The role of creative industries in illustrating the charm of the Islamic Revolution and strategies to promote national attraction

Document Type : Research Paper

Authors

1 Student

2 Researcher

3 Assistant Professor

Abstract

The Islamic Revolution of Iran can be regarded as a dishonest rise in the era of theocracy of history, which was able to bring human conscience to the awareness space ,It has led humanity from materialism to spirituality ,The beginning of the dramatic changes in the study of religion and government ,Because Western observers admitted that revolution was in the image of God. So that today's cultural, political, social and economic achievements have made everyone wonder Since the enemy's cultural invasion is organized, the western world by dominating its culture and pattern tries to prevent the spread of message and pattern different with its own such as the modeling of the Islamic Revolution. The west culture is a culture that leads our country’s young people to mere enjoyment and welfare to become indifferent to the issues of the country, region and the world.
In the meantime and in order to confront the world great crisis, the creative industries can provide an active and not passive strategy by utilizing the youth innate creativity as well as the great cultural and value capital of the Islamic Republic of Iran. Accordingly, in this research, we paid to extract an effective component in attention to the creative industries using the grounded theory method in direction of the Islamic Revolution attraction. Then, we paid to categorize these components using the interpretive structural modeling. The results of the research indicate that the six components have been extracted in the appeal of the Islamic Revolution. In this way, according to experts, the two components of absorption system, finding talented people and human resources development, as well as the system of supporting and cultivating attractive ideas are the most influential components in using creative industries as a way to promote the Islamic Revolution attractiveness.

Keywords


-     جعفرپور، رشید و بهمن، شعیب (1388)، «معرفی و ارزیابی کتاب: انقلاب‌های رنگی و انقلاب اسلامی ایران»، فصلنامه مطالعات بسیج، سال دوازدهم، شماره 44 .
-     خان محمدی، مرجان؛ قلعه‌نویی، محمود (1395)، «بازآفرینی مبتنی بر فرهنگ از طریق توسعه صنایع خلاق و تبیین محله‌های فرهنگی در بافت‌های تاریخی شهر، مرمت و معماری ایران»، سال ششم، شماره 12: 67-84.
-     خرمشاد، محمدباقر (1392)، «انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی و تمدن نوین اسلامی»، راهبرد فرهنگ، شماره 23: 127-153.
-     خرمشاد، محمدباقر (1397)، «انقلاب اسلامی و بازتاب آن بر نظام بین الملل»، فصلنامه اندیشه سیاسی در اسلام، شماره 15: 31-55.
-     دانایی فرد، حسن (1384)، «تئوری پردازی با استفاده از رویکرد استقرایی: استراتژی مفهوم سازی تئوری بنیادی»، دانشور رفتار، شماره 11: 57-70.
-     دانایی‌فر، حسن؛ امامی، سید مجتبی (1386)، «استراتژی‌های پژوهش کیفی: تأملی بر نظریه‌پردازی داده بنیاد»، اندیشه مدیریت، سال اول، شماره 1: 69-97.
-     سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1392)، روش‌های تحقیق در علوم رفتاری، تهران، انتشارات آگه.
-     سرنی زاده، مجید؛ ملایی، مسعود (1394)، «بررسی ظرفیت‌های اقتصاد دانش بنیان برای رفع چالش‌های اقتصاد خلاق در ایران»، پژوهش هنر، شماره 9: 27-32.
-     سلیمانی فارسانی، امین (1388)، «انقلاب اسلامی و جنگ نرم»، ماهنامه پیام انقلاب، شماره 31.
-     شفیعی، احمد (1385)، «انقلاب اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی»، حصون، شماره 7: 7-32.
-     علی احمدی، علیرضا؛ سعید نهایی، وحید (1386)، توصیفی جامع از روش‌های تحقیق، تهران: تولید دانش.
-     کنارکوهی، رحمن (1396)، «اهمیت انقلاب اسلامی ایران»، آژانس خبری تحلیلی خوانا، کدخبر:6067.
-     کیقبادی، مرضیه؛ فخرایی، مرضیه؛ علوی، سیده سارا؛ زواری، سید عبدالحمید (1387)، «از صنایع فرهنگی تا صنایع خلاق: مرور ادبیات موضوع با نگاهی به وضعیت صنایع فرهنگی در کشورهای پنج قاره جهان»، قم: اداره کل تبلیغات اسلامی قم.
-     محمدی، منوچهر (1383)، «بازتاب انقلاب اسلامی در جهان اسلام»، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شماره،63 : 119-141.
-     مدهوشی، مهرداد؛ محمدی، مهدی؛ شاملی، مهدی (1395)، «تحلیل اهمیت-عملکرد از منظر عوامل کلیدی موفقیت «صنایع خلاق»»، سیاست علم و فناوری، شماره 29 : 61-76.
-     موسوی‌لر، اشرف السادات؛ یاقوتی، سپیده (1394)، «بررسی جایگاه «صنایع فرهنگی و صنایع خلاق» در توسعه اقتصادی فرهنگ و هنر»، پژوهش هنر، شماره 9 : 33-40.
-      Boden MA (2004), “The creative mind: myths and mechanisms”, 2nd edn. Routledge, London.
-      Brecknock, Richard (2007), “Creative Capital: creative industries inthe “creative city”. Retrieved March. 3. 1-7.
-      Chuluunbaatar, E., Luh, D. B., & Kung, S. F. (2014). “The Role of Cluster and Social Capital in Cultural and Creative Industries Development”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 109, 552-557.
-      Corbin, J., & Strauss, A. (1990), “Grounded theory research: Procedures, canons and evaluative criteria”. Zeitschrift für Soziologie, 19(6), 418-427.
-      Dreesmann, M., Grüner, H., & Schmidt, A. (2014), “Creative Industries: A New Sphere of Activities for the University of the Arts? Aspirations”, Challenges and Restraints of Creative Industries in the Context of Management Education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 110, 587-594.
-      Hartley J (2005), “Creative industries”. Blackwell,  London
-      He, J. (2014), “Creative Industry Districts. Springer International Publishing”. Cham.
-      Howkins J (2001), “The creative economy: how people make money from ideas”. Penguin, London.
-      Jeffcutt, P. (2000), “Management and the creative industries 1. Studies in Cultures”, Organizations and Societies, 6(2), 123-127.
-      Keane, M., Ryan, M. D., & Cunningham, S. (2005), “Worlds Apart? Finance and Investment in Creative Industries in the People’s Republic of China and Latin America”. Telematics and Informatics, 22(4), 309-331.
-      Masum M (2009), “Globalization and commercialization of culture: analyzing the consumer attitude and response of the youth of Dhaka city”. Glob Stud J 3(3):71–82
-      Meusburger Meusburger P (2009), “Milieus of creativity: the role of places, environments, and spatial contexts”. In: Meusburger P et al (Eds) Milieus of creativity knowledge and space, vol 2. Springer, Heidelberg, 25–37.
-      Miller, Toby, Govil, Nitin, McMurria, John, Maxwell, Richard, Wang, Ting (2005), “Global Hollywood 2 London: BFI Publishing”.
-      Moore, I. (2014), “Cultural and Creative Industries Concept–A Historical Perspective”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 110, 738-746.
-      Negus & Pickering Negus K, Pickering M (2000), “Creativity and cultural production”. Int J Cult Policy 6(2):259–282.
-      Ottavia. (2014), “Taiwanese Business Angels’ Investment in the Core Creative Industries”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 109. 571-561.
-      Porter Porter ME (1998), “Clusters and the new economics of competition”, Harvard Business Review, November–December: 76–90.
-      Suparman, S., Sudirman, I., & Siswanto, J. (2012), “Identification Characteristics of Potential Creative Industry in Bandung to be developed through Strategy of Replication”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 65, 955-960.
-      Tepper, S. J. (2002), “Creative assets and the changing economy. The Journal of Arts Management, Law, and Society”, 32(2), 159-168.
-      Wuwei, L. (2011), “How creativity is changing China”. A&C Black.London.