مولفه‌های عزت و اقتدار ملی درشبکه‌های خبری برون‌مرزی رسانه ملی (با تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روزنامه‌نگاری دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما.

2 فارغ التحصیل کارشناسی رشته روزنامه‌نگاری، دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صدا و سیما.

چکیده

هدف: انقلاب اسلامی ایران، با ورود به دهه پنجم خود وارد مرحله جدید تمدن سازی نوین اسلامی شده و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در این شرایط نقشه راه آینده آن را ترسیم کرده است. هدف پژوهش حاضر ، شناسائی راهکارهای افزایش عزت و اقتدار ملی در شبکه‌های خبری برون مرزی با تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب است.
روش‌شناسی پژوهش: روش پژوهش حاضر تحلیل محتوا و مصاحبه عمیق است، بدین گونه که ابتدا مولفه-های عزت و اقتدار ملی از بیانیه گام دوم انقلاب استخراج و سپس با کارشناسان برای چگونگی رسیدن به آنها توسط شبکه های خبری برون‌مرزی مصاحبه عمیق به عمل آمده است.
یافته‌ها: با توجه به عدم کارآیی تهدیدات نظامی، فشارها و تحریم‌ها، شیوه جنگ رسانه ای و جنگ شناختی برای مقابله با جمهوری اسلامی، انتخاب شده تا عزت و اقتدار آن را در صحنه بین‌المللی تضعیف کنند. پژوهش در نتایج خود به سیزده مولفه و معیار برای ثبات و افزایش عزت ملی در رسانه‌ها و شبکه‌های خبری برون‌مرزی رسانه ملی رسیده است.
نتیجه‌گیری: بر مبنای یافته‌ها مهمترین مولفه‌های عزت و اقتدار ملی در شبکه‌های خبری برون‌مرزی عبارتند از: مرجعیت خبری و رسانه‌ایی، داشتن روایت اول در اخبار و موضوعات رسانه‌ایی، استفاده از فناوریهای مدرن، بازنمائی مثبت و ایجاد برساخت امیدآفرین، تقویت هویت فرهنگی ، داشتن رویکرد فعال رسانه‌ای، تقویت امید و نگاه خوش بینانه به آینده، عدم استراتژی انزواطلبی و تاکید بر رویکرد مقاومتی، لزوم ایجاد وحدت رسانه‌ای و عمل بر اساس مولفه‌های رسانه تمدن ساز.

کلیدواژه‌ها


  • Holy Quran
  • Abbaszadeh, Ruhollah (2022). Normative components of civilization-building media based on the statement of the second step of the revolution. Islam and Social Studies, Scientific Research Quarterly, Year 9, Number 4, spring 2011, Series 36.
  • Ayatollah Khamenaei, S, (2014, 18th of Bahman). What is national pride? Taken from the link: http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=28873
  • Ayatollah Khamenaei, S, (97, February 22). Statement of "The Second Step of the Revolution" addressed to the people of Iran. Taken from the link: http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=41673
  • Amir Timuri, Mohammad Hassan (1998). Educational media, Shiraz: Sasan.
  • Basirian Jahromi, Hossein; Rezagholizadeh, Behnam (2015). “The role of media in foreign policy decision-making: a theoretical framework”. Global Media Journal, Volume 1, Number 2, October.
  • Bahrami Komail, Nezam (2009). Theory of Media, Tehran: Kavir Publications.
  • Darabi, Ali (2021). The second step of the Islamic revolution is soft invasion and media literacy. Bi-Quarterly Scientific Journal of Soft Power Studies, 10th year, 2nd issue (23 consecutive), pp. 95-121.
  • Ezkamp, ​​Stuart (2015). Applied social psychology, translation: Farhad Maher. Tehran: Beh Nashr Publications Institute.
  • Mak Quail, Dennis and Sven Windall (2008). Models of mass communication, translated by Gudarz Mirani, Tehran: Radio Research Center.
  • Mak Quail, Dennis (2010). Audience Studies, translated by Mehdi Montazer Ghaem, Tehran: Center for Media Studies and Research.
  • Mahdizadeh, Seyed Mohammad (2021). Media Theories: Common Thoughts and Critical Views, Tehran: Hamshahri Publications, 10th Edition, Winter.
  • Mohammadi, Mustafa, (2014). (The role of overseas networks of the national media of the Islamic Republic in Islamic awakening). Panzedeh Khordad magazine, third period, thirteenth year, number 45, fall 2014.
  • Motamednjad, Kazem (1992). Lectures on the third world and news imperialism course, master's course in communication sciences, Faculty of Social Sciences, Allameh Tabatabayi University.
  • Motamednjad, Kazem and Roya Motamednjad (2006). Communication Laws, Tehran: Office of Media Studies and Development.
  • Motamedanjad, Kazem (1998). Herbert Shiller, the pioneer of critical communication studies in America, in "Mass Communication Devices and the American Empire", Herbert Shiller, translation: Ahmad Meir Abdini, Tehran: Soroush Publications.
  • Najafi, Musa, Sarafraz, Somaia (2019). (Representing the role of the media in civilization after the Islamic Revolution of Iran).
  • Nasiri Pouya, Hadi (2019). (National honor in Iran's foreign policy directions from the perspective of the Supreme Leader). The scientific-specialized culture of research quarterly, number 43, fall 2019, special for political science. Media and Culture, Research Institute of Human Sciences and Cultural Studies, biannual scientific journal (scientific-research article), 10th year, number 2, fall and winter 2019, 281-297.
  • Povia, Alireza; Nikravesh, Masoud (2019). (The cross-border capabilities of the national media in promoting the media diplomacy of the Islamic Republic of Iran (Case study: Persian Gulf region). International Media Research Journal, 5th year, 6th issue, spring and summer, 227-245.
  • Robati, Fatemato El sadat; Moinenejad, Laila (2019). (The symbol of national honor from the perspective of the Supreme Leader in line with the statement of the second step of the revolution). The second national conference of resistance literature (centered on martyr Sepahd Qassem Soleimani).
  • Rahmani, Syed Bahman; Rahimi, Mohammad (2018). (Investigation and analysis of national pride in the statement of the second step of the Islamic revolution based on the SWOT model). The first global soft power conference of the Islamic revolution, focusing on "Four decades of resistance and cultural requirements of the second step of the Islamic revolution", 25th of March 2018.
  • Rekabiyan, Rashid; Pourhasan, Nasser (2022). The position of national honor as a soft power in foreign relations in the light of the declaration of the second step of the Islamic revolution. Scientific Quarterly of Soft Power Studies, Volume 12, Number 4, Serial Number (31), Winter 1401: 95-116.
  • Ruhollah Mohammad Alinejad, Omran, Kamalvand, Payman (2015). Comparative conceptualization of self-esteem in the Qur'an and humanistic psychology. The culture of counseling and psychotherapy. Volume 7, Number 27.
  • Sadati, Sayyed Nasrollah (2012). (The role of overseas national media networks in media diplomacy with an emphasis on Alam and Press TV networks). Communication Research Quarterly, 21st Year, Number 3 (79 Series), Fall 2013, 120-99
  • Sabzekar, Maryam (2019). (The role of the media in realizing the requirements of leadership in the statement of the second step). The first national conference on law, jurisprudence and culture.
  • Saedian, Saeed; Zareei, Ghaffar (2019). (The role of mass media in creating a new view of the identity of the Islamic revolution with an emphasis on the opinions of Ayatollah Khamenei). Research article, scientific quarterly Rihafat Islamic Revolution, 14th year, number 50, spring 2019, pages 45 to 62.
  • Seidman, Steven (2016). Conflict of votes in sociology, translated by Hadi Jalili, Tehran: Ni publication.
  • Seidman, Steven (2016). Relativizing Sociology: The Challenge of Cultural Studies, translated by Jamal Mohammadi, in "Cultural Studies: Perspectives and Controversies", selected and edited by Mohammad Rezaei, Tehran, Jihad University Press, Tehran branch.
  • Sorbonne, Werner and James Tankard (2001). Communication theories, translated by Alireza Dehghan, Tehran: Tehran University Press.
  • Ward, Glenn (2005). Postmodernism, translated by Qadir Fakhr Ranjbari and Abuzar Karmi, Tehran: Nash Mahi.