرکبیر.
- مطلبی، مسعود و همکاران (1391)، «انقلاب اسلامی ایران و بسط فقه سیاسی شیعه»، فصلنامه مطالعات سیاسی، سال چهارم، شماره 16: 148-115.
- معیدفر، سعید و شهلیبر، عبدالوهاب (1386)، «جهانی شدن و شکلگیری سیاست فرهنگی محلی: مصرف رسانهای بلوچهای ایران و چالشهای هویت قومی و ملی»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی، دوره 15، شماره 56 و 57 : 208-183.
- مفتخری، حسین و رنجبر، محسن (1387)، «رویکرد احساسی-عاطفی به واقعه عاشورا در ایران (از صفویه تا مشروطه)»، فصلنامه شیعهشناسی، دوره 6، شماره 24: 212-169.
- مومن، علی (1376)، فرهنگ حسینی و فرهنگ یزیدی، دفتر دوم، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره).
- مهدویکنی، محمدرضا (1385)، خاطرات آیتالله مهدوی کنی، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
- نایبیان، جلیل و علیپورسیلاب، جواد (1388)، «بررسی وضعیت زردشتیان در ایران دوره صفویه»، فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ، سال چهارم، شماره دوازدهم : 190-163.
- نرگسیان، علیاکبر (1388)، «نمّری شاعری در سنگر تقیه»، فصلنامه علمی پژوهشی علوم اسلامی، سال چهارم، شماره 13 : 171-141.
- نوایی، عبدالحسین و احمدی، نزهت (1381)، «ساختار نهاد وقف در عصر صفوی»، فصلنامه علمی پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا، سال دوازدهم، شماره 4 : 42-21.
- نوری، محدث (1383)، لؤلؤ و مرجان در آداب اهل منبر، تصحیح کریم فیضی، انتشارات مطبوعات دینی.
- نوریطبرسی، علامه میرزاحسین (1390)، لؤلؤ و مرجان: در آداب اهل منبر، چاپ اول، تهران: انتشارات فراهانی.
- هالوب، رناته (1374)، آنتونیو گرامشی، فراسوی مارکسیسم و پستمدرنیسم، ترجمه محسن حکیمی، تهران: نشر چشمه.
- Baites Thomas R. (2002), Gramsci and the Theory of Hegemony in J. Martin (Ed.) Antonio Gramsci, London: Routledge.
- Gramsci, Antonio (1971), Selection from the Prison Notebooks, Trans. Quintin Hoare and Geoffrey Nowell Smith, New York: International Publishers.