نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوج
2 دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه یاسوج
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
After the Islamic Revolution in Iran, political Islam to enter the realm of practical politics, face with new issues and concepts interpreted by some other political discourses. Freedom one of the most important concepts in the discourse of conflict, it carried a different meaning. The Imam Khomeini as intellectual scholar of this discourse, in these conditions, with emphasis on jurisprudents method, trying to define and delineate the limits of freedom. In this paper, the assumption will be tested: that imam Khomeini's religious epistemology, The concept of freedom and its framework, has been fixed in his thought’’. In this paper, using Quentin Skinner methodology, we analyzed the expression of political and religious views of Imam Khomeini, the interpretation of the concept of freedom of religion and its impact on his political views. Imam relying on religious knowledge defines the concept of freedom as "positive freedom". He defines the concept of freedom as "divine and natural right" that helps the true happiness of human.
کلیدواژهها [English]
- اخوان کاظمی، بهرام (1378)، «دموکراسی و آزادی از دیدگاه امام خمینی(ره)»، فصلنامه دانشگاه اسلامی، شماره نهم و دهم.
- اسکینر، کوئینتن (1372)، ماکیاولی، ترجمه عزتالله فولادوند، تهران: طرح نو.
- افروغ، عماد (1378)، «آزادی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)»، فصلنامه دانشگاه اسلامی، شماره 9 و 10.
- البدور، سلمان (1375)، «خداشناسی و خودشناسی»، مجله حضور، شماره 17.
- بازرگان، مهدی(1361)، مشکلات و مسائل اولین سال انقلاب، تهران: عبدالعلی بازرگان.
- بازرگان، مهدی (1364)، بازیابی ارزشها، تهران: انتشارات نهضت آزادی.
- بازرگان، مهدی (1377)، پادشاهی خدا، تهران: شرکت سهامی انتشار.
- برلین، آیزیا (1368)، چهارمقاله در باب آزادی، ترجمه محمد علی موحد، تهران: خوارزمی.
- تاجیک، محمدرضا (1382)، «مردمسالاری دینی، بهسوی یک گفتمان مسلط»، فصلنامه دانشگاه اسلامی، شماره 20.
- ستوده، امیررضا (گردآورنده) (1374)، پا بهپای آفتاب: گفتهها و ناگفتهها از زندگی امام خمینی(ره)، تهران: نشر پنجره.
- ستوده، امیررضا (گردآورنده) (1378)، امام خمینی(ره) و قرائتهای نوین از دین، تهران: مؤسسه نشر و تحقیقات.
- حسینی زاده، محمدعلی (1386)، اسلام سیاسی در ایران، قم: انتشارات دانشگاه مفید.
- خسرو پناه، عبدالحسین (1376)، «نظریه تأویل و رویکردهای آن»، مجله کتاب نقد. شماره 5 و6 .
- خواجه سروی، غلامرضا (1382)، رقابت سیاسی و ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران، تهران: مرکز اسناد انقلاب.
- خمینی، آیتالله سید روحالله (1371)، صحیفه نور، تهران: مرکز مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی.
- خمینی، آیتالله سید روحالله (1363)، تحریرالوسیله، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- خمینی، آیتالله سید روحالله (1378)، صحیفه امام، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
- خمینی، آیتالله سید روحالله (1378)، آداب الصلاه، چاپ دوم، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر تراث الامام الخمینی(ره).
- خمینی، آیتالله سید روحالله (1377)، صحیفه انقلاب: وصیتنامه سیاسی - الهی حضرت امام خمینی(ره)، تهران: انتشارات آبا.
- دلشاد تهرانی، مصطفی (1380)، عارض خورشید: مقدمهای بر اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، چاپ دوم، تهران: انتشارات دریا.
- دو هفتهنامه عصر ما، شماره 30، 22/9/1374، صفحه 1 تا 8.
- روشن، امیر (1387)، «کوئنتین اسکینر و هرمنوتیک قصدگرا در اندیشه سیاسی»، مجله رهیافتهای سیاسی و بینالمللی. شماره 14.
- عابدی اردکانی، محمد (1381)، سنت و نوسازی سیاسی، چاپ اول، یزد: بنیاد فرهنگی پژوهشی ریحانه الرسول.
- عابدی اردکانی، محمد (1388)، «آیتالله سید روحالله خاتمی پیرو بیبدیل اسلام ناب محمدی»، فصلنامه حضور، شماره 69.
- فی، برایان (1381)، فلسفه امروزین علوم اجتماعی، ترجمه خشایار دیهیمی. تهران: طرح نو.
- کلینی، محمدبن یعقوب (1313هـ.ق)، اصول الکافی، تصحیح میرزا محمدحسین شریعتمدار تبریزی، تبریز: کارخانه مشهدی اسدآقا.
- کوهن، کارل (1373)، دموکراسی، ترجمه فریبرز مجیدی، تهران: انتشارات خوارزمی.
- لکزایی، شریف (1380)، «نظریه آزادی سیاسی در اندیشه امام خمینی(ره)»، فصلنامه حضور، شماره 37.
- مرتضوی، خدایار (1385)، «بررسی آثار اسکینر و کاوشیدر نقد وی بر متدلوژی قرائت زمینهای»، مجله قبسات. شماره 42.
- مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی (1315)، بحارالانوار، تهران: محمدحسین تاجر کاشانی.
- منوجهری، عباس (1381)، هرمنوتیک، دانش و رهایی، چاپ اول، تهران: بقعه.