تولید ادبیات علمی -پژوهشی براساس دیدگاه آیت الله خامنه ای در علوم انسانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مطالعات علوم سیاسی و انقلاب اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، تهران.

2 فوق لیسانس رشته مبانی فقه و حقوق اسلامی دانشگاه اصول الدین، قم.

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش بررسی فرآیند فعالیت‌های انجام  شده در حمایت از تحقیقات پایانی تحصیلات تکمیلی به منظور هدایت و حمایت از پایان­نامه ­ها و رسائل علوم انسانی در کشور مبتنی بر ظرفیت دیدگاه‌های آیت‌الله خامنه‌ای می‌باشد.
روش‌شناسی پژوهش: نوع تحقیق کیفی و در پژوهش حاضر از تحلیل مقوله­ای استفاده ‌شده است که بر پایه عملیات برش متن در واحدهای مشخص و سپس طبقه ­بندی این واحدها بر حسب مشابهت، در مقوله­ ها انجام می‌شود؛ همچنین با توصیف فرآیند اجرایی و اقدام هدایت و حمایت از  پایان­نامه ­های تحصیلات تکمیلی علوم انسانی در کشور توسط «دبیرخانه حمایت و هدایت پایان­نامه­ ها و رسائل علوم انسانی در کشور» به شفاف­ سازی وضعیت موجود میزان پایان­نامه ­های مورد حمایت مالی  در بازه سه ­ساله (1393-1396) پرداخته شده است.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش، حاکی از امکان  بهره­مندی از ظرفیت بیانات و  مطالبات رهبری در راستای هدفمندی و پویایی برای استخراج عناوین موضوعی و محتوایی پایان­نامه ­ها و رسائل علوم انسانی و به تبع تولید علم در حوزه علوم انسانی می­ باشد که به‌عنوان نمونه یافته‌های تحلیلی، سه عنوان از 25 عنوان مورد تحلیل در متن آورده شده است.
نتیجه‌گیری: دانشگاه به‌عنوان مهم‌ترین زیرساخت پیشرفت و توسعه‌ی کشور و تربیت نیروی انسانی هر کشور به‌شمار می‌رود. بنابراین لازم است فعالیت‌های پژوهشی که در دانشگاه­ ها توسط این سرمایه ­های عظیم با همکاری اساتید انجام می ­شود، هدایت و حمایت شوند تا از نتایج آنها در مسیری هدفمند برای حل مشکلات و چالش ­های کشور، بهره­برداری شود‌.

کلیدواژه‌ها


  •  

    • Akbari, Asgar (2020). “The components of Islamic Iranian identity in the intellectual system of the Supreme Leader”. National Studies, 21(83): 45-63.(In Persian)
    • Arabi Noushabadi, Zain al-Abidin (2013). How the revolutionary coalition was formed under the leadership of Imam Khomeini and its collapse, master's degree, Imam Khomeini and Islamic Revolution Research School, Sociology of Revolution. (In Persian)

    -      Educational and Student Vice-Chancellor of Human Sciences and Cultural Studies Research Institute (2005). Abstracts of master's theses of the students of Humanities and Cultural Studies Research Institute. first volume. Tehran.-      Ghaffari, Rahman; Ahmadian-Divokti, Mohammad Mahdi, Swasari (2020). “The prosperity of national production, resistance economy and national solidarity based on the statements of the Supreme Leader”. National Studies, 82(21): 108-89. (In Persian)-      Ghavi, Nayyreh (2021). An introduction to the production of scientific-research literature based on the demands of leadership in theses and letters of human sciences, Research Institute of Islamic Culture and Education.-      Gholipour, Hossein; and Chitsazian, Alireza (2017). “The dimensions and components of transformation in humanities in the thought of the Supreme Leader and its implications for the desirable humanities of the Islamic Republic”. Culture Strategy, 10(37): 97-124. (In Persian)-      Heydari, Omid (2020). “Knowing the views of the Supreme Leader regarding the Persian Gulf and the role of the armed forces stationed there”, Defense Management and Research, 19(89): 81-101. (In Persian)-      Hosseini-Nejad, Bibi Razieh; Malkutian, Mustafa (2020). “What and why the cultural influence of the domination system and the strategies to deal with it with an emphasis on the thoughts of the Supreme Leader”, Islamic Revolution Studies, 17 (60): 92-71. (In Persian)-      Khanifar, Hossein; Muslimi, Nahid (2017). The principles and basics of qualitative research methods, a new and practical approach, Naghah Danesh: Tehran, first edition.-      Kiai Taleghani, Nahid; Zain Abadi, Hasan-Reza; Arasteh, Hamidreza; Abbasian, Hossein (2019). “A reflection on the causes affecting the occurrence of research biases in universities and higher education institutions of Iran”. Higher Education of Iran, 11(1): 39-66. (In Persian)-      Mohammadi Poya, Farmarz; Turkashund, Sinai (2020). “Educating the foundation of modern Islamic civilization with emphasis on the thought of Supreme Leader”. Research in Islamic education issues, 46(28): 103-124. (In Persian)-      Mohammadpour, Mohammad (2019). Anti-Methodology: Philosophical Backgrounds and Practical Procedures in Qualitative Methodology, Logos, Qom.-      Mousavi, Seyed Hadi (2018). “Delving into the nature and essential components of the concept of "transformation" in human sciences from the perspective of Ayatollah Khamenei”. Quarterly Journal of Basic Humanities Research, 4(3): 117-140. (In Persian)-      Nemati, happy; Attarchi, Mir Saeed; Pourqana, bird; Rafii, the goddess; Bakhshi, Fatana. (2020). “Examining the barriers to conducting research in the faculty members of Gilan University of Medical Sciences in 2016: a combined study”. Journal of Gilan University of Medical Sciences, 29(114): 14-29. (In Persian)-      Pourezat, Ali Asghar (2014). An introduction to scientific research method (the process of compiling a research thesis and defending it), Midanchi Publications, first edition, Tehran. (In Persian)-      Savehdaroodi, Mustafa; Ismaili, Mehdi; Heydari, Daniyal (2016). The model of threat analysis from the perspective of the Supreme Leader. Defense Strategy Scientific Quarterly, 14 (2): 61-91. (In Persian)-      Shahriari, Provir; Rasouli, Behrouz. (2020). No research is perfect: exploring the limitations of research in theses and theses of Iranian universities and higher education institutions. Information Processing and Management (Information Science and Technology), 36(1): 95-126. (In Persian)

    • khamenei.ir