اوج و افول مرگ اندیشی در آثار نقاشی انقلاب اسلامی ایران (مطالعه موردی آثار دهه اول و دهه اخیر)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مربی هیأت علمی گرافیک دانشگاه بوعلی سینا.

2 استادیار دانشکده هنر دانشگاه شاهد.

3 دانشیار دانشکده هنر دانشگاه شاهد.

چکیده

هدف: محقق بر مبنای دیدگاه قرآن و تفاسیر دینی، ارزیابی و تفسیر می‌کند که آثار نقاشی تا چه اندازه به آن مبانی دینی نزدیک است.
روش ­شناسی پژوهش: بر اساس تحلیل محتواست و روش گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه‌ای و میدانی است.
یافته ­ها: از میان آثار نقاشی انقلاب و پس از آن با انتخاب نمونه‌ای و اشباع، با تمرکز بر 4 اثر در دو دوره مذکور با موضوع مفهومی مرگ، تحلیل محتوی انجام شده است.
نتیجه­ گیری: بینش اعتقادی، مدرنیته و تأثیرات هنر مدرن و جهانی شدن، هنجارها و گفتمان‌های اجتماعی و فرهنگی، تأثیر بسزایی در تلقی از مرگ و برون‌داد تولید آثار به مفهوم مرگ اندیشی را در هنر نقاشی دارد.

کلیدواژه‌ها