بازنمایی الگوی دانشگاه اسلامی؛ دانشگاه سازگار با محیط علمی و اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی

2 دانشجوی دکترای اقتصاد و مدیریت مالی آموزش ‌عالی، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران

چکیده

هدف: این پژوهش، با هدف شناخت دانشگاه اسلامی، دانشگاه سازگار با محیط علمی و اجتماعی انقلاب اسلامی ایران بر مبنای سند دانشگاه اسلامی و تصحیح برخی برداشت‌های ناصواب و سطحی از ایده دانشگاه اسلامی انجام شده است.
روش‌شناسی پژوهش: پژوهش کیفی حاضر با استفاده از راهبرد تحلیل مضمون انجام شده است. توجه به هدف مقاله، به سه پرسش شامل مؤلفه‌های اصلی الگوی دانشگاه اسلامی کدام‌اند؟؛ الگوی دانشگاه اسلامی دارای چه ابعادی است؟ و مدل طرح‌ریزی‌شده‌ی دانشگاه اسلامی چگونه اعباربخشی شده است؟ پاسخ داده شده است.
یافته‌ها: یافته‌ها شامل ابعاد چهارگانه پژوهش و فناوری، آموزش، مدیریت و فرهنگی- تربیتی و مؤلفه‌های نُه‌گانه شامل سازگاری علمی با محیط پیرامون، ساماندهی ظرفیت‌های علم و فناوری، نظام آموزشی کارآمد، توسعه ظرفیت سرمایه انسانی، رهبری مؤثر در آموزش عالی، سازوکارهای تشویقی و رقابتی، ظرفیت‌سازی‌های نرم، ارزش‌های فرهنگی- تربیتی و ارزش‌های اسلامی- ایرانی، دانشگاه اسلامی، است.
نتیجه‌گیری: براساس این پژوهش، ابعاد و مؤلفه‌های دانشگاه اسلامی سازگار با محیط علمی و اجتماعی، یکی از برداشت‌های واقعی مستند از دانشگاه اسلامی است. کیفیت محصولات و خدمات، مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی از پیامدهای دانشگاه سازگار با محیط می‌باشد. از این‌رو، یک برداشت صحیح دیگر از دانشگاه اسلامی، دانشگاه با کیفیت، تمدن‌ساز، جامعه‌محور و در تراز انقلاب اسلامی و متعهد به آرمان‌های آن است.

کلیدواژه‌ها


  • Abed Jafari, Hassan, Taslimi, Mohammad, Faqihi, Abolhassan & Sheikhzadeh, Mohammad (2011). "Content analysis and content network: A simple and efficient way to establish patterns in qualitative data ". Strategic Management Thought, (5). (In Persian)
  • Blass, Eddie; Jasman, Anne; Shelley, Steve (2009). Visioning 2030: The future of the Higher Education sector in the UK, Elsevier Ltd.
  • Bourdieu, Pierre (2007). The Science of Science and Reflection, translated by Yahya Emami, Tehran, Scientific Research Center. (In Persian)
  • Cohen, Michael & March, James (1974). Leadership and Ambiguity: The American college president, New York, Mc Grow- Hill.
  • Danaeifard, Hassan (2006). "Rival paradigms in management science and organization: A comparative approach to ontology, ontology and methodology". Knowledge Behavior, 14 (26). (In Persian)
  • Davari Ardakani, Reza (2000). About Science, Tehran, Hermes Publications. (In Persian)
  • De Boer, Harry; Huisman, Jeroen; Klemperer, Anne; van der Meulen, Barend; Neave, Guy; Theisens, Henno & van der Wende, Marijk (2002). "An analysis of trends and perspectives in higher education and research". The Hague: Adviesraad voor het Wetenschapsen Technologiebeleid, 182.
  • Delanetti, Gerard (2007). Knowledge in Challenge, translated by Ali Bakhtiari Zadeh, Tehran, Institute of Cultural and Social Studies. (In Persian)
  • Delanty, Gerard (2001). Challenging knowledge: the university in the knowledge society, Buckingham, Open U. Press.
  • Delanty, Gerard (2004). Does the University Have a Future? In Globalization and Higher Education, Hawai`i U. Press, Honolulu: 241-254.
  • Delanty, Gerard (2005). The Sociology of the University and Higher Education: The Consequences of Globalization. In: The SAGE Handbook of Sociology. Sage Pub. Ltd, London, pp. 530-545.
  • Dominelli, Lena & Hoogvelt, Ankie (1996). "Globalization and the technocratization of social work". Critical social policy, 16(47): 45-62.
  • Etzkowitz, Henry & Leydesdorff, Loet (2000). "The dynamics of innovation: from National Systems and “Mode 2” to a Triple Helix of university–industry–government relations". Research policy, 29(2): 109-123.
  • Farasakhah, Maghsod (2018). Occasionally University in Iran. First Edition, Tehran; Agah Publications. (In Persian)
  • Gardner, Pull (1992). Meeting the Challenges of the New Millennium: The University's Role, Challenges facing H.E. at the millennium, Ch.2, USA, Oryx press.
  • Ginkel, Hans (1999). "Networks and Strategic Alliances within and between Universities and with the Private Sector, Challenges facing H.E". at the millennium, Ch.8, USA, Oryx press.
  • Hirsch, Werner & Weber, Luc (1999). Challenges facing H.E. at the millennium, USA, Oryx.
  •  Jafarzadeh, Mojtaba; Tahmasabi, Siyamak; Gholipour, Hossein (2019). "Identifying and evaluating the functions of the Islamic University with the approach of the importance of performance". Basij strategic studies, 20 (86). (In Persian)
  • Jaspers, Karl (1960). The idea of the university, London, Peter Owen.
  • Khan Mohammadi, Karim (2006). "Examining the process of Islamization of universities". Islamic University Quarterly, 32. (In Persian)
  • Khorsandi Taskooh, Ali (2017). "Fourth Generation University; Community Mission". University Today Journal, 2. (In Persian)
  • Latifi, Meysam; Abdolhosseinzadeh, Mohammad; Azarfar, Amir (2015). "Designing a model of succession in government organizations through the use of structural-interpretive modeling". Quarterly Journal of Management of Government Organizations, 4 (4). (In Persian)
  • Lin Tien, Chang-Lin (1999), "Future Challenges Facing American Higher Education, Challenges facing H.E". at the millennium, Ch.16, USA, Oryx press.
  • Mehdi, Reza & Shafiei, Masoud (2017). "Mapping and Capacity Building of Fourth Generation Universities for Local and Regional Development", Journal of Industry and University, 53: 22-1. (In Persian)
  • Mehdi, Reza (2009). Evaluation of science production strategies in the technical-engineering group of the country with emphasis on the 20-year perspective of the Islamic Republic of Iran, PhD thesis, Tehran, Shahid Beheshti University. (In Persian)
  • Mohsenpour, Bahram (2011). Educational Planning, Tehran, Samat Publications. (In Persian)
  • Moran, Edgar (2000). An Introduction to Complex Thought, translated by Afshin Jahandideh, Tehran, Ney Publishing. (In Persian)
  • Nik Pima, Nasrin; Abedsaeeidi, Jila; Azargashb, Aznllah; Alavi Majd, Hamid (2013). "Framework analysis is a way to analyze qualitative data". Journal of Jihad University Research Institute of Health Sciences, 13 (1). (In Persian)
  • Parsons, Talcott & Platt, Gerald (2013). The American university. In The American University. Harvard University Press.
  • Pawlowski, Krzysztof (2009). "The ‘fourth generation university’ as a creator of the local and regional development". Higher Education in Europe, 1: 51-64.
  • Plas, Jay. M; Kvale, Steinar; KVALE, Steinar (1996). Interviews: An introduction to qualitative research interviewing. Sage.
  • Power, Michael (1997). Audit society, cambridge university press.
  • Representation of the Supreme Leader in the University (2004). Islamic University: Missions, Principles and Strategies, Tehran, Maaref Publishing. (In Persian)
  • Sarton, George (1981). Introduction to the History of Science, translated by Gholam Hossein Sadri Afshar, second edition, Tehran, Hudhud Publishing. (In Persian)
  • Stagner, Joseph (2016). "Stanford University’s fourth generation district energy system: Combined heat and cooling provides a path to sustainability. District Energy" Fourth Quarter, 19-24.
  • Supreme Council of the Cultural Revolution (2013). Approved by the Islamic University. (In Persian)
  • Toffler, Alvin (1995). The Shock of the Future, translated by Heshmat A. Kamrani, Tehran, Simorgh Publishing. (In Persian)
  • Yamani, Mohammad (2001). An Introduction to the Performance of University Systems, Tehran, Shahid Beheshti University Press. (In Persian)
  • Yamani, Mohammad (2003). University Development Planning: Theories and Experiences, Shahid Beheshti University. (In Persian)
  • Yamani, Mohammad (2009). "Adaptive University: A Complex Process, New Approaches and Perspectives in Higher Education", Tehran, Research Institute for Cultural and Social Studies: 13-164. (In Persian)
  • Zolfagharzadeh, Mohammad Mehdi; Saadabadi, Ali Asghar (2012). "Redefining the main functions of the university in society based on Islamic ideals in the thought of Imam Khomeini", Basij strategic studies, 17 (65). (In Persian)