در روند شکلگیری و پیروزی انقلاب اسلامی نیز، مساجد یکی از عمدهترین محلهای تجمع و اعتراض مردم و شکلگیری تظاهرات علیه رژیم شاه بود. در واقع، تجمع جمعیت که عامل مهمی در شکلگیری تودهها بود و نقش بهسزایی در شکلگیری تظاهرات و اعتراضات مردمی علیه رژیم شاه داشت، از مساجد ریشه میگرفت. مساجد عمدهترین ابزار روحانیت برای ارتباط با اقشار مختلف جامعه بودند و از طریق آنها ایدئولوژی انقلاب و پیام روحانیت به گوش مردم میرسید. همچنین، عامل اصلی بسیج تجار و بازاریان، مساجد بودند که به دلیل پیوند تاریخی مسجد و بازار در قیامها و اعتراضات مردمی، مسجد مرکز تشکل و سازماندهی بازاریان بود. پرسشهای مهمی که در مقالة حاضر مطرح میشود، این است که کانون اصلی قدرت در نظام در جمهوری اسلامی ایران در چه حوزههایی قرار دارد؟ مساجد چه نقش و کارکردهایی در مشروعیت بخشی به قدرت در نظام جمهوری اسلامی ایران دارد؟ فرض اصلی مقالة حاضر این است که ساختارهای قدرت در نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مفهوم منتشر شدهای از فرهنگ است که درون تمام ساختارهای سیاسی و اجتماعی و از جمله مسجد حضور دارد و به تولید و بازتولید قدرت میپردازد. در مقالة حاضر، تلاش بر این است تا ابتدا روش گفتمان و چگونگی شکل گیری گفتمان هژمون و ارتباط آن با مفاهیم قدرت و فرهنگ را مورد بررسی قرار دهیم. سپس، جریان قدرت در مسجد و سازوکارهای قدرتساز آن را مورد مطالعه قرار دهیم.