هدف: مقاله حاضر با رویکرد بررسی و تبیین ویژگی های اخلاقی و معرفتی شهید سلیمانی در تعامل با جامعه بوده که موجب الگویی ممتاز در میان شخصیت های نظامی و سیاسی گشته است. روششناسی پژوهش: این نوشتار با روش تحلیل اسنادی که درصدد شناسایی و ترسیم روابط پدیده ها به کمک کنکاش در داده ها و تحقیقات قبلی بوده، تدوین گشته است. یافته ها: یافته ها حاکی است که خویشتن داری محور شخصیتی ایشان، ضمن معرفی به عنوان الگوی نمونه، مجموعه ای از شاخصهای اخلاق کاربردی و عملی را به نمایش خواهد گذاشت و درنتیجه بتوان از آثار اجتماعی و سیاسی آن که در کمال و سعادت آدمی مؤثر عمل می نماید، بهرهمند شد. نتیجه گیری: سکینه نفس انسان در تقابل با حوادث می تواند دچار لغزش شود و در صورتی که تقید به فضایل و در رأس آنها، خویشتن داری را سرلوحه قرار دهد، قادر به رشد نفس تا بدانجایی است که در کوران حوادث، مسالمت جویی را مورد مداقه قرار دهد.
Khomeini, Ruhollah, (2012), Islamic government and Guardianship of the Islamic Jurist in the thought of Imam Khomeini , Tehran, Imam Khomeini's Editing and Publishing Institute.
Qaraeti, Mohsen, (2013), Tafsir Noor, Tehran, Cultural Center of Lessons from the Qur'an.
Kafi, Abdul Hossein; Masoudi, Abdul Hadi, (2013), the relationship between attention to the knowledge of God and self-control in humans, Ethical Researches, 4 (2): 5-20.
Issa zadeh, Issa, (2017), behavioral solutions to achieve peace from the perspective of the Qur'an, Qur'an and Medicine, 4 (1): 5-12.
Soltani Kohanestani, Maryam, (2015), self-control and its role in peace of mind from Plato's point of view, Ethical Researches, 7 (1): 111-128.
Haydarzadegan, Alireza; Kazemi, Yahya; Sanati Zadeh, Fatemeh, (2013), the relationship between self-control, creativity and leadership styles, Educational Psychology Studies, 9 (16): 39-54.
Zarei, Saadullah, (2018), Preliminary research in the Soleimani school, Strategic Studies of the Islamic World, 20 (3): 5-24.
Rutherford, K. Dowshen, S, (2001), Teaching Your Self-Control. The Nemours Foundation.
Tavalai, Ruholla؛ Nobari, Alireza and Khalili, Hasan, (2019), the position of Islamic spirituality in the growth and excellence of commanders (Shahid Soleimani, a model of spiritual excellence), the second international conference on the second step of the Islamic Revolution: School of Shahid Soleimani; The training model for civilizing Jihadist managers.
Moazzemi Gudarzi, Ali, (2018), presenting the ethical and religious model of managers from the perspective of Shahid Soleimani, the second international conference on the second step of the Islamic revolution: Shahid Soleimani's school.
Dehghani, Mohammad, (2018), the functions of Islamic unity and cohesion in the creation of modern Islamic civilization, collection of essays on the second step of the revolution; Model of order of civilizing revolution: 217-236.
McCullough ,M. E, & Brian, L. B, (2009), Religion, Self-Regulation, and Self-Control: Associations, Explanations, and Implications, Psychological Bulletin, v. 135, N. 1, p. 69-93.
Masicampo, E. J. & Baumeister, R. F, (2007), Relating mindfulness and selfregulatory processes. Psychological Inquiry, v18, 255–258.
Juma Mozafari, Ali, (2018), ethics and spirituality, obstacles and harms, collection of essays on the second step of the revolution; Model of order of civilizing revolution: 181-205.
Karimi Khoigani, Ruhollah, (2019), spiritual and humble leadership in the school of Shahid Soleimani, the second international conference on the second step of the Islamic revolution: the school of Shahid Soleimani
Zarei, Saadullah, (2019), Human aspects of Shahid Soleimani School, Imam Hossein University.
Shirazi, Ali, (2019), Islamic lifestyle in the school of Shahid Soleimani, Imam Hossein University.