بازخوانی انتقادی رویکرد ‌ فردید به انقلاب اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری تخصصی علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی و نقد دیدگاه‌های مدرنیته‌ستیزانه سیداحمدفردید به‌عنوان یکی از چهره‌های مهم روشنفکری معاصر ایران است که در خصوص نسبت میان انقلاب اسلامی با مدرنیته براساس یک روایت هایدگری مطرح شده است. که در آن سعی شده تا تفسیر جدیدی از انقلاب اسلامی به‌عنوان یک تحول هستی‌شناختی در مواجهه با نیست‌انگاری مدرن ارائه شود. مسئله اصلی پژوهش این است که انقلاب اسلامی چه جایگاهی در اندیشه فردید داشت؟ و تحلیل فردید از انقلاب اسلامی تا چه اندازه با واقعیت‌های تاریخی انقلاب و پس از آن همخوانی دارد؟
روش‌شناسی پژوهش: این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی- انتقادی می‌خواهد ضمن تحلیل شاخصه‌های اصلی رویکرد هایدگری فردید در مواجهه با انقلاب اسلامی به ارزیابی و نقد سویه‌های انتقادی و ایجابی آن بپردازد.
یافته‌ها: توجه به کاستی‌های تحلیل وی شامل توجه صرفش به سویه‌های ضدمدرن انقلاب اسلامی و عدم توجه به جنبه‌های مدرن در تکوین این پدیده و همچنین تأکید شدید به تقابل انقلاب با ارزش‌های مدرن و نادیده‌انگاری نقش و سهم سایر عوامل در شکل‌گیری و تکوین انقلاب از مهم‌ترین یافته‌های این پژوهش است.
نتیجه‌گیری: نتیجه کلی این پژوهش نشان‌گر آن است که نظریه هایدگری فردید در خصوص انقلاب اسلامی ضمن ارائه رویکرد و چشم‌اندازی هستی‌شناختی به مطالعه انقلاب اسلامی ایران قادر به ترسیم سیمای کاملی از انقلاب اسلامی با توجه به ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن نیست و صرفاً سعی دارد تا با پررنگ کردن جنبه‌های ضدمدرن انقلاب برخی از ابعاد دیگر آن را نادیده بگیرد.

کلیدواژه‌ها


  • Abdul Karimi, Bijan (2007). "Heidegger and Fardid", Hamshahri Kheradname, No. 19.
  • Abdul Karimi, Bijan (2013). Heidegger in Iran, A Look at the Life, Works and Thoughts of Seyed Ahmad Fardid, Tehran: Institute of Iranian Wisdom and Philosophy.
  • Al-Ahmad, Jalal (1994). Westernization, Tehran: Ferdows.
  • Ashouri, Dariush (1997). We and Modernity, Tehran: Sarat.
  • Behnam, Jamshid (1996). Iranians and the Thought of Modernity, Tehran: Farzan Rooz.
  • Davari, Reza (2005). Contemporary Iranian Philosophy, Tehran: Saqi.
  • Defronzo, James. (2000). The Islamic Revolution of Iran from a Theoretical Perspective, translated by Homeira Moshirzadeh, Tehran: Center for the Recognition of Islam and Iran.
  • Dibaj, Musa (2004). Fardidi Content, Tehran: Alam Publishing.
  • Dostal, Robert.j. (1992). "Beyond being: Heidegger's plato" in Christopher Macann (ed.) Martin Heidegger, critical Assessments. (vol. II). London:
  • Fardid, Ahmad (1970). Sadegh Hedayat's Thoughts, by Mohammad Katiraei, Tehran: Ashrafi and Farzin Publications.
  • Fardid, Ahmad (1971). "Answers to Opinions about the East and the West", Culture and Life, Number7: 27-41.
  • Fardid, Ahmad (1995). "The Fall of Guidance in the Waste Pit of French Literature", Shargh Newspaper, winter, Number19: 11-14.
  • Fardid, Ahmad (1999). "Fardid unpublished interview with Kayhan Farhangi", Shahrvand Emrooz, No. 2, September.
  • Fardid, Ahmad (2002). Farhi's meeting and the conquests of the apocalypse, by Mohammad Madadpour, Tehran: Nazar Publishing.
  • Fardid, Ahmad (2016). West and Westernization, Tehran: Farno.
  • Foucault, Michel (1998). What do Iranians dream of?. Translated by Hossein Masoumi Hamedani, Tehran: Hermes.
  • Foucault, Michel (2000). Iran is the soul of a soulless world, translated by Niko Sarkhosh and Afshin Jahandideh, Tehran: Ney Publishing.
  • Hashemi, Mohammad Mansour (2005). Identity thinkers and intellectual heritage of Ahmad Fardid, Tehran: Kavir Publishing.
  • Heidegger, Martin (1962). Being and time, Translated by John Macquarrie and Edward Robinson, Bodmin: Blackwell Publishers.
  • Heidegger, Martin (1992). Parmenides, Translated by Andre Schuwer and Richard Rojcewicz, Indiana: Indiana University Press.
  • Heidegger, Martin (2004). What is Metaphysics?, Translated by Siavash Jamadi, Tehran: ghoghnos.
  • Heidegger, Martin (2015). The History of Beyng. Translated by Jefferey Powell And William McNeill, Indiana University Press.
  • Ibn Arabi, Muhammad ibn Ali (2004). Discovering the meaning of the names of God Al-Hassani, translation and explanation by Ali Zamani Ghomshei, Qom: Religious Press.
  • Ibn Arabi, Muhammad ibn Ali (2010). Fusus al-Hakam, translated by Mohammad Ali Movahed, Tehran: Karnameh.
  • Ibn Arabi, Muhammad ibn Ali (2005). Al-Futuhaat Al-Makkiya, 4J, Beirut: Dar Sader.
  • Maaref, Seyed Abbas (2001). A look at the principles of wisdom, Tehran: Raizan Publishing.
  • Madadpour, Mohammad (1993). Historical Self-Awareness, Tehran: Office of Religious Studies of Art.
  • Madadpour, Mohammad (1999). The course of culture and literature in historical periods, Tehran: Islamic Culture and Art Research Institute.
  • May, Reinhard (1996). Heidegger's Hidden Sources: East Asian influences on his work. Translated with a complementary essay, by Graham Parkes. London and New York: Routledge.
  • Mirsapasi, Ali (2007). Iranian Intellectuals: Narratives of Despair and Hope, translated by Abbas Mokhber, Tehran: Development.
  • Mirsepassi Ali (2017). Transnationalism in Iranian Political Thought: The Life and Times of Ahmad Fardid, Cambridge University Press.
  • Mirsepassi, Ali (2018). Iran's Troubled Modernity: Debating Ahmad Fardid's Legacy, Cambridge University Press.
  • Mirsepassi, Ali (2019). Iran's Quiet Revolution, Cambridge University Press.
  • Arne (1969). Four Modern philosophers, Carnap, Wittgenstein, Heidegger, Sartre. Translated by Alastair Hannay. Chicago and London: The University of Chicago press.
  • Nezhad Iran, Mohammad (2015). Religious intellectualism and modernity in Iran, Tehran: Goharshid.
  • Pedram, Massoud (2003). Religious intellectuals and modernity in post-revolutionary Iran, Tehran: Game no.
  • Qaisari, Mohammad Davood (1996). Description of Fusus al-Hakam, by Seyyed Jalaluddin Ashtiani, Tehran: Scientific and cultural.
  • Rajaee, Farhang (2010). Islamism and Modernism: The Changing Discourse in Iran, University of Texas Press.
  • Vahdat, Farzin (2004). Iran's intellectual confrontation with modernity, translated by Mehdi Haghighatkhah, Tehran: ghoghnos.
  • Wrathall, Mark A. (2010). Heidegger and Unconcealment: Truth, Language, and History, Cambridge: Cambridge University Press.