واکاوی مبانی هستی شناسی تربیت عرفانی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی اراک

2 استاد یار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور

3 استاد یار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی اراک

چکیده

هدف: شناسایی مبانی هستی شناسی تربیت عرفانی در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی است.
روش‌شناسی پژوهش:: از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده، توصیفی تحلیلی با رویکرد کیفی و جامعه آماری، سند تحول بنیادین و برنامه درسی جمهوری اسلامی، بوده است. ابزار جمع آوری داده ها چک لیست ثبت مفاهیم مقوله های مرتبط با مولفه های هستی شناسی توحیدی (اصل وحدت وجود) و عشق می باشد که مورد تایید صاحب نظران عرصه تعلیم و تربیت بوده است. داده های جمع آوری شده، ابتدا تلخیص، سپس ارائه و برای نتیجه گیری مورد تفسیر قرار گرفته اند.
یافته‌ها: تعلیم و تربیت اعتقادی ،عبادی و اخلاقی که محوریت دیگر ساحت های تربیتی در سند تحول است موضوع وحدت وجود، ذیل مبحث توحید در آن مطرح است. تربیت انسان موحد، مومن به معاد و مهرورز اشاره به عشق خالق یکتا عشق در پرستش عشق در بازگشت به معاد و عشق در رابطه با دیگران است.
نتیجه‌گیری: مبانی فلسفی تربیت عرفانی در مولفه هستی شناسی، در چارچوب  اصل وحدت وجود و عشق در سند تحول و برنامه درسی ملی مورد توجه قرار گرفته است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اسناد مذکور مطرح گردیده است. با نگرش هستی شناسی توحیدی، مربی متربی را سایه و نمودی از جلوه حق دانسته و با کمال عشق و مهرورزی به تعلیم و تربیت می پردازد و رشد متربی را در تمام ابعاد هویتی، رشد خود می داند که این سبک آموزش عاطفی، چشم انداز جدید جهانی در عرصه تعلیم و تربیت می باشد.

کلیدواژه‌ها


-Holy Qur'an, (2014) translated by Hossein Ansarian, Qom: Dezh Publications.
-Ebrahimi Dinani, Gholamhossein, (2013), Radius of Thought and Intuition in Sohrawardi's Philosophy. wisdom
-Afshar, Wali Elah, (1392), explanation of educational methods in Islamic mysticism with emphasis on Nahj al-Balagha. (master thesis). Non-governmental - Islamic Azad University - Islamic Azad University, Central Tehran Branch - Faculty of Educational Sciences and Psychology.
-Imam Khomeini, Seyyed Ruhollah, (1378), Tafsir of Surah Hamad. Qom: Publishing House of Imam Khomeini.
-Bockhardt, Titus, (1374), an introduction to Sufism, translated by Yaqub Azhand, Tehran: Molly Publications.
-Beheshti, Mohammad, (1387), Muslim Scholars' Opinions on Education and Its Basics, Faiz Kashani, Samt Publications.
-Javadi Amoli, Abdullah, (1372), Tahrir Tahmed al-Qasas. Qom: Al-Zahra Publications.
-Khalasi Moghadam, Farhad, (2016), Absolutist ontology in the experience of non-dualism of Eastern philosophy, Tehran: Abundant.
-Davoudi, Mohammad, (1378), Religious Education of the Prophet (PBUH) and Ahl al-Bayt (PBUH), Qom: Hozwa and University Research Institute Publications.
-Secretariat of the Higher Council of Education, (1391), National Curriculum of the Islamic Republic of Iran, Tehran: Ministry of Education.
-The Secretariat of the Supreme Council of Cultural Revolution and the Secretariat of the Supreme Council of Education, (1390), theoretical foundations of the fundamental transformation in the public formal education system of the Islamic Republic of Iran.
-Rezaei Tehrani, Ali, (2012), Imam Khomeini Educational and Research Institute, Sir Vesluk, Qom.
-Ranaei, Majid. (2013), "the latest status of the operationalization of the fundamental transformation document in education", Tasnim news agency, citing the site:
  www.tasnimnews.com
-Sajjadi, Seyed Jafar, (1370), Dictionary of Mystical Terms. Tehran: Tahori Library.
-Saadi Shirazi, Mosleh al-Din, (2016), ancient texts of literature (selection of Divan Saadi). Tehran: Surah Mehr.
-Sharifi, Ahmad Hossein, (2009), an introduction to true and false mysticism, Qom, Imam Khomeini Educational and Research Institute.
-Shamshiri, Babak; Naqibzadeh, Abdul Hossein, (1384), the process of education and training by adapting the foundations of Islamic mysticism. Bimonthly scientific-research journal of Shahid University, year 12, number 12.
-Shirazi, Sadr al-Din, (1378), Mufatih al-Ghaib, Mohammad Khajawi's research, Tehran: Cultural Studies and Research Institutions Publications.
-Fasihi Ramandi, Mehdi, (2013), a comparative study of the principles of moral education and mystical education. Ethical knowledge, period 3, number 4 (series 12).
-Fanai Ashkouri, (2013), the historical nature of the possibility and realization of Islamic philosophy, contemporary wisdom journal of the Research Institute of Humanities and Cultural Studies, second year, fall and winter, number 2.
-Fanai Ashkouri, Muhammad, (2011), Shiite mysticism features, Shiism quarterly, year 8, number 32.
-Faiz Kashani, Mulla Mohsen, (1383 AH), Al-Haqaiq fi Mahasan al-Akhlaq, Qom: Al-Nashar al-Islami Institute.
-Faiz Kashani, authored by Mohammad Beheshti, (2013), opinions of Muslim scholars in education and its foundations, third edition, publisher: organization for studying and compiling humanities books of universities (Samt), publisher: Hohza and University Research Institute.
-  Faiz Kashani, Mollah Mohsen, (1342), Al-Kamat al-Maknouneh, Tehran: Farahani Publications.
-Qomi, Sheikh Abbas, (B.T.A.), Mofatih al-Janan, Qom: Osweh Publications.
-Mountaineer, Maitham; Shamshiri, Babak, (2015), peace learning by relying on the philosophical foundations of Islamic mysticism: implications for educational managers. A new approach in educational management, period 7, number 2 (26 series).
-Majlisi, Mohammad Baqir, (1403 AH), Bihar al-Anwar, volume seven, Beirut: Al-Wafa Institute.
-Motahri, Morteza, (1369), collection of works, principles of philosophy and method of realism, Tehran: Sadra.
-Motahari, Morteza, (1378), Man in the Qur'an, Tehran: Sadra Publications.
-Mazloumizadeh, Kamal; Rahnamayi, Syed Ahmad, Tahriri, Mohammad Baqer, (2016), investigation of ontological foundations of mystical education based on "Najaf Ashraf" educational school, two quarterly journals of Islam and educational research, year 9, number 19.
-Al-Mu'tait, Muhammad, (2011), The position of Sufism in human tranquility and education in the third millennium. Volume 9, Number 39.
-Mulla Sadra, Sadr al-Din Muhammad, (1411 AH), Tafsir al-Qur'an al-Karim. Qom: Bedar Publications.
-Mulla Sadra, Sadr al-Din Mohammad, (1981), Al-Asfar al-Uqliyyah al-Arbaeh. Beirut: Dar Ahyaya al-Trath al-Arabi.
-Mousavi Nesab, Seyyed Mohammad Reza, (2013), goals, principles and methods of mystical education. Two Quarterly Journals of Islam and Educational Research, Year 6, Number 2.
-Homayi, Jalaluddin, (1356), Maulvi Namah, What does Maulvi say? The first volume, Tehran Aghaz Publications.
-Yathrabi, Seyyed Yahya, (2016), theoretical mysticism, a research on the evolution and principles and issues of mysticism and Sufism, Qom: Bostan Kitab.
-Cristofori, Irene, Bulbulia, Joseph, John H. Shaver, Wilson, Marc. (2016). The aims and methods of aesthetic religious education based on mysticism. Neuropsychologia, Volume 80, 8 January 2016, Pages 212-220.
-Parsons, William B. (2011). Teaching Mysticism. Oxford scholarship. Affiliations are at time of print publication  p25.